دست سوداگران مسکن به زلف توافق نمی‌رسد!

برخی سوداگران مسکن سه سال متمادی به امید توافق هسته‌ای و تحرک احتمالی بازار مسکن به انتظار نشستند و حاضر نشدند خانه‌هایشان را با سود کمتر بفروشند که این امر یکی از عوامل کسادی بازار مسکن بود.

عصر بانک؛بعد از تشدید تحریم‌ها و جهش یکباره نرخ ارز در سال 1391، قیمت مسکن به یکباره افزایش یافت که قدرت خرید متقاضیان را با قیمت‌ها دچار نوعی عدم تعادل کرد و به رکود در این بخش انجامید.

 

هم‌اکنون که حدود سه سال از آن تاریخ می‌گذرد، برخی سازندگان و انبوه‌سازان با این امید که توافق هسته‌یی به داد آنها می‌رسد، امیدوارند تا خانه‌های خالی خود را با قیمت‌های بادکرده‌ی فعلی یا حتی بیشتر به فروش برسانند.

 

اما در این خصوص رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران معتقد است توافق مذاکرات هسته‌ای تاثیری بر افزایش قیمت‌های بخش مسکن نخواهد داشت.

 

حسام عقبایی اظهار کرد: به طور کلی مناقشات بین‌المللی و سیاسی از عوامل اثرگذار بر اقتصاد مسکن است اما با توجه به ارتباط بخش مسکن با 1200 نوع شغل دیگر، اثراتی که تحولات این بخش‌ها بر اقتصاد مسکن ایجاد می‌کنند بسیار بیشتر از مذاکرات هسته‌ای است.

 

عقبایی با بیان این‌که توفیق مذاکرات حتی باعث ایجاد شوک در بخش مسکن نخواهد شد، تاکید کرد: شوک زمانی ایجاد می‌شود که یک سرمایه کلان آماده ورود به بازار مسکن باشد که چنین چیزی در اقتصاد ایران دیده نمی‌شود و غالب سرمایه‌ها در حوزه بانکی قرار دارد.

 

محمد عدالت‌خواه کارشناس مسکن هم گفت: اگر افرادی منتظر بوده‌اند با توافق هسته‌ای خانه‌هایشان را به فروش برسانند اشتباه می‌کنند؛ چرا که دلیلی ندارد سرمایه‌های کشور در بخش مسکن توزیع شود. توصیه می‌کنم دولت نیز دارایی‌های بلوکه شده را به بخش مسکن تزریق نکند.

 

وی به سازندگان مسکن توصیه کرد: برای ایجاد رونق در این بخش، خانه‌ها را با قیمت‌های پایین‌تر از عرف بازار بفروشند و به سود کمتر قانع باشند؛ چرا که اگر به حفظ خانه‌های خالی اصرار کنند دودش به چشم خودشان و اقتصاد کشور می‌رود.

 

به گفته این کارشناس مسکن، سرمایه‌گذاری بدون برنامه در هر بخش اقتصادی به رکود می‌انجامد؛ دقیقا وضعیتی که در حال حاضر بخش مسکن با آن مواجه است. به دلیل نبود برنامه‌ریزی صحیح و عدم ارایه اطلاعات لازم درخصوص ظرفیت بخش مسکن، بیش از نیاز بازار در این بخش سرمایه‌گذاری‌هایی شده است.

 

گزارش تحولات بازار مسکن در شهر تهران نیز در پایان سه ماهه اول امسال نشان می‌دهد که متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع بنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران در خردادماه حدود 3.9 میلیون تومان بوده که در مقایسه با ماه مشابه سال قبل سه درصد و نسبت به اردیبهشت ماه امسال دو درصد کاهش دارد.

 

هم‌چنین یکی از مشاوران املاک درباره تاثیر مذاکرات بر بازار مسکن گفت: در صورتی که مذاکرات هسته‌یی با موفقیت انجام شود، ارزش پول ایران بالا می‌رود و در آن صورت قیمت مسکن هم کاهش می‌یابد.

 

 

/ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.