رتبه‌بندی اعتباری مشتریان در بانک اقتصادنوین چگونه است؟

رای پرداخت انواع تسهیلات، لازم است از متقاضی اطلاعات و شناخت کافی به دست آورده، شناختی که ضمن برآورد دقیق نیاز مشتری، سرانجام بر توانایی او در بازپرداخت تسهیلات و حفظ منافع دوجانبه مشتری و بانک مهر تایید بزند.

عصر بانک؛برای پرهیز از هرگونه اعمال سلیقه در شاخص‌های سنجش اعتباری مشتری و اخذ تصمیمی که متضمن این منافع دوجانبه باشد، باید برای سنجش توانایی مدیریتی، موضوع استفاده و نحوه بکارگیری تسهیلات، میزان نیاز به منابع و نحوه بازگشت آن و نیز سودآوری طرح، پروژه یا تجارت مشتری، از روش واحدی پیروی کرد.

 

بانک اقتصاد نوین برای حصول به این روش واحد، پس از اخذ اطلاعات کاری، مالی و اعتباری مشتریان، نظیر صورت‌های مالی شرکت، حجم خرید و فروش، میزان پروژه‌های شرکت، گردش حساب نزد بانک‌ها و امثال آن، ضمن پایبندی به حفظ اسرار مشتریان، از آنها در جهت تعیین میزان، نوع تسهیلات اعطایی و ترکیب وثایق پیشنهادی در قالب یک بسته اعتباری استفاده می‌کند. اعطای بسته اعتباری، از دوباره کاری و بررسی پرونده جلوگیری می‌کند و پاسخگوی تمام نیازهای اعتباری مشتری در قالب یک مصوبه واحد خواهد بود.

 

ضرورت رتبه‌بندی

بانک اقتصادنوین، برای ارزش‌یابی مشتریان خود، به طراحی سیستم رتبه‌بندی مشتریان – بر اساس اطلاعات دریافتی از مشتریان – اقدام کرده است بر اساس شاخص‌های بدست آمده، میزان اعتبار و ظرفیت مشتری خود را تعیین می‌کند.

زمانی که مشتری رتبه‌بندی می‌شود، یک سقف اعتباری (بسته اعتباری) دریافت می‌کند که بر اساس آن می‌تواند در سریع‌ترین زمان ممکن نیازهای بانکی خود را برطرف کند.

رتبه‌بندی اعتباری‌ای که از سوی بانک انجام می‌گیرد، بیانگر نیاز اعتباری مشتری و شرایط استفاده از هر بخش بر اساس انواع تسهیلات پیش‌بینی شده است.

مبنای رتبه‌بندی اعتباری مشتریان بر ضوابط و معیارهای اساسی اعطای تسهیلات، استوار است و در تصمیم‌گیری‌های اعتباری نیز مانند بسیاری از حوزه‌های دیگر فنون، از معیارهای کلی و بنیانی‌ای که توسط کارشناسان یا انجمن‌های حرفه‌ای ارائه شده است و مقبولیت عام یافته‌اند، بهره گرفته می‌شود.

بکارگیری این معیارها و ضوابط، متضمن سلامت و استحکام بنای اعتباری و همچنین تحقق اصل "حصول اطمینان از بازگشت اصل منابع تخصیص یافته و سود مورد انتظار آن در مدت معین" خواهد بود.

 

نحوه درخواست

بنگاه اقتصادی که درخواست رتبه‌بندی اعتباری نزد بانک اقتصادنوین را دارد با مراجعه به سایت اینترنتی بانک و یا به شعبه مورد نظر فرم‌های اظهارنامه اعتباری مربوط به نوع فعالیت (بازرگانی، تولیدی، پیمانکاری) را دریافت می‌کند و پس از تکمیل و مهر و امضای آن و تهیه مدارک ضمیمه، آن را به منظور ارسال به واحد اطلاعات و رتبه‌بندی مشتریان عودت می‌دهد.

نکته مهم این است مشتری می‌بایست در ضمن تکمیل فرم‌ها اقدام به افتتاح حساب جاری نزد شعبه اقدام کند.

 

بسته اعتباری مشتری

بسته اعتباری طراحی شده براساس رتبه کسب شده است و شامل موارد زیر خواهد بود:

– انواع ضمانت‌نامه

– انواع گشایش اعتبار (دیداری – مدت‌دار)

– تسهیلات ریالی

– تسهیلات ریالی در قبال صورت وضعیت (مخصوص پیمانکاران)

ترکیب وثایق تسهیلات فوق نیز براساس نوع فعالیت و رتبه اعتباری کسب شده تعیین می‌شود. بدین ترتیب سعی بر این است که تسهیلات اعطایی با توان مشتری و زمینه فعالیت او هماهنگ و همسو شود.

 

فرآیند رتبه‌بندی

بعد از تکمیل و ارسال فرم و ضمائم ذی‌ربط به شعبه، فرآیند رتبه‌بندی اعتباری نیز آغاز می‌شود و در صورت تکمیل بودن مدارک ارسالی، در کوتاه‌ترین زمان ممکن فرآیند رتبه‌بندی انجام می‌گیرد و نتیجه به منظور ابلاغ به مشتری، به شعبه اعلام می‌شود. در صورت کامل نبودن مدارک، موضوع طی نامه‌ای جداگانه به اطلاع مشتری می‌رسد تا نسبت به تکمیل آن اقدام کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.