جهش بازار در سایه احتمال توافق

بورس اوراق بهادار تهران دیروز شاهد جهشی 3/ 2 درصدی تحت تاثیر احتمال حصول توافق هسته‌ای در مذاکرات وین بود.

عصر بانک؛در بازار دیروز معامله‌گران تحت تاثیر خبرهایی که عصر روز یکشنبه از احتمال حصول توافق نهایی در مذاکرات وین منتشر شد با جهش قیمت‌ها و تشکیل صف‌های خرید مواجه شد؛ خوش‌‌بینی نسبت به توافق هسته‌ای و دور‌نمای کاهش تحریم‌ها و خروج اقتصاد کشور از رکود دیروز موجب شد تا در نهایت شاخص به مدد حرکت دو گروه بانکی و خودرویی به رشد هزار و 548 واحد برسد.

 

این رشد موجب شد شاخص با عبور از مرز 69هزار واحد به 69هزار و 194واحد برسد. در بازار دیروز اکثر نگاه‌ها به خبرها و نشان‌ها از مذاکرات اتمی معطوف بود. کاهش قیمت ارز و دلار و سخنان وزیر ارتباطات در مورد توافق هسته‌ای بازار را امیدوار‌تر کرد. دیروز وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ان‌شاءالله امروز خبرهای خوشی مبنی بر حل مساله 13‌ساله هسته‌ای به اطلاع مردم خواهد رسید. در بازار دیروز درگروه خودرویی مجامع عمومی عادی سالانه و عمومی فوق‌العاده شرکت ایران خودرو دیزل بدون تقسیم سود به کار خود خاتمه داد. در گروه خودرویی دیروز اکثر نمادها با صف خرید مواجه بودند که در این میان گروه بهمن بیش از نمادهای دیگر انگیزه خرید را شاهد بود. در این گروه دیروز زامیاد و ایران خودرو برای برگزاری مجمع متوقف شدند. در گروه بانکی دیروز بانک سامان اولین گزارش بررسی صورت‌های مالی بانک‌ها توسط بانک مرکزی را منتشر کرد.بانک مرکزی اخیرا در بخشنامه‌ای خواستار آن شد که بانک‌ها پیش از برگزاری مجمع اقدام به ارسال صورت‌های مالی به بانک مرکزی کرده و اجازه برگزاری مجمع را دریافت کنند.

 

بانک مرکزی در نامه خود به بانک سامان خواستار اتخاذ 15میلیارد تومان ذخیره بیشتر از سوی این بانک شده است. انتظار می‌رود این بخشنامه برخی از بانک‌ها را برای برگزاری مجمع و تقسیم سود نقدی با مشکل جدی مواجه سازد. در گروه بانکی همچنین مجمع عادی به‌طور فوق‌العاده بانک تجارت برای انتخاب هیات مدیره لغو و به زمان دیگری موکول شد. طبق اعلام قبلی قرار بود دو مجمع سالانه و عادی به‌طور فوق‌العاده بانک تجارت ساعت 15 و 17 روز سه شنبه جاری 30 تیر در هتل انقلاب برگزار شود اما با تصمیمات اتخاذ شده، مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده لغو شد و تصمیم‌گیری در مورد انتخاب اعضای هیات مدیره به مجامع بعدی که تاریخ آن متعاقبا اعلام می‌شود، موکول شده است. در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات نیز با رشد قابل ملاحظه مواجه شد. ارزش معاملات دیروز در بورس به 297میلیارد تومان و در فرابورس به 100میلیارد تومان بالغ شد.

 

 

/دنیای اقتصاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.