ظریف با مذاکراتش چقدر سکه را ارزان کرد؟

در حالی که مذاکرات هسته‌ای دقایق و لحظات پایانی خود را طی می‌کند که در این مدت، موج خوشبینی‌ها از نتایج مذاکرات، کاهش حدود 45 هزار تومانی قیمت سکه را در پی داشته است.

عصر بانک؛اخبار مثبت در هتل کوبورگ، چند روزی است که بازارهای اقتصادی ایران را تحت‌تاثیر قرار داده است؛ به طوری که در روزهای گذشته تغییر و تحولاتی را در قیمت‌ها در بازارهای طلا، سکه و ارز شاهد بودیم و شاخص بورس نیز تاکنون موفق به شکست 5 کانال شده است.

 

در حال حاضر کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی اعتقاد دارند که بروز چنین حرکت‌هایی در بازارها، به پیشواز رفتن بازارها از نتیجه مذاکرات است؛ چراکه فرجام «برجام» را خوش قلمداد کرده و تحت‌تاثیر چنین برداشتی، رفتار خود را تنظیم کرده‌اند.

 

گفته می‌شود امروز، تصمیم نهایی درباره نتیجه مذاکرات گرفته می شود و بالاخره خط پایان 17 روز ماراتن سخت مذاکرات هسته‌ای برای نهایی کردن گفت‌وگوهایی که بیش از یک دهه از عمر آن می‌گذرد، دیده می‌شود.

 

با این وجود، در مدت 17 روز گذشته بازارهای مالی ایران به‌شدت مسیر مذاکرات را رصد می‌کرد و بروز اخبار خوش از هتل کوبورگ، باعث تغییرات قیمتی می‌شد. سکه، از جمله کالاهایی بود که در این مدت با کاهش حدود 45 هزار تومانی مواجه شده است؛ به عبارتی، در مدت 17 روز گذشته سکه تقریبا 5.2 درصد از ارزش خود را از دست داده است.

 

در حالی که چهارم تیرماه 1394 هر قطعه سکه تمام بهار آزادی 909 هزار تومان بود، هم‌اکنون قیمت سکه به حدود 864 هزار تومان کاهش پیدا کرده است.

 

اعداد و ارقام امروز قیمت سکه در بازار، نشان از عقب‌نشینی سکه به قیمت‌های سه سال قبل دارد. افزایش قیمت سکه که از سال 1390 آغاز شده بود، براساس گزارش بانک مرکزی، قیمت آن به طور متوسط در شهریورماه 1391 به 893 هزار و 724 تومان افزایش یافت. رشد قیمت‌ها در سال 1391 ادامه داشت؛ به طوری که حتی سکه حدود یک میلیون و 500 هزار تومان نیز در بازار قیمت پیدا کرد. حالا پس از گذشت سه سال، در حال حاضر قیمت سکه به حدود 864 هزار تومان کاهش یافته است.

 

محمد کشتی‌آرای، رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر، یکی از دلایل سقوط قیمت سکه را جو روانی حاکم در بازار می‌داند؛ به طوری که اکثر مردم فروشنده شده‌اند. به گفته وی، «مذاکرات، کاهش نرخ دلار در بازار داخلی، نوسانات طلای جهانی و عدم خرید مردم علت اصلی کاهش قیمت سکه است.»

 

کشتی‌آرای معتقد است که«هفته گذشته یکی از هفته‌های استثنایی در کاهش قیمت سکه و طلا طی سه سال اخیر بود و به جز موضوع بحران یونان و اتحادیه اروپا که باعث کاهش قیمت طلا شد، مذاکرات نیز تاثیر مستقیمی روی کاهش قیمت ارز داشت. بر این اساس، سکه در طول هفته گذشته به پایین‌ترین سطح خود در سه سال اخیر که حدود 870 هزار تومان بود، رسید.»

 

وی البته پیش‌بینی کرده است که «روند کاهشی قیمت‌ها تا اعلام نتایج مذاکرات هسته‌ای ادامه خواهد داشت. اما با توجه به نزدیک شدن به عید سعید فطر، شاهد کمی رونق در بازار طلا و سکه خواهیم بود.»

 

 

/خبرآنلاین

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.