تنفس؛ عاملی مهم برای یک سخنرانی مناسب

در هنگام تنفس صحبت کنید. هنگامی که شما یک نفس عمیق می‌کشید ممکن است ندانید برای بازدم چه کنید. به‌جای نگه داشتن نفس در داخل سینه، از آن برای حمایت و تاکید کلمات خود استفاده کنید.

عصر بانک؛آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا دو نفر یک مطلب کاملا مشابه را دریک جلسه بیان می‌کنند، اما فقط سخن یکی از آن دو معتبر به نظر می‌رسد؟

 

در بسیاری از اوقات نحوه بیان و صدای ما است که منجر به شنیده شدن یا نشدن سخنان ما می‌شود. همه ما قادر به تشخیص صدای فردی که با حالت نگران و همراه با لرزش صحبت می‌کند و فردی که با صدایی مطمئن صحبت می‌کند هستیم. هنگام سخنرانی برای مشتریان می‌خواهید کارکنان شما کدام یک از حالات بالا در صدایشان باشد؟

اخیرا بحث‌های زیادی درباره نحوه آهنگ صدا در جملات سوالی یا نحوه صدا در انتهای جمله، شده است. اغلب این چالش‌ها در سخنرانی هم در مورد سخنرانان زن و هم مرد وجود دارد. راه‌حل این چالش‌ها یک تنفس عمیق است. نویسنده به‌عنوان خواننده سابق اپرا باور دارد که تنفس بر چگونه به نظر رسیدن صدا تاثیر می‌گذارد. یک خواننده باید از نفس عمیق‌تر برای رسیدن صدایش به تک‌تک شنوندگان در سراسر یک سالن شلوغ استفاده کند. او معتقد است که این مهارت نه‌تنها در زمینه اپرا بلکه هنگامی که وی به‌عنوان یک سخنران اولین سخنرانی خود را ارائه داده نیز مفید بوده است. اکنون پس از 10 سال آموزش مهارت‌های ارائه و سخنرانی، نویسنده با اطمینان می‌گوید که توانایی کنترل نحوه نفس کشیدن، یکی از مهمترین موارد در سخنرانی است. این مهارت هنگام سخنرانی در یک جلسه یا ارائه بسیار حیاتی است. این امر مساله جدیدی نیست. هنگامی که مارگارت تاچر به عنوان نخست‌وزیر انگلستان انتخاب شد دوره‌های صوتی را گذراند. ویدئوهایی از قبل و بعد از دوره‌ها وجود دارد که نشان‌دهنده تغییر در صدای او هستند. تغییر در نفس کشیدن وی سبب شد که صدایش رساتر، با رزونانس بیشتر و آرام‌بخش‌تر به نظر برسد.

صرف‌نظر از جنسیت یا نوع صدا، چگونه می‌توان نفس خود را برای یک سخنرانیِ با اعتمادبه نفس و محکم، کنترل کرد؟

1. با یک ژست درست شروع کنید. پاهایتان را به اندازه عرض شانه باز کنید و وزنتان را به‌طور مساوی روی دوپا توزیع کنید. مطمئن شوید که شانه‌هایتان صاف است و قوز ندارید. یک نفس عمیق بکشید و درحالی‌که نفس خود را بیرون می‌دهید به آرامی دستانتان را کنارتان قرار دهید. این ژست مناسب‌ترین وضعیت برای یک سخنرانی است.

2. نفس عمیق بکشید. بسیاری از افراد هنگام تنفس قفسه سینه‌شان بالا و پایین می‌رود، اما از شما می‌خواهم که قفسه سینه خود را ثابت نگه دارید و نفس بکشید. هنگام بازدم به آرامی هوا را بیرون دهید، به‌طوری‌که به جای قفسه سینه، درون شکم خود نفس بکشید. برای تمرین این حالت نفس کشیدن می‌توانید در حالت نشسته به یک دیوار تکیه دهید، به‌طوری‌که پشتتان کاملا صاف باشد و پاهایتان جمع شده باشد این حالت نشستن کمک می‌کند که هنگام تنفس به جای قفسه سینه بر شکمتان متمرکز شوید.

3. در هنگام تنفس صحبت کنید. هنگامی که شما یک نفس عمیق می‌کشید ممکن است ندانید برای بازدم چه کنید. به‌جای نگه داشتن نفس در داخل سینه، از آن برای حمایت و تاکید کلمات خود استفاده کنید.

4. با یک تلفن هوشمند یا یک فرد دیگر تمرین کنید. برای دیگران شنیدن تغییر در صدایتان بسیار آسان‌تر از شنیدن تغییر توسط خودتان است. در بسیاری از دوره‌ها از افراد خواسته می‌شود که ابتدا با صدای معمولی خود را معرفی کنند و سپس با چند نفس عمیق و استفاده از تکنیک بالا، به معرفی خود بپردازند. افراد دیگر به‌راحتی متوجه تغییر در صدای فرد سخنگو می‌شوند، درحالی‌که خود فرد ممکن است متوجه تغییر نشود.

5. هر چند وقت یکبار در طول سخنرانی باید نفس بکشید؟ حداقل در پایان هر جمله. اگر سرعت شما در سخنرانی یا ارائه زیاد است تمرین کنید که در پایان هر نقطه یا کاما، نفس بکشید. این کار سرعت شما هنگام صحبت کردن را کاهش می‌دهد.

6. چقدر باید از تکنیک گفته شده برای تنفس استفاده کرد؟ نیاز نیست تمام مدت از تکنیک گفته شده استفاده کنید، اما تمرین تکنیک تنفس باعث می‌شود که سریع‌تر و بااحتیاط‌تر در بین جملات نفس بکشید و این کار تنش شما را در موقعیت‌های استرس‌زا از قبیل سخنرانی کاهش می‌دهد.

7. موارد گفته شده به این معنی نیست که صدای خود را شبیه شخص دیگری کنید. بلکه به این معنی است که صدایتان در هر بار که سخنرانی می‌کنید رساتر شود، به‌طوری‌که قدرت صدایتان با قدرت کلمات‌تان منطبق شود و در این صورت است که سخنان شما شنیده می‌شود.

 

مترجم: صالحه حسینی

منبع: HBR

/دنیای اقتصاد

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.