قدرت وام‌دهی بانک‌ها باید افزایش یابد

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه دولت باید با نظم‌بخشی به بازار پول، قدرت وام‌دهی بانک‌ها را افزایش دهد، گفت: این کار مستلزم این است که دولت، بانک‌ها و همه بخش‌های اقتصادی در کنار یکدیگر برنامه‌ریزی کنند.

عصر بانک؛محمدرضا اشرف‌زاده اظهار کرد: بالا بردن قدرت وام‌دهی از ابتدا در دستور کار سیاست‌های اقتصادی دولت بوده است، اما در حال حاضر بانک‌ها به دلیل وجود تحریم‌ها قدرت وام‌دهی خود را از دست داده‌اند.

 

وی ادامه داد: در شرایطی که تحریم همچنان وجود داشته باشد و توافق صورت نگیرد بانک‌ها نمی‌توانند به افزایش وام فکر کنند.

 

این کارشناس اقتصادی همچنین با اشاره به تاثیر برداشته شدن تحریم‌ها در اصلاح بازار سرمایه، تصریح کرد: بازار سرمایه می‌تواند تامین‌کننده نیازهای بلندمدت سرمایه‌گذاری باشد و اگر وضعیت آن اصلاح نشود همچنان بانک‌ها هستند که باید برای سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت تامین مالی کنند.

 

اشرف‌زاده همچنین با اشاره به اینکه بازار سرمایه نیازمند ذخایر ارزی ایران و آزاد شدن آنها است، گفت: حتی ایجاد اوراق جدید نیز نمی‌تواند این بازار را اصلاح کند چرا که در شرایط اقتصاد مقاومتی معمولا کسی حاضر به سرمایه‌گذاری نیست.

 

وی همچنین با تاکید بر اینکه بنگاه‌های کوچک و متوسط نمی‌توانند از شرایط بازار سرمایه بهره‌ ببرند، عنوان کرد: بنابراین این بنگاه‌ها باید به بانک‌ها مراجعه کنند و لازم است به بانک‌ها معرفی شوند تا بانک‌ها نیز نیازهای سرمایه‌ای آنها را پوشش دهند.

 

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: برای این کار لازم است دولت بخش‌های اقتصادی و بانک‌ها در کنار یکدیگر برنامه‌ریزی کنند و اگر دولت به تنهایی از بالا سیاستگذاری کند شکست خواهد خورد.

 

وی همچنین تصریح کرد: اگر بانک‌ها بنگاه‌های اقتصادی و دولت برای اهداف توسعه‌ای به اجماع نرسند اوضاع بازار سرمایه و همچنین قدرت وام‌دهی بانک‌ها بهبود پیدا نخواهد کرد.

 

اشرف‌زاده در ادامه تسویه دیون دولت به بانک‌ها را مستلزم آزاد شدن منابع مالی ارزی دانست و افزود: در حال حاضر دولت برای پرداخت خرج‌های جاری خود وام گرفته است و این امر باعث انباشت بدهی‌های دولت شده که تورم ایجاد کرده است.

 

این کارشناس اقتصادی افزود: بنابراین بدهی‌ها باید مشخص شود و تحت کنترل در آید که این امر نیازمند وجود منابع مالی کافی در دولت است.

 

وی در ادامه با تاکید بر اینکه تحریم‌ها باعث به وجود آمدن ریسک بزرگی در اقتصاد کشور شده است، گفت: دولت از طرفی به پیمانکاران بدهکار است و از سوی دیگر درآمد ارزی ندارد. اگر تحریم‌ها برداشته شود دولت می‌تواند ریال را از بازار جمع‌آوری کند و آن را به عنوان منابع مالی در اختیار بانک‌ها قرار دهد.

 

 

/ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.