تاثیر منفی سود بالای تقسیمی بر شرکت‌ها و اقتصاد کشور

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: تقسیم سود بالا در مجامع سالانه شرکت‌ها بر وضعیت صنایع و بنگاه‌های اقتصادی اثر منفی دارد.

عصر بانک؛رضا رحمتی در خصوص وضعیت تقسیم سود در مجامع سالانه شرکت‌ها گفت: با توجه به رکود حاکم بر اقتصاد که بر تولید و سودآوری شرکتها نیز اثرگذار است و از سوی دیگر افت شدید قیمت‌های جهانی برخی کالاها، با این حال میزان تقسیم سود در مجامع سالانه همچنان بالا است که این موضوع می تواند بر وضعیت صنایع و بنگاه‌های اقتصادی اثر منفی داشته باشد.

 

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص این که چرا با وجود کاهش سودآوری و گاهی زیانده بودن شرکتها، مدیران تصمیم به تقسیم سود در مجامع می کنند افزود: متاسفانه مدیریت شرکتهای ما با آنچه در دنیا اتفاق می افتد متفاوت است.

وی گفت: مدیران شرکتهای خارجی تلاش می کنند با سرمایه گذاری سود حاصله در شرکت، به رونق بنگاه خود و نیز افزایش ارزش سهام کمک کنند اما در کشور ما مدیران شرکتها از یک سو و سهامداران از سوی دیگر تلاش می کنند از تقسیم سود نفعی ببرند و مدیران شرکتها نیز به دنبال رضایت خاطر سهامداران خود هستند نه بالا بردن سود و بهره وری شرکت.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به این که سود نقدی در مجامع همیشه یکی از موضوعات مورد بحث میان سهامداران و مدیران شرکتهاست اذعان داشت: نگاهی به آمار نشان می دهد نسبت سود نقدی به سود محقق‌شده در کشورهای توسعه‌یافته کمتر از 50 درصد است، با این وجود این رقم در کشور ما بیش از 75 درصد برآورد می شود.

وی تصریح کرد: در مدیریت های صحیح معمولا این گونه عمل می شود که شرکت‌هایی که پتانسیل بالایی در انجام طرح‌های توسعه‌ای و سرمایه‌گذاری‌های جدید دارند، سود بالا تقسیم نمی کنند و سهامداران با ارزنده تر شدن سهام خود از محل بالا رفتن ارزش سهام، سود کسب می کنند که هم به نفع شرکتهاست و هم در سطح کلان اقتصادی به کشور کمک می کند.

وی در ادامه بازده زمانی طولانی برای پرداخت سود سهام توسط شرکتها را یکی از دغدغه های سهامداران عنوان کرد و افزود: این موضوع موجب می‌شود شرکت‌های از پرداخت سود نقدی بالا نگرانی نداشته باشند. 

 

 

/تسنیم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.