نقش صنعت بیمه در حوزه تامین مالی از طریق بازار سرمایه

یک کارگزار صنعت بیمه با تاکید بر نقش این صنعت در حوزه تامین نقدینگی در صنعت مالی گفت: صنعت بیمه در مواجهه با بورس توانسته تنها 10 درصد از سود خود را از مالیات معاف کند و هنوز هیچ نقشی در تامین مالی ایفا نکرده است.

عصر بانک؛ابراهیم کاردگر درباره نقش صنعت بیمه در حوزه تامین مالی از طریق بازار سرمایه گفت: صنعت بیمه می تواند به پشتوانه بیمه نامه های عمر و زندگی (LIFE) به عنوان تامین کننده منابع مالی در بخش های مختلف اقتصادی وارد عمل شده و به عنوان یک ابزار مالی برای این صنعت ایفای نقش کند.

 

مدیر عامل شرکت بیمه آسیا با اشاره به وضعیت سودآوری شرکت های بیمه ای تجاری عنوان کرد: به دلیل رقابت های نا عادلانه و غیر منطقی در بازار خدمات بیمه ای و نیز عدم تناسب نرخ سود بانکی با بازدهی بورس می توان انتظار داشت که طی سال مالی جاری شرکت های بیمه در تنظیم هزینه های خود با مشکل مواجه شوند و یا حداقل میزان سرمایه گذاری ها کاهش یابد مگر اینکه شرکت های بیمه ای بورس بتوانند طرحی نو در اندازند.

 

وی با بیان اینکه صنعت بیمه تنها در بخش هایی از اقتصاد ورود پیدا می کند که ریسک سرمایه گذاری و بازده آن قابل اندازه گیری باشد ، عنوان کرد: در حال حاضر بسیاری از ریسک ها از جمله نوسان نرخ ارز قابل بیمه شدن نیست از طرفی حضور کم رنگ صنعت بیمه در بازار سرمایه  ناشی از کم توجهی و یا حتی بی توجهی صاحبنظران اقتصاد کشور با این مقوله بوده است.

 

هم اکنون بیمه گران بیمه های عمر و زندگی در دنیا همواره به عنوان بازیگران صنعت مالی نقش اصلی را در تامین مالی پروژه ها و طرح های توسعه ای شرکت ها و صنایع بزرگ که بر حسب اتفاق در بورس نیز حضور دارند ایفا می کنند و حتی بانک ها را نیز بیمه می کنند.

 

کاردگر با بیان اینکه تامین مالی اقتصاد ایران بر مبنای بانک محوری استوار شده عنوان کرد:  در حال حاضر از بانک ها در کشورفعالان اقتصادی  تامین مالی بلند مدت پروژه ها را انتظار دارند و این در حالی است که در دنیای امروز یکی از نهاد های تامین مالی صنعت بیمه و بالاخص بیمه های عمر و زندگی در نظر گرفته می شود. این در حالی است که در کشور ایران هنوز به این نوع ابزارها توجهی نمی شود و بیمه گر هر آنچه که از محل وجوه بیمه نامه های عمر و زندگی جمع آوری می شود را به دلیل تعهد نرخ سود پرداختی به سپرده گذاران خود در نزد بانک ها سپرده گذاری می کند.

 

وی ادامه داد: در حال حاضر صنعت بیمه در مواجهه با بازار سرمایه تنها از معافیت مالیات 10 درصدی آن بهره می برد و نتوانسته منابع پولی و مالی خود را به درستی تجهیز کند.

 

مدیر عامل بیمه آسیا  با ارایه یک پیشنهاد برای تامین و تجهیز نقدینگی در گردش شرکت ها و اجرای طرح های توسعه ای بر زمین مانده آنها عنوان کرد: طی یک سال و نیم گذشته بازار سرمایه با فراز و فرودهای بسیاری مواجه شده و سهامداران را با رکود و ریزش های مداوم کلافه کرده است. این در حالی است که از این بازار به عنوان دماسنج اقتصاد نام می‌برند.

 

وی گفت: برخی معتقدند بورس به عنوان یک بازار مرکانتلیستی (بازرگانی و سوداگری) تنها برای عده ای که از رانت اطلاعاتی برخوردارند می تواند محلی برای کسب سود باشد. از سویی دیگر منابع پولی که در سرمایه گذاری های شرکت های بیمه حاضر در بورس جابجا می شود تنها به نوسان قیمت سهام منتهی می شود و به ایجاد وبهره برداری طرح های توسعه ای شرکت ها کمکی نمی کند.

 

وی افزود: اگر بتوان از طریق صنعت بیمه نسبت به افزایش اجرای پروژه های اقتصادی اقدام کرد و بازدهی خوبی را برای ذی نفعان بازار سهام فراهم آورد می توان به افزایش اعتماد و واقعی شدن نماگرهای سرمایه گذاری امید بست.

 

این مقام مسئول با اشاره به افزایش سرمایه شرکت های بورسی با هدف اجرای طرح های توسعه ای گفت: یک شرکت بورسی را در نظر بگیرید که در طرح توجیهی افزایش سرمایه خود پیش بینی افزایش 40 درصدی سود برآوردی خود را به بورس و سهامداران اعلام کرده است. در این رابطه شرکت بیمه می تواند با تعریف بیمه نامه ای خاص و مبتنی بر بیمه های زندگی ؛ بر اساس مدت زمان برای بهره برداری از پروژه بازپرداخت سود پیش بینی شده در طرح توجیهی را تضمین کند.

 

به باور کاردگر تحقق چنین رخدادی نه تنها می تواند به افزایش اعتماد سهامداران و جذب منابع مالی ارزان قیمت در بازار سهام بیانجامد بلکه به رشد اشتغال و خروج از رکود نیز می انجامد.

 

وی پیش قدم شدن دولت با راه اندازی کنسرسیوم های بیمه ای در زمینه تضمین افزایش سرمایه شرکت ها و طرح های توسعه ای از طریق تامین مالی مبتنی بر بیمه نامه های زندگی را ضروری دانست و گفت: در حال حاضر موضوع اقتصاد مقاومتی در حالی مورد توجه قرار گرفته که مطابق با ان یکی از روش های توسعه یافتگی یافتن ظرفیت های خالی و بهره برداری از آنها است.

 

وی افزود: در حال حاضر در صنعت بانکداری ظرفیت خالی وجود ندارد، اما در صنعت بیمه هم اکنون از 70 میلیون نفر جمعیت ایرانی تنها حدود 6 میلیون نفر از بیمه نامه های عمر و زندگی برخوردارند. در این راستا نیز بیمه آسیا با شناسایی طرح های توسعه ای در حوزه های زود بازده که حداکثر تا 100 میلیارد تومان نقدینگی نیاز دارند ؛ تا 20 درصد سرمایه ورود پیدا کرده و تلاش می کند، تا در آینده ای نزدیک موضوع تامین مالی از طریق بیمه های زندگی برای یک کارخانه ذوب آهن را آغاز کند.

 

 

/فارس

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.