رفتار هیجانی، انتظار رشد در بازار سرمایه را کمرنگ می‌کند

فعال بازار سرمایه گفت: حتی اگر با رفع ریسک مطرح این روزهای بازار، شاخص به صورت هیجانی و روانی رشد کوتاه مدت داشته باشد، نباید انتظار داشت که این رشد ادامه دار باشد. .

عصر بانک؛ محمد رضا گیوکی فعال بازار سرمایه در گفتگو با  باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص روند هفته گذشته تالار شیشه‌ای گفت: پس از دو هفته صعودی پی در پی، بازار سهام نخستین روز این هفته را در شرایطی متعادل آغاز کرد و پس از چند روز افت در اواخر هفته به روند مثبت بازگشت.

 

وی در ادامه بیان کرد: افزایش‌های اخیر شاخص‌ها در بازار سهام ‌می‌توان گفت که افزایش‌های اخیر ناشی از تاثیرگذاری مستقیم از حواشی مذاکرات بین‌المللی بر این بازار است و در واقع درحال حاضر اتفاق خاصی که بازار نسبت به آن واکنش نشان بدهد، رخ نداده است.

 

فعال بازار سرمایه با بیان تاثیر روند مذاکرات بر بازار سرمایه تصریح کرد: هرچند با مشخص شدن و مثبت بودن نتیجه مذاکرات اصلی‌ترین ریسک سیستماتیک که بازار با آن مواجه است مرتفع خواهد شد و اقتصاد و بازار سرمایه پویایی جدی‌تری خواهد گرفت و شاخص کل را به سمت اعداد بالاتر پرتاب می‌کند اما قطعا به واسطه عدم وجود و نداشتن محرک رشدی با توجه به وضعیت اقتصادی کشور مجددا  به سمت نزول در بازار  کشیده خواهیم شد.

 

گیوکی در این باره افزود: مگر اینکه اتفاق بنیادی در وضعیت اقتصاد رخ دهد تا بازار سرمایه همسو با آن به سمت رشد بنیادی نه هیجانی و روانی پیش رود بدیهی است که رشدهای هیجانی شاخص و قیمت‌ها در هیچ مقطع زمانی پایدار نبوده. بنابراین حتی اگر با رفع ریسک مطرح این روزهای بازار، شاخص به صورت هیجانی  و روانی رشد کوتاه مدت داشته باشد، نباید انتظار داشت که  این رشد ادامه دار باشد.

 

عضو انجمن حسابداری و حسابرسی در توضیح شرایط بازار پس از تحریم‌ها اظهار کرد: زیرا تاثیر رفع تحریم‌ها و حل شدن ریسک‌های سیستماتیک بازار بر روی اقتصاد ایران بلند مدت است و از طرفی عوامل دیگر همچون مسائل منطقه‌ای، قیمت نفت و دیگر ریسک‌ها نیز مطرح می‌باشد و قاعدتا در کوتاه مدت اتفاق جدی رخ نخواهد داد.

 

وی با بیان دورنمای مناسب بازار سرمایه گفت: اما در دورنمای بلند مدت، قطعا  بازار سرمایه تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. به هر حال با وجود ایجاد رونق نسبی در معاملات بورس تهران، همچنان به نظر می‌رسد بسیاری از سرمایه‌گذاران احتیاط لازم را رعایت می‌کنند.

 

گیوکی در پاپایان خاطر نشان کرد :نوسانات و روند منفی و غیر اصولی بازار در یکی، دو سال اخیر مهم‌ترین عامل برای کاهش ریسک‌پذیری آنها محسوب می‌شود و احتیاط در معاملات را برای آنان تبدیل به شرطی لازم کرده است. 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.