ایده‌های خود را تصرف کنید

وقتی ما در مورد مساله پیشبرد نوآوری صحبت می‌کنیم، معمولا روی این تمرکز داریم که چگونه تفکر خلاق را پرورش دهیم. ولی اکثر اوقات مشکل ما کمبود خلاقیت نیست بلکه ما نمی‌توانیم از شکوفایی ایده‌هایی که در ذهنمان موجود است بهره‌مند شویم یا نمی‌توانیم اندیشه‌های بزرگی که در آن لحظه داریم ببینیم و بفهمیم که کجا می‌توانند واقعا کاربردی باشند.

عصر بانک؛اگر شما سیستم درستی برای تسخیر لحظات الهام‌گیری خود داشته باشید و بخواهید ایده‌ای که نیاز دارید در هر زمان به‌دست آورید، می‌توانید حلقه‌ای آرمانی ایجاد کنید که در آن ایده‌ها از درون ایده‌ها خارج می‌شوند.

 

من در ابتدا در حوالی بیست سالگی برای تصرف الهامات خودم، اقدام کردم، زمانی که یکی از دوستانم مرا به نوشتن چیزی که خودش «ایده‌های الکس» می‌نامید، تشویق کرد. درآن زمان من یک دفترچه کوچک یادداشت به همراه خود داشتم و اتفاقات ناگهانی را در آن ثبت می‌کردم.

فقط یک مشکل وجود داشت: ایده‌هایی که وارد دفترچه شده‌اند، ممکن است دیگر راه برگشتی نداشته باشند، مگر اینکه با سختی در بین آنها گشت‌و‌گذاری انجام دهم؛ تازه اگر بتوانم به‌طور معجزه آسایی دستخط خود را رمزگشایی کنم. بسیاری از اوقات من حتی وقوع لحظات الهام‌گیری خود را فراموش می‌کنم: ممکن است برای یادداشت‌برداری از یک مثال عالی تقلا کنم ولی ماه‌ها بعد به خاطر موضوعی بی‌ربط نگاهی به دفترچه می‌اندازم آن را به یاد‌می آورم و متوجه می‌شوم که این مثال خوب مدت‌هاست که منتظر من است.

اکنون در سال 2015، راه‌حل جدیدی برای چنین مشکلی وجود دارد: برنامه‌های دفترچه یادداشت دیجیتال بر پایه ابر. من قبلا نوشته‌ام از کسانی که هنوز از دفترچه‌های جوهری استفاده می‌کنند، می‌رنجم چون آنها وقت بقیه را هدر می‌دهند. ولی شما فقط کارآیی بالا را از دست نمی‌دهید، بلکه منافع بسیار دیگری را نیز رها می‌کنید.

با یک برنامه یادداشت برداری، شما می‌توانید یک سیستم الهام‌گیری یا نوآوری ایجاد کنید: فرآیندی برای تسخیر ایده‌هایتان، در هر زمان و مکان که اتفاق بیفتند و حتی مهم‌تر از آن، برای به‌کارگیری آنها در زمانی که حداکثر کارآیی را دارند. اگر شما نرم‌افزار یادداشت‌برداری خود را همیشه فعال نگه دارید و در تمام دستگاه‌های الکترونیک‌تان آن را نصب کنید، تسخیر هر چیزی آسان می‌شود؛ زیرا لزومی ندارد که شما یک برنامه جدید یا حتی یک سند را برای نوشتن سریع یک ایده یا مقداری از اطلاعات، باز کنید. برچسب گذاری‌ها و جست‌و‌جو در متون به معنی آسان پیدا شدن ایده‌هایی است که قبلا به ذهنتان رسیده است، درست در زمانی که به آنها احتیاج دارید.

برای دستیابی به تمام این مزایا و رام کردن خلاقیت‌تان، ابتدا سیستم نوآوری خود را برپا کنید. سپس از آنها برای تسخیر و بازیابی ایده‌هایتان در زمانی که نیاز دارید، استفاده کنید.

برپایی

1. نرم‌افزار دفترچه یادداشت را در تمام دستگاه‌هایتان نصب کنید. بهترین راهی که شما می‌توانید در هر زمان ایده‌های خود را تصرف کنید یا به آنها دسترسی داشته باشید، این است که دفترچه در کامپیوتر‌ها یا موبایل‌هایی که به‌طور منظم و معمول استفاده می‌کنید، همواره در حال اجرا باشد.

2. یک فایل نوآورانه در نرم‌افزار ایجاد کنید. شما می‌توانید دفترچه‌ای بسازید و آن را به ایده‌ای خاص اختصاص دهید، ولی اگر روی هر یادداشت که شامل یک ایده است برچسبی قرار دهید، این کار دیگر لازم نیست، این یادداشت هر جایی می‌تواند باشد. من روی بیشتر چیزها برچسب «ایده» را قرار داده‌ام و چیز‌هایی که می‌خواهم درباره آنها بنویسم، با علامت «ایده بلاگ» مشخص کرده‌ام.

3. یک دکمه‌ برای تسریع دریافت ایده قرار دهید. من یکی از طرفدار‌های «اگر این پس آن» هستم، خدمتی که به شما این اجازه را می‌دهد که چگونگی کار برنامه‌های مختلف را در کنار هم متوجه شوید. IFTTT جدیدا دسته‌ای از نرم‌افزارهای موبایل را معرفی کرده که عمل الهام‌گیری توسط دفترچه‌های دیجیتال را از این هم راحت‌تر کرده است. در نرم‌افزار Do Note دکمه‌ای تعبیه شده که با زدن آن می‌توانید به سرعت یادداشتی را تایپ کنید و آن را به نرم‌افزار منتخب‌تان ارسال کنید، درحالی‌که برچسب‌گذاری شده و آماده استفاده است. Do Camera کار مشابهی را با استفاده از یک عکس انجام می‌دهد. اگر ایده‌هایتان به Evernote راه پیدا کنند، می‌توان آنها را با یک کلید مرتب کرد و خلاصه‌ای از یادداشت را در قسمت عنوان یادداشت قرار داد.

4. این کار را در تمام دستگاه‌های دیجیتال خودانجام دهید و فقط به گوشی و کامپیوترتان بسنده نکنید. اخیرا من از Apple Watch خود بسیار لذت می‌برم، همچنین Do Note را روی آن فعال کرده‌ام تا بتوانم حتی بدون برداشتن گوشی ایده را یادداشت کنم. (البته بر خلاف رئیس شرکت Apple، تیم کوک، من درحالیکه این ساعت را بسته‌ام، دوش نمی‌گیرم‌پس در روز لحظاتی باقی می‌ماند که نمی‌توان ایده‌ای را تصرف کرد.)

 

تصرف

حال شما همه‌چیز را در جای خودش قرار داده‌اید تا به راحتی ایده‌هایتان را ثبت کنید، با این حال باید به تصرف ایده‌ها عادت کنید.

5. به محض ایجاد ایده آن را دریابید. من علاوه‌بر استفاده از نرم‌افزار موبایل Evernote، گاهی از نوشتار صوتی برای ذخیره سریع یک ایده در گوشی خود استفاده می‌کنم. همچنین اگر برنامه ایمیلم در حال اجرا باشد، یک ایمیل به حساب ایمیلی که در Evernote دارم، ارسال می‌کنم و در قسمت موضوع، عبارت “#ایده” را می‌نویسم تا به عنوان یک ایده برچسب‌گذاری شود.

6. ایده‌هایتان را علامت گذاری کنید. علاوه‌بر برچسب‌گذاری هر فکر با عبارت «ایده» موضوع یا پروژه‌ای را که به آن ربط دارند نیز قید کنید یا هر چند روز دقایقی را برای دسته‌بندی و مرتب کردن ایده‌هایتان در دفترچه‌ای مناسب، اختصاص دهید. من معمولا به‌طور منظم ایده‌ها را بررسی می‌کنم و ایده‌های مربوط به پست وبلاگ در پوشه بلاگ، ایده‌های تحقیقی در پوشه تحقیقات و باقی ایده نیز به همین ترتیب در پوشه متناسب با خودشان قرار می‌گیرند. به این ترتیب زمانی که به یادداشت‌های مربوط به یک پروژه نگاهی می‌اندازم، تمام آنچه از یادداشت‌ها و صفحات وب که به این موضوع ارتباط دارند را در مقابل خود می‌بینم.

7. ایده‌ها را به اشتراک بگذارید. اگر با تعدادی از همکاران مورد اعتمادتان کار می‌کنید، ایجاد یک دفترچه دیجیتال مشترک در جایی که همه شما لحظات الهام‌گیری‌تان را در آنجا سپری می‌کنید، می‌تواند به صورت فوق‌العاده‌ای نتیجه‌بخش باشد. در اینجا اعتماد حرف اول را می‌زند: اشتراک ایده‌های نیمه آماده با کسانی که بر اساس آنها شما را قضاوت می‌کنند، سخت است. به همین دلیل شما ابتدا خودتان ایده‌ای را در پوشه الهام‌گیری‌تان می‌پرورید و بعد آن را در پوشه عمومی به اشتراک می‌گذارید.

8. ایده‌ها را قرض بگیرید. من فقط ایده‌های خودم را در فایل الهام‌گیری ذخیره نمی‌کنم؛ بلکه پست‌های وبلاگ، صفحات وب و عکس‌هایی که به من کمک کنند را نیز اضافه می‌کنم مثلا سوالی هوشمندانه در یک تحقیق، یک پست در وبلاگ که من پیگیر موضوع آن هستم یا یک نموداری شامل اطلاعات که به راحتی، حجم عظیمی از اطلاعات پیچیده را انتقال می‌دهد. من از ابزار web clliper در Evernote (ابزاری که مضامین اینترنتی را دریافت می‌کند) و Skitch (ابزاری برای عکس گرفتن از صفحه نمایشگر و ارسال آن به Evernote) برای جمع‌آوری اینها استفاده می‌کنم. من این ایده‌ها را برچسب‌گذاری کرده و در فایل دفترچه قرار می‌دهم تا همواره آنها را در کنار خودم داشته باشم.

 

بازیابی

این قسمت آسان‌ترین بخش فرآیند است، ولی گامی است که ما معمولا فراموش می‌کنیم: لحظه‌ای که ما به گفتن «آهان» نیاز داریم وقتی به ایده‌های قدیمی نگاهی می‌اندازیم.

9. ایده‌ای را که نیاز دارید، پیدا کنید! «ایده» را در Evernote جست‌و‌جو کنید و یادداشت‌هایی را که با «ایده» برچسب‌گذاری کرده‌اید از فهرست انتخاب کنید و حالا تمام ایده‌های تصادفی‌تان در منو قابل مشاهده هستند. اگر به دنبال مطلب به‌خصوص‌تری هستید- ایده‌ای که به سرعت نوشته‌اید یا تمام ایده‌هایی که به یک موضوع خاص ربط دارند- یک عبارت که از یادداشت خود به یاد دارید را هم اضافه کنید یا به راحتی نام مشتری یا پروژه مرتبط را تایپ کنید. اگر در برچسب‌گذاری کوشا نبوده‌اید ولی «ایده» را در یادداشت‌ها قرار داده‌اید، با یک جست‌وجو در کل متون که شامل «ایده» هستند، هر چیزی را می‌توانید در Evernote پیدا کنید و با افزودن چند کلمه اضافی مرتبط می‌توانید جست‌و‌جوی خود را راحت‌تر کنید.

10- از نتایج جست‌و‌جو‌یتان الهام بگیرید. من وقتی دنبال ایده‌ای هستم، معمولا از گوگل استفاده می‌کنم. از قابلیت کروم در Evernote تشکر می‌کنم، یادداشت‌های خودم در نتایج جست‌و‌جوی گوگل ظاهر می‌شوند. این روش به بازیابی ایده‌های من کمک بسزایی می‌کند؛ چون ایده‌های فراموش شده قدیمی از این طریق مانند بومرنگ در نوار کناری جست‌و‌جو به خودم برمی‌گردند.

بهترین بخش برپایی، تصرف و بازیابی این است که این ساختار خودش به خودش کمک می‌کند. هرچه بیشتر عکس و یادداشت داشته باشید،ایده‌ها بیشتر جاری می‌شوند. بخشی از آن به این علت است که گاهی ایده‌های شما بر اساس ایده‌های دیگرتان ایجاد می‌شوند: با نگاه کردن به ایده‌های مربوط به چندین هفته قبل، ممکن است ایده‌ای در شما به وجود آید که امکانات و ارتباطات جدیدی ایجاد کند. بخش دیگر مربوط به این است که بیاموزیم و بفهمیم که چگونه ایده‌ای را که به ذهن رسیده ارزیابی کنیم و اگر سیستم درستی برای دریافت آنها داشته باشیم، متوجه شویم انجام دادن کدام یک ساده‌تر است.

ولی روشی که کاربرد بالاتر برای دریافت ایده‌ها دارد، داشتن ذهن خلاق است. زمانی که شما به دریافت تمام ایده‌هایتان عادت کنید، مهم نیست که چقدر کوچک و ناپخته باشند، از خودانتقادی که به‌طور حتم بزرگ‌ترین دشمن خلاقیت است، خودداری می‌کنید. پس قضاوت ایده‌هایتان را متوقف کنید و به تصرف آنها بپردازید و بعد جمع شدن آنها را در دفترچه یادداشت دیجیتال‌تان ببینید.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.