تتر چیست؟

امروزه ارزهای دیجیتال کاربردهای گسترده‌ای در دنیای اقتصاد پیدا کرده‌اند. در این مقاله به بررسی اجمالی ارز دیجیتال تتر پرداخته شده است که سهم عمده‌ای در بازار جهانی رمز ارزها را دارد.

عصر بانک؛ تِتِر (Tether) یک ارز دیجیتال و پایدار بر پایه ارز دلار است. ارزش آن به ارزش دلار پیوند خورده و یا به عبارت دیگر، متصل شده است. پروژه تتر در جولای 2014 راه اندازی شد و در نوامبر همان سال توسط شرکت تتر، شرکتی که مسئولیت ذخیره ارز به عنوان پشتوانه تتر را دارد، نام‌گذاری شد.

تتر چیست؟

مبادلات این ارز در فوریه 2015 شروع شد. USDT پرکاربردترین توکن تتر است. ارزش تتر معادل و مرتبط با دلار است. یک واحد USDT دقیقا برابر با یک دلار است و نه یک سنت بیشتر یا یک سنت کمتر از آن. به این معنی که با خرید تتر در واقع شخص دلار خریده و با فروش تتر دلار خود را فروخته است. علاوه بر این، تتر، یک ارز رمزنگاری شده پایدار بر پایه یورو را نیز با علامت اختصاری EURT ارائه می‌کند.

 

اساسا تتر یک ارز رمزنگاری شده مبتنی بر بلاکچین بوده که توکن‌های در گردش آن با مقادیر معادل از ارزهای رایج مانند دلار و یورو که در یک حساب بانکی معین نگهداری می‌شود، پشتیبانی می‌شوند. نکته قابل تامل در ارز پایدار یا استیبل کوین (stable coin) تتر این است که معامله‌گران با پناه بردن به آن می‌توانند از نوسانات سایر ارزهای رمزنگاری شده در امان بمانند، یعنی فقط در معرض نوسانات قیمتی خود ارز مرجع قرار دارند.

 

مزیت تتر به نسبت به دلار

به دلیل ثبات قیمت و متغیر نبودن آن به نسبت دلار، ریسک خرید یا نگهداری آن کم می‌شود. همچنین به علت داشتن کیف پول و بدون واسطه بودن آن، می‌تواند برای کسب و کار یا تجارت، بسیار مورد استفاده قرار گیرد. به وسیله این توکن‌ می‌توان بدون ریسک نوسانات ناگهانی قیمت که در بیشتر ارزهای دیجیتال دیده می‌شود، تجارت و خرید کرد و به علاوه به جای نگهداری ارز فیزیکی می‌توان از تتر برای ذخیره پول‌های خود استفاده کرد. خرید با این توکن‌ها همانند خرید و فروش بیت کوین و انجام تراکنش‌های بلاکچینی بوده و دیگر نیازمند فرایند سنتی خرید مانند کارت‌های اعتباری نخواهد بود.

 

کاربردهای تتر

USDT و سایر ارزهای تتر برای آسان کردن انتقال ارزهای ملی ایجاد شده‌اند تا جایگزینی پایدار برای بیت کوین باشند. کاربرد اولیه و اساسی تتر این است که نوعی ثبات را برای فضای پر نوسان رمز ارزها ارائه می‌کند و از سوی دیگر، برای صرافی‌هایی که نمی‌توانند با دلار فیزیکی و یا با بانک‌ها معامله کنند، نقدینگی را فراهم می‌کند. در حالت کلی، با تتر می‌توان به کوینی دست یافت که دارای ارزشی ثابت همچون دلار آمریکا خواهد بود.

 

بسیاری از صرافی‌های ارز دیجیتال، تمامی معاملات خود را بر پایه تتر انجام می‌دهند. به این معنی که یک طرف هر معامله خرید یا فروش، تتر است. از این رو، این امکان به وجود می‌آید که بتوان تتر را با کوین‌های دیگر صرافی خریداری کرد. این مطلب، به خصوص زمانی که قیمت بیت‌کوین با نوساناتی همراه باشد برای معامله‌گران بسیار سودمند خواهد بود.

 

با توجه به برابری نرخ تتر با دلار، این ارز دیجیتال گزینه بسیار مناسبی برای انجام پرداخت‌های بین‌المللی و نقد کردن درآمدهای ارزی است. همچنین با توجه به سرعت انتقال و کارمزد کم، چنانچه شخصی قصد نگهداری دلار با هدف حفظ سرمایه خود را داشته باشد، می‌تواند به جای ارزهای رایج و فیزیکی، از تتر استفاده کند.

 

ایلنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.