کیف پول الکترونیکی، داروی درد کارمزد نظام بانکی

سمینار کیف پول از حرف تا عمل در نمایشگاه تراکنش و با حضور صاحب‌نظران و علاقه‌مندان این حوزه برگزار شد.

عصر بانک؛در سمینار کیف پول از حرف تا عمل رویداد تراکنش، که با حضور مهرداد حداد، رئیس اداره نرم افزار بانک پاسارگاد، سعید احمدی پویا، معاون توسعه کسب و کار دیجی‌پی، مهران افسری، مدیر سامانه‌های نوین بانکداری الکترونیک خدمات انفورماتیک،  سامان کلاه‌دوز، مشاور فناوری اطلاعات بانکی، جعفر پشامی، مدیرعامل توسن سها، اصغر باباپور، مدیرامور تحقیق و توسعه بانک ایران زمین و وحید محمودیان، مدیرعامل مرکز نوآوری بانک ایران زمین به عنوان دبیر علمی برگزار شد، چالش‌های عملیاتی سازی کیف پول در ایران بررسی شد.

 

در این رویداد، حداد، رئیس اداره نرم افزار بانک پاسارگاد گفت: نیاز به سند جدیدی در مورد کیف پول نیست و سندهای موجود مدیریت ریسک و پولشویی در کنار مباحثی مثل بانکداری باز و تجربه مشتری می تواند شاکله اصلی کیف پول باشد و اگر بانک‌ها سندهای فعلی را مانند یک چهارچوب بدانند می توانند زیرساختی برای کیف پول ایجاد کنند.

 

وی خاطر نشان کرد: بانک‌ها در بحث خلق پول، پولشویی و سرعت گردش پول باید از مقررات و خطوط قرمز بانک مرکزی در اقتصاد کلان پیروی کنند. ولی در حال حاضر ما یک نظام پرداخت داریم که برای پرداخت خرد و کلان تفاوت زیادی قائل نشده است. بنابراین یک خلاء وجود دارد که آن نگرانی بانک مرکزی در اقتصاد کلان و بحث پرداخت های خرد است.

 

حداد در ادامه افزود: کافی است بانک یک حساب امانی تعریف کند و از طریق API و وب سرویس‌ها خدمات متنوع را در اختیار PSPها و کسب و کارها قرار دهد. با این کار نگرانی رگولاتور رفع می‌شود و چابکی لازم دنیای دیجیتال بوجود خواهد آمد.

 

رئیس اداره نرم افزار بانک پاسارگاد بیان کرد: بانک های بزرگ زیان دیدگان اصلی نظام کارمزد هستند. بنابراین نیاز به یک جایگزین در نظام کارمزدی داریم و آن جایگزین یک کیف پول است.

همچنین حداد گفت: کیف پول وقتی جذاب می شود که تجربه کاربری خوبی برای مشتری داشته باشد. استفاده از دیتا و هوش مصنوعی، اتصال به حساب بانکی، افزایش پذیرندگی و اتصال به شبکه پرداخت، امکان استفاده کیف پول از شبکه شتاب و شاپرک را ایجاد می کند و موجب سهولت امور بانکی و پرداخت مشتریان می شود.

 

در ادامه سعید احمدی پویا، معاون توسعه کسب و کار دی جی پی، چند تجربه هیجان انگیز از کیف پول های الکترونیک معروف در دنیا را نقل کرد.

 

در ادامه این رویداد پنلی برگزار شد که در ابتدای آن باباپور، مدیر تحقیق و توسعه ایران زمین، گفت: نظام کارمزد خارجی با ساختار بانکی ما مطابق نیست. بنابراین در ابتدا منشاء پرداخت کننده کارمزد باید اصلاح شود. زیرا 70% مبلغ تراکنش های شبکه پرداخت زیر 25 هزار تومان است و با توجه به این مورد شبکه پرداخت علاقمند به افزایش تراکنش برای افزایش سهم کارمزد خود است و این دلیلی است که PSP ها تمایلی به استفاده از کیف پول ندارند.

 

در ادامه پنل، احمدی پویا گفت: برای اینکه یک کیف پول الکترونیکی موفق شود باید صبر داشت و فرهنگ سازی کرد، باید در ابتدا آموزش داده شود و این کیف پول باید قدرت توزیع شوندگی داشته باشد که بسیار مهم است و باید بتوان در محیط آفلاین و آنلاین و در همه جا از کیف پول استفاده کرد.

 

در انتها پشامی افزود: حمل و نقل در دنیا بعنوان بازیگر اصلی بخش پرداخت خرد شناخته می شوند، به این علت که این حوزه نیاز به پرداخت سریع دارد، مبالغ پرداخت کوچک است و نیاز به مدیریت ریسک گسترده ندارد و در بسیاری از کشورهای دنیا پرداخت بصورت اعتباری انجام می شود. ویژگی دیگر این است که عموم مردم درگیر آن هستند و کیف پول یک سرویس خاص نیست.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.