سبقت کارت‌های بانکی از جمعیت کشور

در هر ماه به‌صورت معمول حدود 100 میلیون کارت بانکی حداقل یک تراکنش دارند که میزان این کارت‌ها از جمعیت فعلی کشور بیشتر است و نشان از استفاده گسترده شهروندان از خدمات شبکه پرداخت و خدمات مبتنی بر کارت دارد.

عصر بانک؛ آمار شبکه پرداخت الکترونیکی کارت (شاپرک) نشان می‌دهد در شهریور ماه سال‌جاری بیش از 101 میلیون و 236 هزار کارت از جمله کارت‌های اعتباری، برداشت و هدیه و بُن‌کارت حداقل یک تراکنش داشته‌اند. مقایسه این آمار با مردادماه سال‌جاری که تعداد 101 میلیون و 226 هزار و 558 کارت بانکی تراکنش داشته‌اند نشان از رشد 01/ 0 درصدی تعداد کارت‌های بانکی دارای حداقل یک تراکنش در شهریورماه دارد.

 
بررسی گزارش‌های منتشره از ابتدای سال 1398 تا به امروز حاکی است: در هر ماه به‌صورت معمول حدود 100 میلیون کارت بانکی حداقل یک تراکنش دارند که میزان این کارت‌ها از جمعیت فعلی کشور بیشتر است و نشان از استفاده گسترده شهروندان از خدمات شبکه پرداخت و خدمات مبتنی بر کارت دارد. براساس گزارش شاپرک، در شهریور ماه در حدود 96 میلیون و 575 هزار کارت بانکی از نوع برداشت حداقل یک تراکنش داشته‌اند که در مقایسه با آمار مرداد ماه تعداد کارت‌های بانکی برداشت دارای حداقل یک تراکنش در سوییچ شاپرک رشد منفی 09/ 0درصدی داشته است؛ همچنین بیش از 4 میلیون و 550 هزار کارت بانکی از نوع هدیه و بُن کارت و 109 هزار کارت از نوع کارت اعتباری در مرداد ماه حداقل یک تراکنش داشته‌اند که به ترتیب نسبت به آمار مرداد ماه رشد 52/ 2  و منفی 53/ 8 درصدی را تجربه کرده‌اند. گزارش شاپرک نشان می‌دهد کارت‌های بانکی از نوع برداشت بیش از 4/ 95 درصد از سهم کارت‌های بانکی تراکنش‌دار در شهریورماه را به خود اختصاص داده‌اند؛ همچنین کارت‌های هدیه و بن‌کارت صادره از سوی شبکه بانکی سهمی 5/ 4 درصدی از تمام کارت‌های بانکی تراکنش‌دار مرداد ماه سال جاری داشته‌اند و کارت‌های اعتباری صرفا 11/ 0درصد از سهم انواع کارت بانکی را به خود اختصاص دادند که نشان از وجود ثبات نسبی در کارت‌های برداشت و رشد در کارت‌های هدیه دارد اما در وضعیت کارت‌های اعتباری رشد منفی وجود دارد که باید با اصلاح بازار کارت‌های اعتباری، در این بخش وضعیت مطلوبی برای ایجاد رونق در نظر گرفته شود. نمودار سهم بانک‌های صادر‌کننده از تعداد کارت‌های بانکی تراکنش‌دار در شبکه شاپرک در آخرین ماه تابستان نشان می‌دهد که بانک‌ ملی ایران با سهم 23/ 22 درصدی بیشترین سهم از کارت‌های بانکی تراکنش‌دار را در میان شبکه بانکی کشور در اختیار دارد و در ادامه بانک‌های ملت، صادرات ایران و کشاورزی به ترتیب جایگاه دوم تا چهارم بیشترین سهم از کارت‌های بانکی تراکنش‌دار شهریور ماه را به خود اختصاص داده‌اند.
 
/دنیای‌اقتصاد
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.