30 درصد شبکه IP کشور به IPv6 مجهز شده است

دبیر کارگروه گذر به IPv6 سازمان فناوری اطلاعات ایران، به ضرورت آموزش و اطلاع رسانی برای رفع مقاومت‌ها و مشکلات موجود در راه گذر به IPv6 تاکید کرد و گفت: در حال حاضر 30 درصد شبکه IP کشور به IPv6 مجهز شده است و اگر سازمان‌ها و مدیران شبکه‌ها همکاری کنند، تا 2سال و نیم آینده 70 تا 80 درصد شبکه ما در ایران به این پروتکل مجهز می‌شود.

عصر بانک؛بهروز عباس‌زاده دبیر کارگروه گذر به IPv6 در گفت و گو با روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، درباره گذر از IPv4 به IPv6 (گذر از پروتکل حال حاضر اینترنت به پروتکل نسخه 6) با اشاره به طراحی نسخه فعلیIP در سال 1980 (1358)، گفت: آن زمان کسی فکر نمی‌کرد که اینترنت در فاصله زمانی کوتاه (حدود 30 سال) این همه کاربر در سطح دنیا پیدا کند و به دلیل اینکه آدرس‌های طراحی شده برای IP نسخه 4،  32 بیتی هستند و حدود چهار میلیارد و سیصد میلیون آدرس در IPv4 وجود دارد، تقریبا این تعداد به اتمام رسیده است.

وی با اشاره به پیش‌بینی‌های انجام شده برای سال 2025، افزود: در حال حاضر اتصال تجهیزات و اشیاء به به شبکه جهانی اینترنت بصورت توانی در حال افزایش است و پیش بینی می‌شود که در سال 2025 بالغ بر 50 میلیارد اتصال به شبکه اینترنت وجود داشته باشد.
عباس زاده، ضرورت گذر به IPv6 در دنیا را محدودیت تعداد آدرس‌های IPv4 و همچنین مزیت‌های موجود در پروتکل نسخه 6 اینترنت عنوان کرد و گفت: تمام کشورهای جهان در حال حرکت به سمت IPv6 هستند و این موضوع در برخی کشورها در ابتدای کار قرار دارد و در برخی کشورها 50 تا 60 درصد شبکه به  IPv6 مجهز شده و این گذر هنوز به صورت صددرصدی در کشوری انجام نشده است.
وی کشورهای اروپایی، ایالات متحده آمریکا، کره جنوبی و ژاپن را از کشورهایی اعلام کرد که سرعت بیشتری در مسیر گذر به  IPv6 دارند.
دبیر کارگروه گذر به IPv6، تاکید کرد: در IPv6 پیش بینی 50 تا 100 سال آینده شده تا در طراحی‌های مختلف شبکه در آینده مشکلاتی ایجاد نشود.
وی با اشاره به مسئولیت اجرایی سازمان فناوری اطلاعات برای گذر به IPv6 در ایران، افزود: وزارت ارتباطات مسئولیت راهبری این موضوع را بر عهده دارد و سازمان فناوری اطلاعات به عنوان بازوی اجرایی این مسئولیت را پیش می‌برد.
عباس زاده درباره اقدامات انجام شده در ایران برای گذر بهIPv6 نیز با اشاره به اینکه در ایران از سال 92 مطالعات این کار آغاز شده است، تصریح کرد: این حرکت از سال 94 به صورت سیستماتیک ادامه پیدا کرد و با توجه به ارزیابی شبکه و شناسایی مشکلاتی که برای گذر به IPv6  وجود دارد و رفع  این مشکلات، حدود سه سالی است که بخش‌هایی از شبکه در حال استفاده از IPv6 است.
وی، 30 درصد کل شبکه IP کشور را در حال استفاده از IPv6  اعلام کرد و افزود: در حال حاضر در شبکه IP کشور از IPv4  وIPv6 به صورت همزمان استفاده می شود و به اصطلاح این دو پروتکل همزیستی می‌کنند.
این کارشناس حوزه فناوری با اشاره به اینکه اپراتورهای تلفن همراه نیز در حال گذر به IPv6 هستند، گفت: اپراتورهای همراه تا حدودی شبکه‌های خود را به IPv6 مجهز کرده‌اند و در اپراتورهای ثابت، برخی تازه کار را آغاز کرده‌اند و برخی نیز در میانه راه هستند.
عباس زاده با اشاره به اینکه پیش‌بینی شده که گذر به  IPv6 تا سال 2025 به صورت کامل انجام می‌شود، تصریح کرد: به دلیل اینکه این کار در ایران به صورت ملی و سراسری انجام می‌شود، به کندی پیش می‌رود.
وی افزود: پیاده‌سازی در فاز نخست در شبکه زیرساخت کشور و اپراتورهای بزرگ انجام شده و در حال حاضر بر روی شبکه‌های تجاری بزرگ (Enterprise Networks) و سازمان‌های دولتی کار می‌کنیم.
عباس زاده با بیان اینکه هر تغییری با مقاومتی همراه است، افزود: هزینه بر بودن این موضوع برای اپراتورها و برخی سازمان‌ها، نبود آموزش مناسب در این حوزه و آگاه نبودن به مزایای IPv6 و عدم سازگاری برخی شبکه‌ها با IPv6، از عمده‌ترین چالش‌های گذر از IPv4  به IPv6 در ایران است.
دبیر کارگروه گذر به IPv6 با اشاره به اینکه در آینده تجهیزات ارتباطی با استاندارد IPv6 تولید می‌شود، تاکید کرد: اگر از هم اکنون خود را آماده نکنیم، در آینده با مشکلات بسیاری مواجه می‌شویم و جامعه IP کشور و مدیران شبکه‌ها، اپراتورها و سازمان‌ها هنوز این مشکلات را جدی نمی‌گیرند و باید مدیران، مسئولان شبکه‌ها و سازمان‌ها خود را با این موضوع همسو کنند.
وی فرهنگ سازی در این حوزه را بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: از طریق رسانه‌ها این موضوع اطلاع‌رسانی و آگاهی‌سازی شود تا مردم، مدیران و مسئولان شبکه‌ها و اپراتورها نسبت به اهمیت آن آگاهی بیشتری پیدا کنند که به روزی نرسیم که شبکه‌های تمام جهان IPv6 شده باشد و در ایران برای ارتباط با این شبکه‌ها دچار مشکل شویم.
عباس زاده تاکید کرد: باید این مشکلات را پیش‌بینی کنیم و منتظر نباشیم که دقیقه 90 کارها انجام شود.
دبیر کارگروه گذرIPv6، درباره زمان اتمام گذر به IPv6 در ایران نیز گفت: نمی‌توان پیش بینی دقیقی کرد ولی اگر سازمان‌ها و مدیران شبکه‌ها همکاری کنند، تا 2سال و نیم آینده 70 تا 80 درصد شبکه ما در ایران به این پروتکل مجهز می‌شود.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.