آپ؛ دروازه ورود به بازار سرمایه از مسیر سجام

با سرویس سجام، کاربران اپلیکیشن آپ می‌توانند به راحتی ضمن استعلام وضعیت سجامی شدن خود نسبت به ثبت‏نام در سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) اقدام و به باشگاه بزرگ مشتریان بازار سرمایه بپیوندند.

عصر بانک؛اخیراً سرویس ثبت نام در سامانه سجام برای اولین بار در اپلیکیشن آپ ارائه شد. سجام به عنوان زیرساخت پروفایلینگ یکپارچه و فراگیر فعالان بازار سرمایه به ویژه سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی و درگاه واحد خدمات‌دهی به تمامی ارکان بازار، نهادهای مالی، ناشران و خصوصاً سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی مطرح بوده و اپلیکیشن آپ با توجه به گستره کاربران و شبکه فراگیر خود با راه‌اندازی این خدمت جدید، گامی نوین در ارائه خدمات بازار سرمایه به مشتریان خود برداشته است. به همین بهانه، عصربانک با مژگان صفری مقدم مدیر پروژه سجام در شرکت سپرده گذاری مرکزی در مورد این سرویس گفت‌وگو کرده است که در ادامه می‌خوانید:

 
صفری مقدم درباره شناسایی الکترونیکی در بازار سرمایه گفت: اشخاص برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه، نیاز به شناسایی و احراز هویت دارند. پیش از سجام، شناسایی کامل در بازار سرمایه برای هر خدمت، به صورت جداگانه و کاملاً حضوری بود.
 
وی افزود: به عنوان مثال اگر شخصی می‌خواست با یک کارگزاری کارکند ، باید یک بار برای شناسایی و احراز هویت به کارگزاری مربوطه مراجعه می‌کرد. سپس اگر همین شخص بار دیگر قصد داشت در صندوق سرمایه‌گذاری دیگری سرمایه‌گذاری نماید، باید بار دیگر احراز هویت می‌شد و تمامی فرم‌های مربوط به شناسایی مشتری را مجدد پر می‌کرد. تکرار این روند برای اشخاص زمان‌بر و خسته کننده و با صرف زمان و هزینه زیادی روبرو بود. در ضمن هیچگاه اطلاعات مشتری بصورت متمرکز و قابل اتکا وجود نداشت و سهامدار به مطالبات خود دسترسی پیدا نمی‌کرد.
 
این مقام مسئول با اشاره به اینکه قبل از سجام، سیستم یکپارچه شناسایی الکترونیکی وجود نداشت، عنوان کرد: برای اولین بار سیستمی در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به نام سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) راه‌اندازی شد تا شناسایی و احراز هویت افراد به صورت یکپارچه انجام، ثبت و نگهداری شود.
 
صفری مقدم درباره نحوه کار سجام توضیح داد و گفت: شیوه کار سامانه ثبت اطلاعات مشتریان(سجام) به این شکل است که در ابتدا اطلاعات اولیه افراد شامل: اطلاعات هویتی، حساب بانکی، اطلاعات ارتباطی و مواردی از این دست از آنها دریافت می‌شود و پس از آن اطلاعات بصورت الکترونیکی با مراکز ذی صلاح همچون ثبت احوال و بانک مرکزی راستی آزمایی و صحه گذاری می‌شود و در نهایت با یکبار مراجعه حضوری به مراکز احرازهویت طبق لیست موجود در سایت سجام، فرد مورد نظر سجامی می شود. 
 
وی افزود: بعد از طی مراحل سجام، همه ارکان بازار سرمایه کد ملی ثبت شده را به نام کد یکتای فرد سجامی شده می‌شناسند.  به این معنی که فقط لازم است افراد یک بار در سجام ثبت نام و بعد از آن یک بار به صورت حضوری برای احراز هویت مراجعه کنند و بعد از آن می‌توانند از تمامی خدمات بازار سرمایه بهره‌مند شوند.
 
صفری مقدم با بیان اینکه سرویس ثبت‌نام سجام برای اولین بار در اپلیکیشن آپ به تازگی ارائه شده است،  گفت: این سرویس که قبلا فقط بر روی وب سایت سجام خدمت ثبت نام را به افراد ارائه  می‌کرد، در حال حاضر علاوه بر سایت سجام در اپلیکیشن آپ نیز قرار داده شده است. این طرح در سجام به عنوان "نود ورودی" شناخته شده و مورد تائید سازمان بورس قرار دارد.
 
وی ادامه داد: به دلیل اهمیت اطلاعات کاربران و اعتمادی که آنها به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی دارند، این کار مهم به آپ سپرده شد تا افراد از طریق اپلیکیشن هم بتوانند به راحتی همان پروسه ثبت نام در سجام را طی کنند.
 
صفری مقدم در انتها با اشاره به اینکه سهام عدالت نیز به سجام اضافه شده است، عنوان کرد: کسانی که سهام عدالت دارند نیز از هم اکنون می‌توانند در سامانه سجام ثبت نام کنند.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.