چند صرافی مجاز در کشور فعال هستند؟

686 صرافی مجاز درسراسر کشور در حال فعالیت است که طی چهار ماه، فعالیت 6 صرافی متوقف شده است.

عصر بانک؛ به نقل از صدا و سیما، بررسی جدیدترین بروزرسانی فهرست صرافی‌های دارای مجوز از بانک مرکزی نشان می‌دهد در حالی تعداد صرافی‌های دارای مجوز در شهریور امسال با کاهش مواجه شده که تعداد صرافی‌های دارای مجوز در سراسر کشور در اردیبهشت با اضافه شدن 52 صرافی جدید، به 692 مورد رسیده بود.

 
چه تعداد صرافی مجاز در کشور فعال است؟
 
این آمار در حالی است که در سال 96 تعداد صرافی‌های مجاز 419 مورد بوده است که نشان از روند رو به رشد تاسیس صرافی‌ها در کشور در این سال نسبت به سال‌های قبل از آن دارد.
 
از این تعداد صرافی، 341 مورد در تهران مشغول به کار است که بیشتر آن‌ها در محدوده خیابان فردوسی فعالیت دارد و ما بقی نیز در سایر شهرستان‌ها فعال است.
 
صرافی‌های مجاز
 
در حال حاضر بر اساس قوانین بانک مرکزی، خرید و فروش ارز حاصل از صادرات به صورت حواله‌های ارزی در چارچوب مقررات ارزی بر مبنای نرخ بازار صرفا از طریق «سامانه نظام یکپارچه معاملات ارزی (نیما)» مجاز است. همچنین صرافی‌های مجاز معتبر موظفند حواله‌های ارزی خریداری شده از صادرکنندگان را در سامانه نیما راسا و یا به واسطه سایر صرافی‌های معتبر و بانک‌های عامل حداکثر ظرف مدت سه روز کاری به فروش رساند. نرخ فروش ارز صرافی‌های مجاز معتبر حداکثر یک درصد بالای نرخ خرید مندرج در سامانه «نیما» و «سنا» خواهد بود.
 
با توجه به قوانین جدید خرید و فروش ارز به صورت اسکناس (معاملات جزیی بر مبنای مقررات ناظر بر عملیات ارزی صرافی‌ها) توسط صرافی‌های مجاز معتبر صرفا با ثبت در «سامانه نظارت ارز (سنا)» امکان‌پذیر است و همه صرافی‌های مجاز معتبر می‌توانند نسبت به خرید ارز به صورت اسکناس با رعایت مقررات ارزی و مقررات مبارزه با پولشویی اقدام کنند.
 
براین اساس فروش ارز به صورت اسکناس توسط صرافی‌های مجاز معتبر بابت مصارف ارزی خدماتی با رعایت مقررات ارزی و مقررات مبارزه با پولشویی مجاز است و صرافی‌های مجاز معتبر می‌توانند حداکثر پنج درصد از حواله‌های ارزی خریداری شده را تبدیل به ارز کرده و به صورت اسکناس برای مصارف خدماتی به فروش رسانند. همچنین همه هزینه‌های نقل و انتقالات و تبدیلات ارزی به عهده مشتری خواهد بود.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.