اعلام قیمت مسکن در فضای مجازی چه اثری بر بازار دارد؟

یک فعال مجازی بازار مسکن معتقد است با شفاف سازی اطلاعات املاک در آگهی های اینترنتی خرید و فروش مسکن، امکان ادامه فعالیت سودجویان وجود نخواهد داشت.

عصر بانک؛سجاد محمودخانی در خصوص فعالیت خرید و فروش مسکن در فضای مجازی گفت: حوزه خرید و فروش ملک اعم از فعالیت در فضای مجازی و مشاوران املاک، شفافیت ندارد اما با استفاده از اپلیکیشن های این حوزه می توانیم تاحدودی اطلاعات ملک را شفاف سازی کنیم.

 
وی یکی دیگر از آسیب های فعالیت پلتفرم ها و اپلیکیشن های موبایلی کاربران املاک را بالا بودن درصد آگهی های غیرواقعی عنوان و افزود: پس از اعمال دستور دادستانی مبنی بر حذف قیمت ها از اپلیکیشن های خرید و فروش ملک، به دنبال راه حلی برای کاهش آگهی های غیر واقعی بودیم که در حال حاضر با استفاده از ابزار پولی کردن آگهی و حذف آگهی های رایگان بازار مسکن تا حدود زیادی از آگهی های غیرواقعی کاسته ایم.
 
محمودخانی گفت: با استفاده از برخی اپلیکیشن های دیگر و نرم افزارهای موبایلی به دنبال تأیید محتوای ارائه شده در آگهی های املاک هستیم.
 
فعال مجازی بازار مسکن درباره لغودستور قضایی حذف قیمت ها از پلتفرم های خرید و فروش ملک، تصریح کرد: به نظر ما افزایش قیمت ها در بازار مسکن ارتباطی به اپلیکیشن ها نداشته اما برای اینکه این شبهه برطرف شود، رایگان بودن انتشار آگهی را حذف کردیم که در نتیجه تعداد آگهی های خرید و فروش و اجاره املاک به شدت کم شد و سیاستگذاران با بازگشت قیمت ها موافقت کردند. ضمن اینکه دستور قضایی حذف قیمت ها، سقف زمانی داشت که با منقضی شدن زمان تعیین شده، درج قیمت در آگهی های املاک آغاز شده است.
 
علیرضا نصری مدیرعامل یکی دیگر از اپلیکیشن های موبایلی خرید و فروش ملک با بیان اینکه راهکار ما برای کاهش تنش در بازار مسکن از سوی کاربران و انتشار آگهی های غیرواقعی، انتشار آگهی های ارائه شده از طرف مشاوران املاک مورد تأیید اتحادیه مشاوران املاک بود، اظهار داشت: اپلیکیشن ها هزینه بازدید ملک و مقایسه و سنجش گزینه های متعدد ارائه شده از سوی مالکان را کاهش داده است.
 
به گفته این عضو اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی، رقابت میان اپلیکیشن ها در صورت شفاف سازی اطلاعات املاک می تواند به کاهش قیمت ملک منجر شود.
 
نصری با بیان اینکه اتحادیه مشاوران املاک باید اهمیت بیشتری به حوزه خرید و فروش املاک آنلاین بدهد، یادآور شد: این اتحادیه باید در حوزه خرید و فروش آفلاین و سنتی ملک فاصله گرفته و به سمت فناوری های نوین حرکت کند. ضمن اینکه اپلیکیشن ها نیز خواهان برقراری روابط بهتر با اتحادیه مشاوران املاک هستند.
 
گفتنی است ماه های ابتدایی سال جاری با حکم قضایی و دستور دادستان کل کشور، اپلیکیشن های مطرح خرید و فروش ملک از اعلام قیمت منع شده بودند. به تشخیص دادستانی کل بخشی از نابسامانی بازار مسکن و افزایش قیمت ها به دلیل اعلام نرخ های خارج از عرف هر منطقه در بازار مسکن پایتخت بوده است.
 
/مهر
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.