پایش هوشمند کسب‌وکارهای اینترنتی کلید خورد

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی از آغاز طرح پایش هوشمند کسب و کارهای اینترنتی خبر داد و گفت: نتایج پایش 3500 کسب و کار دارای نماد اعتماد نشان داد حدود حدود 70 وب‌سایت اقدام به عرضه کالاهای ممنوعه رمزارز، سکه طلا، مشروبات الکلی و اسلحه می‌کردند.

عصر بانک؛ علی رهبری در حاشیه پنجاه و چهارمین جلسه کمیته نظارت بر کسب و کارهای اینترنتی با اشاره به اجرایی شدن فاز نخست طرح پایش هوشمند کسب و کارها در فضای مجازی اظهار کرد: تا پیش از این، نظارت‌ها بر فعالیت کسب و کارهای اینترنتی به صورت سنتی و انسان‌محور انجام می‌شد ولی با اقدامات انجام گرفته در ماه‌های گذشته، طرح پایشگر هوشمند به اجرا درآمد که در این طرح، به صورت هوشمند، بیش از 3500 کسب و کار در فضای مجازی که پیش از این نماد اعتماد اخذ کرده بودند مورد بازرسی و پایش قرار گرفتند.

 
رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به نتایج این پایش هوشمند گفت: این پایشگر هوشمند با 3 نوع سناریوی پایش، کسب و کارهای اینترنتی را در حوزه پایش فروش کالاهای ممنوعه، پایش اصالت نماد الکترونیک و پایش استفاده از درگاه‌های پرداخت را مورد نظارت و بازرسی قرار داد و نتایج به دست آمده حاکی از آن بود که از میان این سایت‌ها، حدود 70 وب‌سایت اقدام به عرضه کالاهای ممنوعه از قبیل رمزارز، سکه طلا، مشروبات الکلی و اسلحه می‌کردند.
 
وی ادامه داد: همچنین حدود 180 وب‌سایت شناسایی شدند که لوگوی نماد اعتماد را جعل کرده و آن را در سایت خود قرار داده بودند.
 
رهبری گفت: همچنین 330 سایت شناسایی شدند که علی رغم ابطال یا تعلیق و یا حتی انقضای تاریخ اعتبار نماد اعتمادشان، کماکان درگاه‌های فعال پرداخت بانکی داشتند.
 
رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صمت با بیان اینکه در فازهای بعدی این طرح، پایشگر هوشمند تمامی کسب و کارهای اینترنتی و حتی کسب و کارهای فعال در پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی را مورد رصد و پایش مستمر قرار خواهد داد گفت: در حال حاضر حدود 54 هزار کسب و کار اینترنتی دارای نماد اعتماد هستند و حدود 380 هزار کسب و کار هم بدون اخذ این نماد درحال فعالیتند لذا با توجه به گستردگی پایش‌ها و همچنین پیچیدگی‌های فنی، در نظر داریم مسابقه بزرگی به منظور استفاده از توان علمی نخبگان و دانشگاهیان به منظور پردازش هرچه بهتر اطلاعات و پایش دقیق‌تر کسب و کارهای اینترنتی برگزار کنیم.
 
وی در ادامه با تاکید بر تغییر الگوی ذهنی در موضوع کسب و کارهای اینترنتی گفت: ما در این تغییر الگویی به دنبال آن هستیم تا به سمتی حرکت کنیم که با تسهیل فرایند صدور نماد اعتماد، شکل‌گیری کسب و کارهای نوپا را تسهیل کنیم ولی در ادامه قصد داریم تا با تقویت نظارت‌ها و پایش‌ها، از حقوق مصرف‌کنندگان نیز حمایت کنیم.
 
رهبری در پایان با تاکید بر رتبه بندی کسب و کارهای اینترنتی گفت: ما به دنبال رتبه بندی کسب و کارهای اینترنتی هستیم و در حال حاضر اطلاعات مورد نظر جمع آوری شده و تا پایان شهریور ماه و یا اوایل مهر، نتایج رتبه‌بندی کسب و کارهای اینترنتی را اعلام می‌کنیم.
 
به گفته وی رتبه بندی کسب وکارهای اینترنتی بر اساس شکایت‌های مشتریان، سوابق کسب و کارها، توان مدیریتی و مواردی از این دست انجام می‌شود تا کاربران و مصرف‌کنندگان بدانند هر سایت تا چه اندازه قابل اعتماد است.
 
/تسنیم
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.