آینده‌ی بانکداری صوتی این شکلیه: آهای گوگل 150 دلار به حسابم واریز کن!

در آینده بانکداری صوتی از یک مفهوم برای آینده، به روشی رایج برای مدیریت تراکنش‌های مالی تبدیل می‌شود.

به گزارش گروه تحقیق و ترجمه عصر بانک؛ پیشرفت تکنولوژی باعث تغییر سریع صنعت پرداخت‌ها است‌. تلفن‌های همراه، بانکداری موبایلی را امکان‌پذیر ساخته‌اند‌ و به مردم امکان می‌دهند تا در راحتی و آسایش در خانه، پولشان را دریافت و ارسال کنند، مانده حسابشان را چک کنند و چک صادر کنند! همچنین پیشرفت‌ها در هوش مصنوعی یا AI به مقابله با کلاهبرداری کمک کرده و پیشرفت در زیرساخت پرداخت‌ها منجر به پرداخت سریع‌تر و اشتراک بهتر داده‌ها شده است.

آینده‌ی بانکداری صوتی
هرچه مردم بیش‌تر از اسپیکر هوشمند و دستیارهای مکالمه ‌ای مثل سیری تا دستیار گوگل در تلفن‌های همراهشان استفاده کنند، بانکداری صوتی بیش‌تر رایج می‌شود.
برای آشنایی بیش‌تر در مورد این که چگونه تکنولوژی صوتی می‌تواند تجربه‌ی پرداخت را تغییر دهد، پیمنت ژورنال گفت‌وگویی با اریک برندت، تحلیل‌گر ارشد بازار در بانک D3 ترتیب داده است. در طول گفت‌وگو، وی در مورد آمار پذیرش اسپیکر هوشمند، دیدگاه مردم به بانکداری صوتی و ملاحظات امنیتی مرتبط با آن صحبت کرده است.
پذیرش اسپیکر هوشمند
اگرچه اسپیکر هوشمند همه‌گیر نشده، ولی پذیرش وسیعی داشته است. مطابق با داده‌های گروه مشاورین مرکاتور، تخمین زده شده که 37درصد از بزرگسالان در ایالات متحده اسپیکر هوشمند دارند. این تعداد برای افرادی که از بانکداری موبایلی استفاده می‌کنند بیش‌تر هم هست و 40 درصد از افراد از تعامل صوتی استفاده می‌کنند.
سهم اصلی بازار اسپیکرهای هوشمند توسط آمازون تسخیر شده است. طبق اعلام گروه مشاوره مرکاتور 71.9 درصد از بازار اسپیکرهای هوشمند در مالکیت آمازون است. در رتبه‌ی دوم گوگل قرار دارد که 18.4 درصد از بازار را تشکیل داده است.
برندنت اشاره کرد که امروزه مردم بیش‌تر در حال استفاده از این اسپیکرها هستند. زیرا به جای استفاده از انگشتان و سرچ فیزیکی برای مثال در مورد آب و هوا، پرسیدن از دستیار صوتی آسان‌تر است. با این حال، کنترل آب و هوا یک چیز است، اعتماد به دستیار صوتی برای مدیریت امور بانکی چیز دیگر…
بانکداری صوتی: مشتریان علاقمند هستند ولی هنوز شک دارند
پژوهش مرکاتور نشان داده که برخی افراد در اجرای فعالیت‌های بانکداری از طریق تعاملات مکالمه‌ای راحت هستند. در میان مالکان اسپیکرهای هوشمند، 67 درصد گفتند که برای تراکنش‌های بانکی‌شان با استفاده از تعاملات مکالمه‌ای راحت هستند. با این حال، این تعداد در میان افرادی که اسپیکرهای هوشمند ندارند به میزان قابل ملاحظه‌ای پایین است. فقط 13 درصد از این افراد در استفاده از این تکنولوژی بانکی راحت هستند.
برندنت توضیح داد، تفاوت در میزان راحتی در استفاده از این ابزارها می‌تواند به درجه‌ی آشنایی افراد با  این دستگاه‌ها هم ربط داشته باشد. من فکر می‌کنم که علاقه‌ی مشتریان به بانکداری صوتی در صورتی شروع به افزایش می‌کند که در استفاده از آن در خانه‌هایشان و با تلفن‌های همراهشان احساس راحتی کنند.
حدودا 1 نفر از هر 4 نفر مشتری، یعنی 27درصد از تعاملات مکالمه‌ای صوتی استفاده می‌کنند و پاسخ آن‌ها در برابر میزان استفاده، «اغلب» یا «گاهی اوقات» است‌. این میزان در میان افرادی که دارای برنامه‌ی بانکداری موبایلی هستند40 درصد است که برای مقایسه، این میزان در افرادی که فاقد برنامه‌ی بانکداری موبایلی هستند 15 درصد است‌.
برندنت اشاره کرد که اعتماد به تکنولوژی مکالمه‌ای به میزان قابل ملاحظه‌ای در سال‌های اخیر افزایش یافته است، واقعیت این است که برخی افراد با این ویژگی آشنایی ندارند. شاید گاهی اوقات که شما از یک دستیار صوتی سوال بپرسید، پاسخ مناسب و درستی دریافت نکنید، اما چنین مشکلاتی زیاد رایج نیستند.
بنابراین من فکر می‌کنم که هرچه این سیستم‌ها پیشرفت کنند، ما به عنوان مشتریان، احتمالا در استفاده از سیستم‌هایی مانند بانکداری صوتی راغبت‌تر خواهیم بود.
و به نظر برندنت هرچه مشتریان در استفاده از این سیستم احساس راحتی بیش‌تری داشته باشند، بانک‌ها هم به سمت ارائه‌ی این ویژگی‌ها حرکت خواهند کرد. او پیش‌بینی کرد که در آینده، یک تعامل رایج با اسپیکر هوشمند چنین چیزی خواهد بود: آهای گوگل، 150 دلار به حساب مادرم منتقل کن.
پیشرفت‌ها در AI و یادگیری ماشینی در حال شکل دادن دنیای جدیدی هستند. برندنت به این مورد اشاره کرد که ربات‌های گفت‌وگو به بهبودشان ادامه می‌دهند. او دنیایی را ترسیم می کند که در آن پرداخت‌های غیرلمسی رایج هستند. به عنوان مثال، برندنت توصیف کرد که چگونه یک شخص در آینده می‌تواند به یک پمپ بنزین مراجعه کند و با دریافت یک پیام فوری مواجه شود که می‌گوید: سلام، می‌خوای کارتت رو نشون بدی و مخزن بنزینت پر بشه؟ و شخص می‌تواند پاسخ مثبت یا منفی دهد.
برندنت گفت، صوت در حال تبدیل شدن به یک عامل هدایت کننده‌ی بانکداری دیجیتال است و آینده‌ی بانکداری در این جهت حرکت می‌کند، ولی برای رایج‌تر شدن چنین تعاملاتی، باید ملاحظات امنیتی در نظر گرفته شوند.
امنیت و بانکداری صوتی
برندنت توضیح داد که چگونه در زمان ورود تکنولوژی جدید، گاهی اوقات مردم به آسانی آن را می‌پذیرند قبل از این‌که امنیت در آن برقرار شود.
به نظر برندنت، خارج از صنعت خدمات مالی، و در دیگر صنایع، ما تکنولوژی‌های جدید را سریع‌تر از زمانی که امنیت آن لحاظ شود، قبول می‌کنیم. امنیت موردی نیست که بعدا در نظر گرفته شود، اما در مورد آن دوراندیشی هم نمی‌شود.
در مورد بانکداری، شرایط متفاوت است. بانک‌ها به میزان قابل ملاحظه‌ای ریسک گریزتر هستند و کم‌تر تکنولوژی‌های جدید را به مشتریان ارائه می‌کنند، مگر آن که از امنیت آن مطمئن باشند.
بنابراین، زمانی که مشتریان مصرانه تقاضای ویژگی‌ها و خدمات جدید دارند، بانک‌ها در ارائه‌ی این خدمات تعلل می‌کنند. برندنت معتقد است که برای استفاده از بانکداری صوتی، مشتریان باید صبور باشند و درک کنند که ابتدا باید امنیت کافی تامین شود. و بانک‌ها باید در مورد لزوم ملاحظات امنیتی با مشتریان صحبت کنند.
برندنت اضافه کرد، من فکر می‌کنم که این فرایند نیازمند تعامل هر دو طرف است.
همان‌طور که تکنولوژی و امنیت ارتقا پیدا می‌کند و افراد بیش‌تری در زندگی روزمره‌شان از اسپیکر هوشمند استفاده می‌کنند، بانکداری صوتی نیز از یک مفهوم برای آینده، به روشی رایج برای مدیریت تراکنش‌های مالی تبدیل می‌شود.
ترجمه از paymentsjournal
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.