فین تک در ایران با جایگاه واقعی فاصله دارد

دژپسند گفت: روند رشد کنونی فین تک‌ها (فناوری مالی) با چشم انداز و کارگرد نهادها بسیار فاصله دارد.

عصر بانک؛ فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی در نشست تخصصی درباره فین تک (فناوری مالی)، اظهار کرد: روند رشد کنونی فین تک‌ها با چشم انداز بسیار فاصله دارد. یکی از دلایل فاصله با اهداف، کارکرد اصلی دستگاه هاست.

 
او بیان کرد: به عنوان مثال وزارت اقتصاد که در حوزه بورس، مالیات، گمرک و بیمه هنوز مشخص نیست تا چه حد فعالیت در زمینه فین تک انجام داده اند.
 
دژپسند بیان کرد: باید زمینه را چنان هموار کنیم که سرعت فین تک‌ها بیشتر و خلاقیت طراحان بیشتر شود. باید در این زمینه تقسیم کار بر اساس تخصص‌ها صورت بگیرد تا بتوانیم در حوزه فین تک‌ها موفق عمل کنیم.
 
دژپسند گفت: اقتصاد هوشمند به معنای تشکیل دنیایی است که بسیاری از  کارکرد انسان‌ها تغییر می‌کند، ایجاد فندانسیون اقتصاد هوشمند، مهم‌ترین هدف من در وزارت اقتصاد است. تمام زیرمجموعه‌های وزارت اقتصاد ظرفیت هوشمند شدن را دارند. باید در دوران خدمتم در وزارت اقتصاد تمام حوزه ها هوشمند شوند.
 
وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به انتقادات فعالان صنعت فین‌تک در مورد مقاومت حاکمیت در برابر فناوری‌های جدید، گفت: نگرانم که 2 گانگی حاکمیت و تجارتی داشته باشیم، این امر اگر تبدیل به مقاومت شود در آن صورت سد بزرگی در مسیر ایجاد خواهد کرد.
 
او گفت: حوزه‌هایی همچون بیمه، بانک و بورس بر اساس روش‌های سنتی شکل گرفته‌اند و برایشان سخت است که با شما در مسیر ساختارشکنانه حضور یابند.
 
دژپسند با بیان اینکه تا زمانی که پوست انداختن روال نشود، مقاومت‌ها ادامه می‌یابد، گفت: ما در مسیر حذف مجوزها و قوانین زائد اقدامات زیادی کردیم و حتی 400 مجوز متعلق به یک دستگاه حذف شد. با این حال هنوز مقاومت وجود دارد.
 
او با بیان اینکه رویکرد دوگانگی، مقاومت‌ها را بیشتر می‌کند، اظهار داشت: اگرچه برای رشد نیاز به آزادی عمل است اما اگر آزادی رفتار ما اضرار به دیگران ایجاد کند حتما باید تحت مقررات باشد.
 
دژپسند در پایان اظهار کرد: برای جبران کوتاهی‌ها در صنعت فین‌تک، لازم است با مشارکت بانک مرکزی، بورس، بیمه، گمرک و بهبود فضای کسب و کار کمیته راهبری ایجاد کنیم و تسهیل کننده و التزام بخش باشد.
 
/ باشگاه خبرنگاران
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.