گوگل احراز هویت اثرانگشتی را جایگزین گذرواژه می‌کند

کمپانی گوگل با جایگزین کردن احراز هویت بیومتریک، کاربران گوشی‌های اندرویدی را از استفاده از گذرواژه برای ورود به حساب‎های خود در سرویس‎های اینترنتی این شرکت بی‌نیاز می‌کند.

عصر بانک؛به گزارش پایگاه اینترنتی «تک رادار»، این روزها تقریبا برای هر فعالیت‌ آنلاینی به یک گذرواژه نیاز است و کارشناسان در همین راستا توصیه می‌کنند تا برای تضمین امنیت زندگی دیجیتال خود، برای هر سرویس از گذرواژه متفاوتی استفاده کنید. با این حال جز اینکه از یک برنامه پسورد منیجر (Password Manager) استفاده کرده یا حافظه فوق‌العاده‌ای داشته باشید، به خاطر سپردن تمام این گذرواژه‌های جور و واجور کار دشواری است.   

 
یکی از این گذرواژه‌ها به احتمال زیاد به حساب کاربری گوگل‌تان تعلق دارد که از آن برای وارد شدن به سرویس‌هایی چون جی‌میل و یوتیوب و از این دست استفاده می‌کنید. حال گوگل در نظر دارد تا با حذف گذرواژه‌ها، بستر لازم را برای ورود ساده، سریع و امن به حساب کاربری سرویس‌های اینترنتی وابسته به این شرکت از طریق دستگاه‌های اندرویدی، فراهم کند.  ‌
 
گوگل از رونمایی قابلیت جدیدی توسط این شرکت خبر داده است که به کاربران دستگاه‌های اندرویدی اجازه می‌دهد تا از اسکنرهای اثرانگشت تعبیه شده بر روی تلفن‌های خود یا پین کد آن برای وارد شدن به حساب‌های کاربری گوگل خود استفاده کنند. اگرچه نرم‌افزارهای مجزا مدت‌هاست از امکان دسترسی و استفاده از تکنولوژی احراز هویت با استفاده از اثرانگشت برای گوشی‌های اندرویدی برخوردار بوده‌اند، اما این نخستین بار است که گوگل به کاربران اجازه می‌دهد تا از روش بیومتریک (زیست‌سنجی) برای احراز هویت خود در وب استفاده کنند.    
 
این روش جدید گوگل بر استانداردهای FIDO2, W3C WebAuthn and FIDO CTAP مبتنی است که برای کاستن از میزان وابستگی ما به گذرواژه‌ها طراحی شده‌اند، همان تکنولوژی که امکان استفاده از دستگاه‌های اندرویدی را به عنوان کلیدهای امنیتی فیزیکی نیز فراهم می‌کند.  
 
به نقل از گوگل، این قابلیت جدید ابتدا در تلفن‌های سری پیکسل این شرکت رونمایی می‌شود و در مرحله بعد به دستگاه‌های مبتنی بر سیستم عامل اندروید 7٫0 نوقا یا جدیدتر از آن، می‌رسد. بنابراین مدت زمان زیادی طول نمی‌کشد تا وارد شدن به حساب کاربری سرویس‌های گوگل از طریق مرورگر کروم، با گوشی‌های اندرویدی، ساده‌تر شود.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.