بانک مسکن، مبدع پرداخت خودکار عوارض آزادراهی

تنها شیوه پرداخت عوارض الکترونیکی آزادراهی به صورت خودکار و بدون نیاز به انجام تراکنش بانکی به ازای هر نوبت تردد، برای اولین بار توسط بانک مسکن طراحی شده است.

عصر بانک؛به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، سامانه پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی در معابر مجهز به تجهیزات این فناوری (ETC) با ورود به هشتمین سال فعالیت خود، واجد امتیازهای منحصر به فرد و رقابتی است که می‌تواند به عنوان بهترین شیوه پرداخت الکترونیک عوارض توسط مسافران بین شهری مورد استفاده قرار گیرد. این سامانه که در حال حاضر در سه آزادراه فوق‌العاده پرتردد کشور شمال تهران – قم، تهران – پردیس و اهواز – بندر امام خمینی (ره) قابل استفاده است و در هر یک از این عوارضی‌ها، خطوط ویژه پرداخت الکترونیک برای عبور بدون توقف خودروها جانمایی و با تابلو مشخص شده است.

 
از اسفند سال گذشته برخی دیگر از آزادراه‌های کشور نیز به خط عبوری ویژه پرداخت الکترونیکی عوارض مجهز شده‌اند اما تفاوت مهمی میان مکانیزم حاکم بر این شیوه پرداخت با شیوه‌ای که در بانک مسکن مورد استفاده قرار می‌گیرد وجود دارد که بر مطلوبیت روش پرداخت در بانک مسکن افزوده است.
 
ساسان شیردل، مدیر امور فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مسکن در گفت و گو با پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، با اشاره به فناوری بکارگرفته در سیستم پرداخت الکترونیک عوارض بانک مسکن موسوم به «ETC» اظهار کرد: این مدیا مبتنی بر فناوری «کیف پول الکترونیک» که یکی از فناوری‌های روز دنیاست طراحی شده است.
 
به گفته وی، یک مزیت آشکار سامانه «ETC» بانک مسکن در مقایسه با دیگر شیوه‌های متداول پرداخت الکترونیک عوارض آزادراهی این است که در این بستر با یکبار تراکنش، کیف پول شارژ می‌شود و دیگر نیازی نیست به ازای هر نوبت تردد، یک تراکنش بانکی صورت گیرد، بلکه عوارض پس از هر تردد به شکل خودکار از کیف پول مسافر کسر می‌شود. این در حالی است که در قالب بسترهای دیگری که اکنون در برخی از معابر آزادراهی فراهم شده، پرداخت الکترونیکی عملا با یک تراکنش بانکی از طریق یکی از اپلیکیشن‌های پرداخت مجاز توسط مسافر در حین یا پس از عبور انجام می‌شود.
 
مدیر امور فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مسکن در این رابطه توضیح داد: در روش‌های پرداخت دیگر، در صورت عدم پرداخت عوارض تا 24 ساعت بعد، مبلغ 250 تومان به رقم عوارض آزادراهی افزوده می‌شود. البته هشدارهای پیامکی به مالک خودرو ارسال می‌شود تا نسبت به پرداخت عوارض به شیوه الکترونیکی در بستر اپلیکیشن‌های پرداخت معرفی شده، اقدام کند. اما به هر ترتیب فرد باید زمان بگذارد و بدهی خود را استعلام و سپس از طریق تراکنش بانکی آنلاین پرداخت کند. این در حالی است که در شیوه بانک مسکن، صرفا با یکبار دریافت کارت مربوطه، از آن به بعد متناسب با نیاز مسافر، این کارت با مبالغ مشخصی شارژ ریالی می‌شود و دیگر هیچ نیازی به اقدام دیگری برای پرداخت عوارض در هر نوبت تردد از عوارضی‌های مجهز به ETC نیست.
 
شیردل با اشاره به سابقه پیاده‌سازی سیستم پرداخت الکترونیک عوارض در بانک مسکن، مزیت مهم دیگر این سیستم را ضریب بالای اطمینان‌بخشی به مسافران درباره صحت محاسبات عوارض عنوان کرد و توضیح داد: ضریب اطمینان بخشی در این سیستم بالای 90 درصد است اما در بسترهای دیگر بعضا گزارش‌هایی از خطاهای سیستمی وجود دارد که البته مسیر رسیدگی به اعتراضات برای این خطاها منظور شده است. اما در «ETC» این خطاها بسیار ناچیز و حداقلی است و استفاده‌کنندگان از آن طی سال‌های گذشته تاکنون از این بستر رضایت نسبی داشته و دارند.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.