از سامانه مانیتورینگ تیام تا کشف تقلب راویار در نهمین کافه فین‌تک توسن

نهمین نشست ماهانه کافه فین تک توسن با محوریت سامانه مانیتورینگ تیام و کشف تقلب آنلاین راویار برگزار شد.

عصر بانک؛درنهمین نشست ماهانه کافه فین‌تک توسن، شرکت توسن و داده کاوان هوشمند، سامانه تیام که با هدف کنترل و پایش آنلاین تراکنش ها ایجاد شده است و  سامانه راویار که با هدف شناسایی موارد مشکوک به تقلب بر پایه زیرساخت هوش‌ عملیاتی Operation Intelligence) OI) طراحی شده‌ است را به نمایش گذاشتند.

 

در ابتدای این مراسم حسام خوش نیت، مدیر زیر ساخت آنلاین توسن ضمن معرفی ویژگی های هوش مصنوعی توسن، به معرفی محصولات داده کاوان هوشمند توسن مبتنی بر هوش عملیاتی پرداخت و گفت: در چند سال اخیر تمرکز ما بر روی زیرساخت هوش عملیاتی و سامانه های مرتبط با آن بود. زیرا ما به راهکاری نیاز داریم که در وحله اول عملیاتی، دوم هوشمند و سوم آنی و در لحظه باشد تا بتواند پردازش‌های پیچیده را در حداقل زمان ممکن پاسخ دهد.

 

خوش نیت در توضیح عملیاتی بودن سامانه گفت: منظور از عملیاتی بودن این است که سامانه بتواند تراکنش را از سامانه های عملیاتی، سوییچ اینترنت بانک، کارت و Core دریافت و پردازش کند، و بعضا در فرآیند تراکنش هم تغییراتی ایجاد کند و مشخص کند که آیا تراکنش مجاز است یا نه. همچنین نشان دهد که ریسک تراکنش چقدر است.

 

وی ادامه داد: از طرفی راهکاری که ارائه می شود باید بتواند براساس رویکردهای هوش مصنوعی و داده کاوی ، پردازش را انجام دهد و نهایتا باید این سیستم بلادرنگ باشد. به این معنا که تحلیل لازم را در حداقل زمان ممکن انجام دهد و جواب را به سوییچ یا Core برگرداند و بر روی عملیات اصلی سوییچ بار زیادی نگذارد.به این جنس راهکارها، هوش عملیاتی یا (OI) می گویند. بر این اساس دسته ای از سامانه‌های عملیاتی که برای انجام تحلیل‌های هوشمند روی فرآیندهایی کسب و کار به صورت آنلاین و در لحظه قرار است عمل کنند شامل سیستم های کشف حمله در شبکه‌های کامپیوتری ، سیستم های نظارتی نیروگاه ها، سیستم های کشف تقلب در تراکنش های مالی و … می‌شوند.

 

کارکردهای اصلی OI

مدیر زیرساخت آنلاین توسن با بیان اینکه  شرکت داده کاوان تقریبا 8 سال است که بر روی زیر ساخت OI کار می‌کند، تصریح کرد: زیر ساخت OI در حقیقت 4 کارکرد اصلی را برای سوییچ ها، Coreها و سامانه هایی که قرار است به آنها سرویس دهد، فراهم می‌کند.

وی افزود: قسمت نخست OI امکان پایش لحظه ای را فراهم می کند. به این صورت که افراد می توانند آنلاین بر روی کسب و کارها و تراکنش‌هایی که در جریان است، نظارت و مانیتورینگ آنلاین داشته باشند.

 

خوش نیت ادامه داد:OI همچنین داشبورت های آنلاین را در اختیار اشخاص قرار می دهد .این داشبوردها این امکان را فراهم می کنند که اگر زمانی اتفاقی غیرعادی در سیستم مشاهده شد، افراد بتوانند آن را ریشه ‌یابی کنند.

وی تصریح کرد: نحوه کار در این بخش به این صورت است که با استفاده از داده کاوی، خود سیستم اطلاعات را استخراج می‌کند و نشان می دهد که آیا عددهایی که آنلاین نمایش داده می شود نرمال است یا نه و هر زمان عددها  از بازه نرمال خارج شود ، هشدار می دهد.

 

خوش نیت توضیح داد: قسمت دوم هشداردهی آنلاین است.به این صورت که شرایط و اتفاقی که مد نظرتان است خودتان در سیستم تعریف می کنید و هر زمان مورد مشکوکی اتفاق افتاد به صورت آنلاین از کانال‌های مختلف اطلاع رسانی می‌شود که این اطلاع رسانی می تواند بر روی تراکنش، رفتار یک کارت و پارامترهای محیطی باشد.

 

سیستم های مبتنی بر OI، تراکنش را چگونه دریافت می کنند؟

مدیر زیر ساخت آنلاین توسن در پاسخ به این سوال که سیستم های مبتنی بر OI، تراکنش را چگونه دریافت می کنند؟ گفت: ما از سیستم ها می توانیم  دو مدل تراکنش دریافت کنیم. یک مدل آن که اصطلاحا به آن مدل کنترل یا بلاکینگ گفته می شود به این صورت است که  اینترنت بانک یا سوییچ کارت یا هر سیستم دیگری که تراکنش را روی وب سرویس می دهد، پردازش های آنلاین انجام می دهد و جواب به سوییچ برگردانده می شود. در این حالت شما می توانید روی فرایند تراکنش‌هایتان کنترل داشته باشید تا این تراکنش ها انجام شود.

اما  زمانی ممکن است امکان فراخوان سوییچ وجود نداشته باشد یا نیازی به مسدود کردن نداشته باشید، در این صورت خود شرکت، تراکنش‌ها را می خواند و به سیستم برمی‌گرداند.

 

خوش نیت افزود: تمام تحلیل‌هایی که قبلا گفته شد اینجا هم انجام می گیرد منتهی دیگر روی تراکنش تاثیری نمی تواند بگذارد، زیرا تراکنش انجام شده است.ولی داشبوردهای آنلاین، نوتیفیکیشن آنلاین ، گزارش دهی خروجی و داده کاوی همچنان به قوت خود باقی است.

 

محصولات تولید شده در حوزه هوش عملیاتی

تیام کارت

مدیر زیر ساخت آنلاین درباره تیام کارت گفت: این محصول در حقیقت مانیتورینگ تراکنش‌های کارت را انجام می‌دهد و  دید جامعی به سازمان می دهد که در تراکنش‎‌ها چه اتفاقی می افتد و اگر نیاز داشته باشید می‌توانید بخشی از آن تراکنش‌ها را مسدود کند و نوتیفیکیشن آنلاین بر روی تراکنش‌ها داشته باشید.

 

درادامه خوش نیت با بیان اینکه تیام کارت، دو سال است که عملیاتی شده، میانگین زمان پردازش آن را 70 میلی ثانیه با واریانس 20 میلی ثانیه عنوان کرد و گفت: میانگین زمان پردازش تراکنش در سوییچ کارت حدود 1500 میلی ثانیه است یعنی نهایت باری که این سیستم بر روی سوییچ می گذارد زیر 5 درصد به زمان پردازش سوییچ اضافه می کند.

 

خوش نیت محصول تیام مالی را یک مانیتورینگ GL معرفی کرد و افزود: اگر بخواهید بر روی اسناد مالی، سندها و سرفصل‌هایی که بر رو سند می‌خورد، کنترل و مانیتورینگ صورت بگیرد، می‌توانید از تیام مالی بهره بگیرید. تیام مالی برای این منظور طراحی شده که اگر هر زمان سندی زده شد، فرد بتواند از آن مطلع شود و جلوی زدن اسناد به صورت آنلاین گرفته شود.

 

راویار کارت

مدیر زیر ساخت آنلاین، راویارکارت را یک محصول کشف تقلب آنلاین در تراکنش‌های کارتی معرفی کرد و گفت: در راویار کارت تمرکز بر روی شناسایی کلاهبرداری به صورت آنلاین و مسدود کردن تراکنش‌های مشکوک به کلاهبرداری است. در این محصول از تکنیک‌های داده کاوی برای تشخیص انحراف از رفتار نرمال، استفاده شده است.

 

خوش نیت هدف اصلی راویار کارت را کشف تراکنش های مشکوک به تقلب به صورت آنلاین دانست و افزود: این کار با 4 رویکرد صورت می گیرد.خیلی از تقلب ها ساده هستند. این تقلب های شفاف را در غالب آن قواعد شرطی که قبلا گفته شد ، می توانید در سیستم تعریف کنید.

 

وی ادامه داد: دومین رویکرد رفتارهای پر خطر در تراکنش های کارتی یا پایانه ها است. رویکرد بعدی که مهمترین قسمت کشف تراکنش مشکوک به تقلب است، تشخیص انحراف از رفتار نرمال است.

در این رویکرد، زمانی که یک تراکنش کارتی صورت می گیرد رفتار آن کارت کاملا بررسی می شود ، سابقه کارت ها، تراکنش های اخیر و … تحلیل می شود ، ریسک کارت استخراج می شود ، ریسک ترمینالی که درگیر آن تراکنش بوده هم استخراج می شود و اگر تراکنش انتقال وجه باشد اطلاعات کارت مقصد هم استخراج می‌شود و همه این ها وارد موتور استنتاج می‌شوند و نهایتا مشخص می شود ریسک آن تراکنش چقدر است.

 

وی عنوان کرد: محصول کشف تقلب آنلاین بعدی در حوزه تراکنشهای توسن بوم یا فرا بوم قرار دارد که در این محصول برای ما، رفتار اپلیکیشن ها و کاربران آنها مهم است .هدف ما از عملیاتی کردن این سیستم این است که بتوانیم امنیت توسن بوم را ارتقا دهیم.

 

سامانه سرند

خوش نیت به دلیل شکل گیری سامانه سرند اشاره کرد و افزود: این محصول برای این منظور طراحی شده که بتوانیم وفاداری مشتریان خود را به صورت آنلاین مدیریت کنیم. در سامانه های وفاداری، شما یک سری امتیاز  جمع می کنید و نهایتا در کارت ذخیره و یک جا خرج می‌شود. تفاوت این سامانه با سامانه های وفاداری دیگر این است که به صورت آنلاین اکشن انجام می دهد و هدف این سامانه کسب درآمد و کاهش هزینه‌ها با افزایش وفاداری مشتری از طریق کنش آنی است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.