مهلت پنجم FATF به ایران

کارگروه ویژه اقدام مالی برای بار پنجم بازگرداندن ایران به فهرست اقدامات تقابلی را که به لیست سیاه شهرت پیدا کرده تعلیق کرد.

عصر بانک؛در بیانیه این گروه از تعهد سیاسی بالای ایران برای رفع کمبودهای کاربردی استقبال شده، در عین حال درخواست شده که هفت اقدام برای تکمیل آن صورت گیرد. شناسایی و انسداد دارایی‌های تروریستی متناسب با قطعنامه شورای امنیت، تصویب و اجرای معاهده مبارزه با جرائم سازمان‌یافته و لایحه کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم از جمله اقدامات درخواستی این گروه از ایران بوده است.

 

مهلت پنجم FATF به ایران

کارگروه ویژه اقدام مالی (FATF) در جلسه روز جمعه خود بار دیگر تعلیق اقدامات تنبیهی علیه ایران را تمدید کرد. پیش‌تر در اوایل اسفندماه 97، این گروه تصمیم به ادامه تعلیق اقدامات تقابلی علیه ایران گرفته بود، ولی از ایران خواسته بود، اصلاحات مربوط به CFT و پالرمو را تکمیل و اجرا کند. به گزارش «ایسنا» با این حال FATF که ماموریت مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریسم را از برنامه‌های اصلی خود می‌داند، به‌دلیل تصویب نشدن دو لایحه در ایران طی 4 ماه اخیر، خواستار تشدید نظارت کشورهای جهان بر موسسات مالی ایران شده است. به گزارش خبرگزاری فارس، در بیانیه این گروه آمده است: «ژوئن سال 2016 کارگروه ویژه اقدام مالی از تعهد سیاسی ایران در سطوح بالا برای رفع کمبودهای راهبردی خود در زمینه مبارزه با پولشویی/ تامین مالی تروریسم (AML/ CFT) استقبال کرد. با توجه به ملزم شدن ایران به این تعهد سیاسی و گام‌های مرتبطی که این کشور برداشته است، FATF در فوریه 2019 تصمیم به تمدید این اقدامات تقابلی گرفت.»

 

در این بیانیه آمده است: «از نوامبر 2017، ایران اقدام به ایجاد یک نظام اعلام نقدینگی کرده است. این کشور آگوست سال 2018 اقدام به اجرای برخی از متمم‌های الحاقی به قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم خود کرده و در ژانویه 2019 هم متمم‌های قانون مبارزه با پولشویی را به اجرا درآورده است. FATF از پیشرفت‌های صورت گرفته در این اقدامات قانونی آگاه است. لوایح مربوط به معاهده‌های تامین مالی تروریسم و پالرمو در پارلمان به تصویب رسیده‌‌اند اما هنوز اجرا نشده‌اند. FATF همانند هر کشور دیگری فقط قوانینی را که کامل اجرا می‌شوند، در نظر می‌گیرد.»

 

FATF با بیان اینکه برنامه اقدام ایران در ژانویه 2018 به پایان رسیده، تصریح کرده این کارگروه در ژوئن 2019 خاطرنشان کرده هنوز مواردی هستند که ایران آنها را کامل نکرده و باید در آینده به‌طور کامل آنها را رفع کند. این موارد عبارتند از:

 

1- اقدام مناسب برای اعلام تامین مالی تروریسم به‌عنوان جرم از جمله با رفع معافیت از گروه‌هایی که برای «پایان دادن به اشغال خارجی، استعمار و نژادپرستی تلاش می‌کنند».

 

2- شناسایی و انسداد دارایی‌های تروریستی منطبق با قطعنامه‌های مرتبط شورای امنیت سازمان ملل متحد.

 

3- تضمین وجود یک نظام مناسب و قابل‌اجرا در زمینه شناسایی مشتری.

 

4- روشن کردن اینکه چارچوب‌های قانونی ایران ارائه گزارش مبادلات مشکوک برای تلاش‌های مربوط به تامین مالی تروریسم را پوشش می‌دهند.

 

5- مشخص کردن اینکه مسوولان چطور انتقال پول/ اعتبارهای بدون مجوز را شناسایی و تایید می‌کنند.

 

6- تصویب و اجرای معاهده‌های «پالرمو» وCFT و مشخص کردن توانمندی‌ها در زمینه ارائه کمک‌های دوجانبه حقوقی.

 

7- ضمانت اینکه نهادهای مالی تایید می‌کنند که انتقال‌های الکترونیکی حاوی اطلاعات کامل مبدأ و ذی‌نفع است.

 

طبق این بیانیه، FATF در جلسه خود تصمیم گرفته تعلیق اقدامات تقابلی را تمدید کند و البته از تمامی اعضا و حوزه‌های قضایی خود خواسته نظارت‌های خود بر شعبات و موسسات مالی مستقر در ایران را تشدید کند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.