همه چیز درباره شبکه ققنوس و توکن پیمان به زبان ساده

شبکه ققنوس پلتفرمی جهت توکنایز کردن انواع دارایی‌ها است و در تلاش است تا بتواند بانک‌ها و شرکت‌های فناوری اطلاعات کشور را برای ورود به انقلاب صنعتی چهارم که اقتصاد دیجیتالی است، آماده کند.

عصر بانک؛در هشتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت از پروژه جدیدی با نام ققنوس رونمایی شد که محور اصلی فعالیت‌های آن، آماده سازی بستری برای ورود به اقتصاد دیجیتالی عنوان شد. فناوری که در مسیر حرکت خود قصد دارد دارایی‌ها را به صورت دیجیتالی عرضه نموده و هویت‌ها را نیز به شکل دیجیتال در کل شبکه به اشتراک بگذارد. هفته گذشته نیز شبکه ققنوس به‌صورت رسمی کلیدگذاری و راه‌اندازی شد و از ابتدای تیرماه 98 توکن پایه این شبکه به نام پیمان و با پشتوانه طلا عرضه خواهد شد. عصربانک برای آشنایی بیشتر با شبکه ققنوس با حسین اسلامی، قائم مقام شرکت ققنوس(دبیرخانه بنیاد) گفت‌وگو کرده است که در ادامه می‌خوانید:

 

تفاوت‌ها و شباهت‌های شبکه ققنوس به شبکه بانکی

اسلامی در ابتدا در تعریف این شبکه با بیان این مطلب که در حوزه بانکی، پول در حساب بانکی ذخیره شده و دیگر اصل اسکناس یا سکه واریز شده به حساب برای ما قابل مشاهده نیست و شخص صاحب حساب به واسطه پیامک‌ها و اپلیکیشن‌های بانکی از موجودی حساب مطلع می‌گردد افزود: ما در اپلیکیشن‌های مختلف بانکی تجربه انجام عملیات های مختلف مانند انتقال وجه را لمس کرده ایم و اینک بدنبال ایجاد شبکه‌ای جهت انتقال دارایی‌های مادی مردم مثل سکه هستیم؛ بحث معامله سکه یک عملیات فیزیکی است و برای انجام این معامله در شبکه ققنوس ابتدا باید آن را به یک دارایی دیجیتال تبدیل کنیم و با بهره‌گیری از فضای سیال موجود، آن را به طرف دیگر انتقال دهیم.

 

وی در ادامه تاکید کرد: اهم فعالیت شبکه ققنوس بر این اساس است که دارایی های فیزیکی مانند ملک، زمین یا سکه، توکنایز شود و با صدور گواهی خاصی که به دارایی فیزیکی الصاق گردیده قابلیت انتقال پیدا کنند.

 

بنیان‌گذاران و تاریخچه تاسیس ققنوس

اسلامی در خصوص تاریخچه ایجاد این شبکه اظهار داشت: تاریخچه ققنوس از زبان بنیانگذاران مختلفی که بر روی این پروژه فعالیت کردند متفاوت است که این تعاریف از نوع نگاه متفاوت افراد به فناوری بلاکچین نشات می گیرد. اما آنچه امروز بعنوان ققنوس شناخته می شود ناشی از تجربه همکاری 5 مجموعه بهسازان فردا (بانک ملت)، تکوست (شرکت توسن)، داده‌ ورزی سداد(بانک ملی)، داده‌ پردازی پارسیان (بانک پارسیان) و فناپ (بانک پاسارگاد) است؛ که از میان آنها سه مجموعه فناپ، داده پردازی پارسیان و توسن پیش از این تجربه‌های مختلفی از همکاری غیر بلاک‌چینی اما از جنس مشارکت را داشتند.

 

وی با یادآوری این مطلب که نخستین جلسه در خصوص پروژه ققنوس در بهمن ماه سال 96 برگزار شد گفت: هدف این همکاری در ابتدا رفع مشکلات سهامداران و بانکها بود؛ بنابراین ظرفیت‌ها و توانایی‌ها را کنار هم قرار داده و لیستی از مشکلات تهیه کردیم که از میان تمامی معضلات مطرح شده 7 مورد انتخاب شد و تصمیم گرفته شد که بر اساس آنها یک پلتفرم ایجاد یا بکارگیری شود. ضمن اینکه از مشاوران خارجی نیز برای اطمینان از این مساله که پروژه قابلیت اجرا دارد یا خیر کمک گرفته شد. نهایتا در آبان ماه سال گذشته، شبکه آزمایشی ایجاد شد و افراد مختلف برروی آن تراکنش انجام دادند و تست‌های اولیه به خوبی انجام شد. 

 

ظرفیت‌های ققنوس برای همه شبکه بانکی و غیربانکی

قائم مقام ققنوس با تاکید بر این نکته که ققنوس لزوما محلی برای عملیات بانکی نیست و نهادها و سازمانهای غیربانکی نیز با توجه به نگاه خود می توانند در این شبکه فعالیت کنند خاطرنشان کرد: ما از سوی بسیاری از مجموعه‌های مرتبط با نظام بانکی، بیمه‌ها و کارگزاری‌های بورس و نهادهای غیرمرتبط در خصوص ظرفیت‌های بیشتری که می توان در این شبکه ایجاد کرد پیشنهاداتی دریافت کردیم.

 

اسلامی با ابراز امیدواری به استقبال از انتشار نسخه جدید سپیدنامه عنوان کرد که برخی از فعالیت‌ها در تاریخ تعیین شده در نسخه اولیه سپیدنامه به مرحله اجرایی نرسید که البته مشکل این تاخیرها در زیرساخت‌های حقوقی موجود است و بحث فنی یا کسب و کاری مطرح نیست. به همین علت دبیرخانه بنیاد ققنوس طی یک بیانیه مهم ازآحاد ملت عذرخواهی نمود و تعهد خود را به انتشار نسخه جدید سپیدنامه و رعایت شرایط مندرج در آن اعلام کرد.

 

وی در تکمیل صحبت های خود افزود: زیرساخت های فنی کار تکمیل و شبکه اصلی قبل از پایان ماه مبارک رمضان ایجاد شده است. در این مسیر 1 میلیارد توکن‌ نیز صادر شده و در حساب‌های توزیع قرار گرفته است و از اواسط ماه خرداد به بعد پس از ارائه گواهی طلای پشتوانه از طرف میزبان‌ها، امکان خرید و فروش برای افراد فراهم خواهد شد.

 

تاثیر ققنوس در نظام اقتصادی کشور

وی در پاسخ به این سوال که زیرساخت ققنوس چه کمکی به نظام بانکی و پولی کشور خواهد کرد به خبرنگار عصربانک گفت: حضور ما صرفا برای رفع کل مشکلات و کمک به اقتصاد نیست بلکه قصد داریم برخی مشکلات بانکها و سازمان‌های بزرگ را حل و فصل نماییم و البته این امکان وجود دارد که بر زیرساختهای اقتصادی تاثیر گذار باشیم. بطور کلی باید گفت که تاثیر این دست پروژه ها تا زمانی که در فاز اجرا قرار نگیرند به طور کامل و با دقت بالا قابل درک نیست. در حال حاضر مهم‌ترین مشکل مجموعه‌های بزرگی مانند بانکها، سیال نبودن دارایی آنهاست. اما از نگاه مجموعه‌های کوچک و عامه مردم، ما ابزاری برای سرمایه گذاری خُرد ایجاد می‌کنیم و شرایطی فراهم می‌شود که مخاطب اطمینان حاصل می کند که طلا، سکه و سایر دارایی های مورد نیاز با قابلیت انتقال و قیمت روز موجود است. اما سود و زیان فعالیت در ققنوس مانند همه بسترهای دیگر به نگاه اقتصادی فعالان کسب و کار باز می‌گردد. حتی ممکن است بعضی از توکن‌های ارائه شده توسط ققنوس مورد استقبال واقع نشود.

 

توکن پیمان چیست؟

وی در تشریح توکن پیمان اظهار داشت: "پیمان" توکنی است که اولا ما هزینه‌های شبکه را با آن می‌پردازیم و ثانیا اینکه نقل و انتقال توکن‌های مختلف به یکدیگر مبتنی بر پیمان ارزشگذاری خواهند شد نه لزوما مبتنی بر ریال. در حقیقت ما 30 سوت طلای 24 عیار را پشتوانه پیمان قرار دادیم که بر این اساس 1 میلیارد پیمان منتشر شده است.

 

همچنین علاوه بر پیمان، در آینده نزدیک حداقل 3 توکن دیگر در حوزه‌های «املاک مازاد»، «تأمین مالی جمعی» و «KYC» بر بستر ققنوس با رعایت ضوابط و مقررات مربوطه ارائه خواهد شد و مردم، شرکت‌ها و سازمان‌ها می‌توانند این توکن‌ها را خریداری کنند.

 

زمانی که توکن یک ساختمان یا سکه و طلا و موارد مشابه دیگر عرضه شد برای خرید و فروش باید هزینه ای را به شبکه بپردازید که می توانید آن را توسط پیمان پرداخت کنید، پس لزومی ذخیره بیش از اندازه طلا و پیمان نیست .

 

برنامه‌های آتی شبکه ققنوس

وی همچنین در مورد برنامه آتی شبکه ققنوس گفت: برنامه نخست راه اندازی شبکه اصلی است و در ادامه بدنبال جلب استقبال عامه مردم هستیم. ما در واقع باید عرضه کنندگان دارایی در این شبکه را افزایش دهیم که دارایی های مختلف را ارائه کنند و در جهت دیگر حجم زیادی از افراد متقاضی دارایی در شبکه را جذب نماییم .

 

چالش‌های ققنوس

وی در پایان افزود: چالش مهم ما در حال حاضر چالش های زیرساختی حقوقی است که با نهادهای قانونی کشور در حال تعامل و رفع چالش ها هستیم؛ اما احتمال اینکه در آینده با چالشهای فنی و کسب و کاری نیز روبرو شویم، وجود دارد. چرا که ققنوس یک مجموعه زنده است و در طول مسیر فعالیت، با موانعی مواجه خواهد شد. اما با توجه به زیرساخت‌ها همواره خود را به روزرسانی خواهیم کرد .

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.