از ایوا و پالس تا کمک به زنجیره تأمین و ارزش استارت‌آپ‌ها

داودیان: در حال حاضر رقابت در پرداخت‌های غیرحضوری تجاری، از طریق تمرکز بر ایجاد ارزش افزوده است به این منظور فرآیندهای پرداخت، به میزان زیادی در مدل کسب و کار شرکت های استارت آپی ادغام می‌شوند و ما در تلاش هستیم در این حوزه نیز پیشتاز باشیم.

عصر بانک؛پرداخت الکترونیک سداد از جمله PSPهایی است که با محصولات متنوع نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، سبد راهکارهای تجاری‌سازی شده خود را کامل کرده است و در این مسیر به استارت‌آپ‌های متنوع نیز در تکمیل زنجیره تأمین و زنجیره ارزش آنها کمک می‌کند. عصربانک برای آشنایی بیشتر با آخرین راهکارهای شرکت در حوزه پرداخت با دکتر امیرحسین داودیان، معاون توسعه کسب و کار شرکت پرداخت الکترونیک سداد در خصوص اقدامات این شرکت در سال گذشته و برنامه‌های پیش رو گفت‌وگو کرده است.

 

دو محصول جدید پرداخت الکترونیک سداد

داودیان در ابتدای درباره محصولات جدید شرکت گفت: در سال 97 با وجود اتفاقات مختلفی که کشور درگیر آن بود توانستیم رشد سریعی در فعالیت‌های خود داشته باشیم و دو محصول جدید را به محصولات قبلی اضافه کنیم.

 

محصول اول سر خط USSD یا همان کد دستوری #737* و دومین محصول ما اپلیکیشن ایوا بود که بصورت رسمی در برنامه خندوانه معرفی شد و خوشبختانه نتایج مثبتی در پی داشت. بدین ترتیب پرداخت الکترونیک سداد جزو معدود PSPهایی هست که در حوزه پرداخت، محصولات تجاری شده را بصورت یک سبد کامل ارائه کرده است.

 

وی در ادامه خاطر نشان کرد: بصورت کلی، پرداخت الکترونیک سداد 4 کانال کلیدی شامل  کارتخوان فروشگاهی، درگاه پرداخت اینترنتی، اپلیکیشن موبایلی و سرخط USSDرا در اختیار دارد و همچنان در حوزه تجاری سازی محصولات پیشتاز است.

 

توسعه اپلیکیشن ایوا

معاون توسعه کسب و کار شرکت پرداخت الکترونیک سداد درباره اپلیکیشن ایوا توضیخ داد: سرویس‌های زیادی را در اپلیکیشن ایوا در دست توسعه داریم، ضمن آنکه خدمات متمایزی را سال گذشته به مشتریان ارائه کردیم. برخی از این خدمات در لایه دسترسی قرار دارد مانند: پرداخت عوارض، استعلام و پرداخت انتخابی خلافی خودرو؛ گروهی نیز از جنس بهبود تجربه کاربری یا سهولت دسترسی هستند: از جمله سرویس وصل آنی پس از پرداخت قبض و نظایر آن. علاوه بر این، فعالیت‌های دیگری هم در حال انجام است که هنوز تجاری سازی نشده‌اند، لذا امکان توضیح در خصوص آنها به علت محرمانگی در حال حاضر وجود ندارد اما به طور قطع این سرویس ها خارج از 4 کانال ذکر شده نخواهند بود.

 

اتصال خدمات و یکپارچگی محصولات

داودیان همچنین با اشاره به اهمیت اتصال خدمات و محصولات به یکدیگر گفت: در نظر داریم از طریق اتصال کانال ها پرداخت به یکدیگر امکانات بیشتری برای مشتریان فراهم کنیم که بخشی از آنها انجام شده و در حال حاضر بر روی حوزه زیست مدل آنها کار میکنیم و امیدواریم تا در 6 ماه نخست امسال مراحل آماده سازی طی شود. در واقع این سرویس ها همانند اپلیکیشن‌هایی هستند که برای پرداخت‌های حضوری مورد استفاده قرار می گیرند و برای مثال پرداخت حضوری را بدون حضور کارت تسهیل می‌کنند.

 

پروژه پرداخت سوخت

وی افزود: در خصوص پرداخت سوخت علاوه بر برقراری ارتباطات فنی و اجرایی لازم با شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران، مذاکراتی را نیز با شرکای تجاری و کلیدی خود که در این حوزه فعالیت می‌کنند، انجام داده‌ایم و نسبت به سایرPSP ها در جایگاه بهتری قرار داریم. در همین راستا در حوزه پیاده سازی زیرساخت‌های سهمیه بندی سوخت، توسعه ابزار پرداخت کارت بر روی نازل و نیز اتصال کارت بانکی با کارت سوخت، شرکت پرداخت الکترونیک سداد پیشتاز است.

 

حضور در رویدادهای استارت‌آپی

معاون توسعه کسب و کار شرکت پرداخت الکترونیک سداد درباره حضور در رویدادهای استارت‌آپی توضیح داد: علاوه بر راهکارهای متنوع نرم‌افزاری و سخت‌افزاری پرداخت، پرداخت الکترونیک سداد، سال گذشته در تمامی رویدادهای حوزه استارت آپی حضور داشت و با توجه به شناختی که از ما در این حوزه وجود دارد، در کنار معرفی محصولات و خدمات، به نیازسنجی مخاطبان پرداختیم و رفع نیازهای مشتریان از مسیر بانک ملی و هلدینگ سداد را نیز در دستور کار قرار دادیم.

 

وی بیان کرد: در حال حاضر رقابت در پرداخت‌های غیرحضوری تجاری،  از طریق تمرکز بر ایجاد ارزش افزوده است به این منظور فرآیندهای پرداخت به میزان زیادی در مدل کسب و کار شرکت های استارت آپی ادغام می‌شوند و ما در تلاش هستیم در این حوزه نیز پیشتاز باشیم و از ظرفیت زیرساختی که در گذشته برای خدمات پرداخت مورد استفاده قرار گرفته است، بهره ببریم و با توجه به ارتباطات متقابلی که با مشتریان برقرار کردیم باید بگویم که انتقال دانش در این خصوص برای دو طرف جذابیت دارد.

 

اپلیکیشن پالس، دستیار پذیرندگان

داودیان در ادامه با اشاره یه اپلیکیشن پالس در خصوص مزایای این راهکار گفت: در حوزه پذیرندگی، ما بهترین ابزار موجود در بازار یعنی اپلیکیشن پالس که خدمات پشتیبانی و گزارشگری را ارائه می‌دهد در اختیار داریم. ویژگی‌های این محصول به گونه‌ای ‌است که مشتری، امکان مدیریت کسب و کار خود را  به صورت کامل از این طریق خواهد داشت.

در بعضی شرکتها این ابزار با اپلیکیشنی که جهت نیاز عموم مردم کاربرد دارد ادغام شده است اما هیچ کدام از اپلیکیشن‌ها، این حجم از سرویس دهی و نیز سهولت در دسترسی به سرویس‌های مشاهده اطلاعات را ندارند. خوشبختانه اپلیکیشن پالس مورد استقبال پذیرندگان ما قرار گرفته است. نکته ای که وجود دارد این است که استفاده از این اپلیکیشن ها وابسته به گوشی های هوشمند است، ضمن اینکه پالس همانند اپلیکیشن‌های موبایلی عمومی نیست که برای حجم وسیعی از کاربران ساخته شده باشد. در حقیقت کاربران این اپلیکیشن جامعه محدودی هستند. طبق آمار این اپلیکیشن بیش از 250 هزار  نصب داشته است که حدود 60 درصدشان کاربر فعال هستند و این برای ما نرخ قابل توجهی هست. ضمن اینکه در حال حاضر 700 هزار دستگاه کارتخوان در کل کشور متعلق به پرداخت الکترونیک سداد است.

 

مهم‌ترین نیازهای استارت‌آپ‌ها و فین‌تک‌ها به خدمات پرداخت

داودیان درباره نیازهای استارت‌آپ‌ها ادامه داد: استارت‌آپ‌ها در یک طبقه جای نمی‌گیرند و دارای دسته بندی‌ متنوع هستند، کسب و کار برخی از آنها چندان با حوزه پرداخت گره نمی خورند و نیازهای آنها در حوزه پرداخت، نیازهایی ساده است و این امکان وجود دارد که درگاه‌های واسط، نیاز آنها را رفع کنند. از دلایل این اتفاق می توان به عدم آشنایی استارت‌آپ‌ها با حوزه پرداخت یا عدم معرفی خدمات توسط شرکت های پرداخت اشاره کرد. افراد بیرون مجموعه پرداخت، معمولاً اطلاعات کافی دراختیار ندارد. بنابراین باید با گفتگو، نیازسنجی مشخص شود تا شاید کمکی در جهت رشد کسب و کار آنها باشد.

 

بخش دیگر، استارت‌آپ‌هایی هستند که به عنوان پرداخت‌یار شناخته می شوند که خود خدمات پرداخت ارائه می کنند و نیاز آنها در بخش گزارشگری یا امکانات زیرساختی با توجه به مجوزهایی است که شبکه شاپرک به شرکت های پرداخت محول کرده است و از این رو ما ساز و کار مستقلی در خصوص همکاری با پرداخت یارها ایجاد کردیم.

 

دسته سوم استارت‌آپ‌ها، گروهی هستند که نیازهای اولیه خاصی ندارند و وارد صنعت پرداخت نیز نشده اند اما تا حدی با بحث پرداخت گره خورده و نیازهای پیچیده تری دارند. بطور مثال هنوزکار آنها با فروش تمام نشده است، بحث بازگشت از فروش را دارند که به گزارشگری پیچیده تری نیازمند است. یعنی در طول زنجیره ارزش، درحوزه خدمات پرداخت قرار گرفته‌اند که به عبارتی پرکارترین بخش بازار است. تصور کنید دو شرکت فروش بلیط هواپیما و فروش بلیط سینما هر دو در یک حوزه فعالیت می کنند، اما فعالان بخش فروش بلیط‌های هواپیما با سیستم پیچیده‌تری سر و کار دارند و موضوع بازگشت از فروش برای آنها مطرح است ، گاهی نیز در جریان فروش باید خدمت را از جای دیگری تحویل بگیرند و در این حالت، بروز اختلال در سیستم، کار را با پیچیدگی روبرو می‌کند.

 

در این راستا شرکت پرداخت الکترونیک سداد سرویسی را به مشتریان عرضه می کند تا با کمک آن، مشتری قبل از واریز وجه از وجود بلیط و فروشنده اطمینان یابد و اگر در بحث تحویل مشکلی ایجاد نشد، تراکنش نهایی شود. در غیر اینصورت باید سرویس دیگری فعال شود. در حقیقت ما در مسیر زنجیره ارزش و زنجیره تامین این کسب و کارها، سرویس‌های پرداخت ارائه می کنیم.

 

وی در انتهای بخش اول گفت و گو خاطر نشان کرد: همچنین سال گذشته تفاهم نامه‌هایی را با کلیه شتاب دهندگان فعال در عرصه استارت‌آپ‌ها امضا کردیم تا بسته به نوع کسب و کارهای آنان خدماتی را در اختیارشان قرار دهیم تا ضمن دوری از پیچیدگی درکار، اطلاعات کافی برای از استفاده از این صنعت را در اختیار داشته باشند و دچار دردسر نشوند.

 

بخش دوم مصاحبه با موضوع “مهمترین دغدغه‌ها و چالش‌های پرداخت الکترونیک سداد” در گزارش بعدی منتشر می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.