نشان‌گذاری (توکنیزاسیون) شبکه پرداخت چیست؟

با نشان‌گذاری، شبکه‌های پرداخت، شماره PAN را با یک توکن پرداخت EMV منحصربفرد جایگزین می‌کنند.

به گزارش گروه تحقیق و ترجمه عصر بانک؛ما شاهد تغییر بی‌سابقه در عادت‌های خرید مشتریان هستیم. امروزه تجارت آنلاین بیش از شش برابر نرخ فروش فیزیکی در فروشگاه‌ها است. اما این رشد سریع چالش‌های جدیدی نیز به همراه دارد. کلاهبرداری افزایش می‌یابد و هنوز فروشندگان برای ارائه تجربه پرداخت یکپارچه که با تفاضای فزاینده مشتریان همراه است، تحت فشار هستند.

نشان‌گذاری (توکنیزاسیون) شبکه پرداخت

نشان‌گذاری یا همان توکنیزاسیون شبکه یکی از تکنولوژی‌هایی است که فروشندگان آنلاین در حال گرایش به آن هستند تا بین امنیت بالا و تجربه خرید آسان تعادل ایجاد کنند.

ما نباید به نشان‌گذاری شبکه به عنوان یک ویژگی اضافی فکر کنیم. بلکه این امر، یک تکنولوژی پایه‌ است که موجب امنیت در تجارت دیجیتال می‌شود.

 

نشان‌گذاری شبکه چیست؟

با نشان‌گذاری، شبکه‌های پرداخت، شماره PAN را با یک توکن پرداخت EMV منحصربفرد جایگزین می‌کنند که متناسب با کاربرد آن است، برای مثال یک ابزار خاص، فروشنده، نوع تراکنش، یا کانال.

سوال این است؛ نشان‌گذاری شبکه با توکن‌های موجود چه تفاوتی دارد؟

 

تفاوت اساسی این است که نشان‌گذاری شبکه به ما اطمینان می‌دهد که جزئیات کارت در کل چرخه تراکنش حفاظت می‌شود. توکن‌های بدون شبکه این امنیت را ارائه نمی‌دهند، و این نشان‌دهنده نقطه ضعف در قسمت‌های مختلف است چون کلاهبرداران می‌توانند اطلاعات را استخراج کنند.

 

نشان‌گذاری شبکه هم‌چنین نشان‌دهنده بهبود مدیریت چرخه اعتباری است که می‌تواند جزئیات کارت را نگهداری کند.

 

در نهایت، نشان‌گذاری شبکه فرصت جدیدی را برای ایجاد تجربه خرید بهتر بین کانال‌های موجود و در حال ظهور فراهم می‌کند.

مزایای نشان‌گذاری شبکه برای تجارت آنلاین چیست؟

کاهش هزینه مقابله با کلاهبرداری

تجارت آنلاین مشکلی به نام کلاهبرداری به همراه دارد. کلاهبرداری تجارت الکترونیک با سرعت دو برابر خود تجارت تجارت الکترونیک در حال افزایش است و باعث زیان 130 میلیارد دلاری خرده فروشان بین سال‌های 2018 و 2023 می‌شود.

ما نباید تعجب کنیم که نیمی از فروشندگان ایالات متحده جلوگیری از کلاهبرداری را به عنوان یک وظیفه چالش برانگیز فزاینده می‌بینند. آن‌ها تاکنون 3. 48 دلار برای مبارزه با هر 1 دلار کلاهبرداری هزینه کرده‌اند که هماهنگ با افزایش هزینه جهانی برای جلوگیری از کلاهبرداری است که سالانه 4درصد افزایش می‎یابد و نرخ کلاهبرداری نیز در حال افزایش است. در یک صنعت دارای رقابت بالا که هر سنت محاسبه می‌شود، هزینه‌کرد پول برای حل یک مشکل، استراتژی مناسبی نیست.

نشان‌گذاری شبکه، ریسک را کاهش می‎دهد و تاثیر بدافزار، حملات فیشینگ و نقض اطلاعات را تعدیل می‌کند. به عبارت ساده‌تر، داده‌های کارت‌های نشان‌گذاری شده در صورت دزدیده شدن غیرقابل استفاده است و به این منظور نشان‌گذاری شبکه باید مبنای رویکرد مدیریت کلاهبرداری باشد.

بهبود تجربه خرید

ما باید به یاد داشته باشیم که فروشندگان می‌خواهند بر نوآوری پرداخت تمرکز کنند، نه فقط بر مقابله با کلاهبرداری. نشان‌گذاری شبکه چیزی بیش از صرفا یک کار امنیتی است، و می‌تواند برای بهبود تجربه خرید استفاده شود.

برای مثال،نشان‌گذاری، مشتریان را قادر می‌سازد تا در زمان خرید، یک کارت دارای برند را ببینند، به جای اینکه با  اعداد اعتباری ستاره‌دار و چهاررقمی سروکار داشته باشند. بنابراین این امر باعث بهبود تعامل می‌شود.

 

هم‌چنین این روش باعث می‌شود جزئیات کارت در زمان گم شدن، دزدیده شدن یا منقضی شدن بازیابی شود. بهتر از آن، می‌تواند مشتریان را قادر به ردیابی زمان و مکان پرداخت‌های اعتباری‌شان کنند و جزئیات کارت می‌تواند به آسانی به اپلیکیشن‌های فروش اضافه شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.