بانکداری باز چگونه اقتصاد دیجیتالی را ممکن می‌سازد

در اوایل سال 2018، دوره جدیدی از بانکداری باز در اروپا با اولین مرحله تصویب دستورالعمل خدمات پرداخت PSD بوجود آمد.

عصر بانک؛به‌طور خلاصه، PSD2 دموکراتیزه کردن پرداخت و داده‌های مشتری را ممکن می‌سازد. مشتریان بانکهای اروپایی می‌توانند از این طریق بانک‌هایشان را به سمت اشتراک‌گذاری داده‌هایشان با طرف سوم و پرداخت‌ مستقیم از حساب بانکی‌شان هدایت کنند.

 

اما تاکنون شاهد هیچ‌گونه تغییرات چشمگیری در رفتار مشتری یا بانک نبوده‌ایم ولی احتمالا از  زمان اجرای فاز بعدی PSD2 که نیازمند به احراز هویت دو فاکتوره است تغییرات دیده می‌شوند.

 

کلید بانکداری باز

برخی از بانکها مدت زیادی است که در مورد اشتراک داده با طرف سوم مردد هستند، حتی اگر مشتریان‌شان از آنها بخواهند که همچین کاری را انجام دهند. صرفنظر از کنترل بر اطلاعات مشتری، تجارب بانکداری مشتریان و حفظ پول مشتریان نگرانی بیشتری در بانکها  برای مشارکت با شرکت‌های فین‌تک ایجاد کرده است. 

به هر حال برخی از بانکها به این فهم رسیده‌اند که این فین‌تک‌ها کمتر از آن هستند که مانند فین‌تک‌های بزرگی همچون آمازون، اپل و گوگل به تهدید بالقوه‌ای برای آنها تبدیل شوند.این شرکت‌های تکنولوژی بزرگ از قدرت تجزیه و تحلیل مشتری‌ و تجربه عالی کاربر برای فاصله گرفتن از محصولات بانکداری سنتی استفاده می‌کنند.

بانک‌ها باید بطور دقیق ارزشی که به مشتری ارائه می‌دهند را بررسی کنند و برای واسطه‌زدایی از مشتریانشان ریسک ‌کنند و با رقبای دیجیتالی که با مشتریان هوشیارتری مواجه هستند، مشارکت کنند.

 

داده، کلید موفقیت در بانکداری باز است. درحالیکه در گذشته، بانکها بطور یکپارچه کاملا بر امنیت داده‌های مشتری در داخل بانک متمرکز بودند، اما اکنون مجبور به اشتراک‌گذاری داده‌ها خارج از محل بانک هستند و آینده آنها به میزان زیادی به چگونگی استفاده‌شان از آن داده‌ها برای ایجاد درآمدهای جدید، بستگی خواهد داشت.

 

برای مثال در خرید خانه، حتی قبل از اینکه مشتری برای وام مسکن اقدام کند، بانک می‌تواند از طریق اپلیکیشن موبایلی برای کمک به عنوان یک مشاور قابل اعتماد، چشم‌انداز خرید موفق را برای خریدار خانه رقم بزند.

 

نزدیکتر به زمان خرید، بانک می‌تواند یک سری از شرکا نظیر: دلالان، وکلا، شرکت‌های بیمه، پیشنهاددهندگان، مشاوران، محوطه‌سازان و همچنین ابزار تصویب وام مسکن را به مشتریان معرفی کنند.

 

استفاده از بانکداری باز به بهترین شکل

 

به‌منظور آماده‌شدن برای بانکداری باز، بانک‌ها باید مطمئن شوند که برای اشتراک‌گذاری داده‌ها آماده هستند، از رفتار هر مشتری فهم نزدیکی دارند و می‌توانند تجارب فوری، پویا و مقیاس‌پذیر را ارائه دهند.

 

APIهای بهینه شده و پولی‌شده: به اشتراک‌گذاری داده‌ها اغلب از طریق یک رابط برنامه‌نویسی انجام می‌شود. ضروری است که بانک‌ها APIهای بسیار امن  را بسازند، آن را مدیریت کنند و  برای شراکت با اکوسیستم‌هایی که دستیابی مجاز به داده‌ها و خدمات را ممکن می‌سازند، انتشار دهند.

 

با کنترل جریان داده‌ها از طریق رابط‌های برنامه‌نویسی کاربردی (API ) باز، بانک‌ها می‌توانند ریسک‌های رقابتی را کاهش دهند و در عین حال به مشتریان مجموعه‌ای از خدمات سفارشی را به شکل آسانتری ارائه دهند. 

 

مطابق با World Retail Banking Report 2017 در حقیقت، بیش از 78 درصد از بانک‌ها در جستجوی بکارگیری رابط‌های برنامه‌نویسی کاربردی (API) برای بهبود تجربه مشتری هستند. باید توجه داشت که پلتفرم‌های API باز باید مقیاس‌پذیر باشند و قابلیت پیگیری و اندازه‌گیری پولی‌شدن را ارائه دهند. 

 

ارائه پیشنهادات بانکداری باز جدید: بانکها باید تضمین کنند که بجای اینکه به استارتاپ‌های فین‌تک‌ اجازه دهند تا همه منافع را بدست بگیرند، می‌توانند از اطلاعات مشتری‌هایشان برای ایجاد درآمدهای جدید استفاده کنند.

 

یکی از راه‌هایی که به این روند سرعت می‌بخشد پیدا کردن راه‌هایی برای یکپارچه کردن پیشنهادات خدمات مالی در بانک‌ها برای ایجاد بهترین نوع خدمات و محصولات جدید است.

 

همکاری با فین‌تک‌ها: همانطور که در بالا ذکر شد، بزرگترین تهدید برای بانک‌های سنتی در عصر بانکداری باز پیش‌رو، فین‌تک‌های تازه‌وارد نیستند، بلکه غول‌های تکنولوژی و اینترنت همچون گوگل، آمازون و اپل که در حال توسعه محصولات‌شان برای ارائه سرویس در خصوص نیازهای مالی مشتریان‌ فعلی‌شان هستند به عنوان بزرگترین تهدید شناخته می‌شوند.

 

بهترین کاری که بانکها می‌توانند انجام دهند شراکت با موج بعدی نوآوران فین‌تک، به‌منظور ایجاد اکوسیستم مالی پیشرفته‌ای است که به مشتریان خدمات بهتری را ارائه می‌دهد.

 

بانکداری باز فرصت بزرگی را به بانکها ارائه می‌دهد. با ایجاد اکوسیستم‌هایی برای توسعه پیشنهادات مشتری جدید و فراهم کردن جریانات درآمد جدید، بانک‌ها بهتر قادر به رقابت با بازیگران طرف سوم و شرکت‌های تکنولوژی‌ بزرگ مانند آمازون خواهند بود.

 

بنابراین بانکها باید قبل از بروز طوفانی بزرگ همانند طوفان‌های آمازون، به‌منظور جلوگیری از بهم‌ریختگی بیشتر بازار، خود را برای اقتصاد مشتری دیجیتالی آماده کنند. 

 

ترجمه از atmmarketplace
 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.