راه اندازی شبکه‌ پرداخت مبتنی بر بلاک‌چین توسط IBM

شبکه جدید مبتنی بر بلاک‌چین IBM راه جدیدی را برای پرداخت برون‌مرزی و تسویه‌های بین‌المللی در عرض 5 تا 10 ثانیه ارائه می‌دهد.

به گزارش گروه تحقیق و ترجمه عصر بانک؛در سوی دیگر فرانشیز سریع بلاک‌چین اکنون شاهد ورود IBM به کسب‌و کار انتقال پول برون‌مرزی توسط شبکه‌ای به نام  Blockchain World Wire هستیم که یک شبکه‌ پرداخت تقریبا آنی مبتنی بر DLT است. مقاله پیشرو در نشریه Computerworld منتشر شده است و جنبه‌های مختلف این شبکه را مورد بحث و بررسی قرار داده است. اگرچه این شبکه مدتی ا‌ست که توسعه یافته اما ریشه آن به سال 2017 برمی‌گردد و رسما در اواسط سال 2018 معرفی شده است. این خبر نیز همزمان با اولین تراکنش واقعی در 8 مارچ امسال منتشر شده است.

 

این شبکه مبتنی بر بلاک‌چین راه جدیدی را برای پرداخت برون‌مرزی و تسویه‌های بین‌المللی ارائه می‌دهد که می‌توانند در عرض 5 تا 10 ثانیه انجام شوند. این شبکه  قادر به انتقال وجوه به بیشتر از 50 کشور با استفاده از 47 پول دیجیتال است و توسط پول فیات (پول بدون پشتوانه فیزیکی) پشتیبانی می‌شود. IBM ادعا می‌کند که World Wire  اولین شبکه بلاک‌چین از نوع خود برای یکپارچه‌سازی پیامرسانی ، شفاف‌سازی و تسویه پرداخت روی یک شبکه واحد است در حالیکه به طرفین اجازه می‌دهد تا به‌طور پویا از بین انواع ارزهای دیجیتال یکی را برای تسویه حساب انتخاب کنند.
 

ما شاهدیم که چطور این شبکه با استاندارد سوئیفت gpi  متفاوت است اما مطمئنا یکی از سوال‌هایی که ممکن است داشته باشیم چگونگی تفاوت این شبکه با شبکه پرداخت جهانی RippleNet  یا حتی J.P. Morgan IIN است. از دیدگاه کسب و کار، مسیر اولیه IBM این است که مبادلات مشتریان خُرد را هدف قرار دهد که مطمئنا با بخش دیگری که عمدتا مشتریان بزرگ بانکداری هستند متفاوت است. این تکنولوژی اساسی از نوع DLT است اما توسط پلتفرم‌ متفاوتی به نام Bloackchain World Wire ساخته شده است.

حجم عمده تراکنش‌ها در شبکه، به رمیتنس خُرد  تجارت الکترونیکی مربوط خواهد بود که کاربران آن یا کارگران خارجی هستند که پولشان را به کشورشان می‌فرستند و یا به پرداخت‌هایی مربوط می‌شود که مشتریان برای خریدهایی از طریق کارت اعتباری یا خدمات آنلاین از نوع PayPal انجام داده‌اند. به گفته یانگ شبکه بلاک‌چین همچنین به بازیگران عمده‌ ازجمله بانک‌ها و بازارسازان اجازه می‌دهد که تسویه حسابهای تبادلات خارجی تراکنش‌های مالی گروهی را با ارزش خیلی بالا و ترافیک حجم پایین‌تر در مقایسه با رمیتنس خرد ارائه دهند.

 

ادعای دیگراین است که این شبکه در ابتدا امکان شفاف‌سازی و تسویه سریع را فراهم می‌سازد. ما نیز باید اطلاعات بیشتری را در این زمینه بدست آوریم. هوش مصنوعی روی هم رفته یک پیشرفت جالب در موارد استفاده از بلاک‌چین است که ارزش دیدن را دارد.

 

این شبکه IBM اساسا مجموعه‌ای از رابط‌های برنامه‌نویسی کاربردی (API) است که امکان انتقال همزمان اطلاعات مالی را فراهم می‌سازد و سپس به انتقال دارایی دیجیتال در ظرف چند ثانیه‌ به همراه تاییدیه انتقال انجام می‌شود. بخش پیام‌رسانی در همان شبکه اما بصورت غیر همزمان انجام می‌شود. در حال حاضر در انتظار مجوزهای رگولاتوری و بررسی‌های دیگر، شش بانک بین‌المللی نامه‌هایی را مبنی بر تمایل به صدور ارز ثابت خود در World Wire، اضافه کردن یورو، روپیه اندونزی، پزو فیلیپین، و ارز ثابت واقعی برزیلی در آن شبکه امضا کردند. همچنین IBM  اعلام کرده که به توسعه اکوسیستم تسویه دارایی‌ها براساس تقاضای مشتری ادامه خواهد داد.

ترجمه از paymentsjournal
 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.