داد و ستد خارج از ساعت معاملاتی سهام 6 بانک ادغامی دولتی/ تاخیر در افشای اطلاعات در بورس به صفر رسید

محمدی گفت: سازمان بورس ساز و کاری را ترتیب داده است تا سهام 6 بانک‌ دولتی ادغام شده خارج از ساعت معاملاتی داد و ستد شود.

عصر بانک؛ شاپور محمدی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در حاشیه اختتامیه نخستین جشنواره معاملات الگوریتمی در پاسخ به سوالی در خصوص نقش سازمان بورس و اوراق بهادار برای جلوگیری از ضرر و زیان سهامداران 6 بانک دولتی ادغام شده اظهار کرد: مجوز شورای عالی بورس برای نقل و انتقال سهام، خارج از ساعت معاملاتی اخذ شده و در مصوبه آمده است که حداکثر قیمت اسمی یا قیمت قبل از بسته شدن، برای آن سهم ها گذاشته شود. بعبارتی سازمان بورس ساز و کاری را ترتیب داده است تا سهام این بانک ها خارج از ساعت معاملاتی داد و ستد شوند.

 

وی ادامه داد: در این خصوص سعی شده که تصمیمات به نفع سهامداران باشد البته این فروش، اختیاری است و هر شخصی که تمایل داشته باشد، از مکانیزم خارج از ساعت، سهم خود را به نهادهایی که دارای مجوز هستند می تواند منتقل کند.

 

محمدی با بیان اینکه سازمان بورس و اوراق بهادار، فرم های معینی را برای فروش سهام بانک ها در خارج از ساعات معاملاتی مشخص کرده است، گفت: قبل از اینکه این کار بخواهد عملیاتی شود فرم ها در اختیار سهامداران قرار می گیرد تا اگر می خواهند سهم خود را خارج از ساعت معاملاتی منتقل کنند.

 

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: کسانی که نمی خواهند از این طریق سهام خود را واگذار کنند باید منتظر کار کارشناسی دادگستری درباره دارایی  این بانک ها باشند. هر کسی هم که شکایتی داشته باشد به شعبه مشخصی که رئیس قوه قضاییه معین می کند، باید مراجعه کند.

 

حجم معاملات امسال سازمان بورس و اوراق بهادار به ٤٢٢ هزار میلیارد تومان رسید

محمدی با اشاره به عملکرد یکساله سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: حجم معاملات امسال تا به امروز با رشد قابل توجه به ٤٢٢ هزار میلیارد تومان رسیده است و تا پایان سال بیشتر هم خواهد شد و این درحالیست که کل ارزش معاملات در سال گذشته ٢٥٧ هزار میلیارد تومان بوده است.

 

وی در خصوص ابزارهای مالی جدیدی که امسال معرفی شده اند، بیان کرد: ابزار آتی سبد سهام امسال معرفی شد که این ابزار، ابزار بسیار خوبی برای بازار سرمایه است. بازار اختیار معاملات خرید و فروش، عمق بیشتری پیدا کرده و اخیرا حجم معاملات در این بازار بیشتر شده است.

 

رئیس سازمان بورس اوراق بهادار در خصوص شفافیت و افشای اطلاعات گفت: افشای اطلاعات مالی در بازار سرمایه در سال ٩٧ وضع بهتری پیدا کرده و تاخیر در افشای اطلاعات یا عدم ارائه اطلاعات کاهش یافته و این آمار تقریبا به صفر رسیده است.

 

وی‌ افزود: امسال ابزار اختیار معاملات زعفران رونمایی شد و با این کار بازار زعفران نیز حجم بسیار خوبی پیدا کرده و حجم معاملات در بورس کالای ایران نیز افزایش پیدا کرده است.

 

رونمایی از ابزار مالی وارانت و فروش استقراضی در  سه ماه ابتدایی سال آینده 

محمدی درباره زمان رونمایی از ابزار‌های مالی وارانت و فروش استقراضی گفت: درباره وارانت مصوبه کمیته فقهی را اخذ کرده ایم و در خصوص فروش استقراضی هم مراحل پایانی عملیاتی شدن آن را پشت سر می‌گذاریم و قطعا ظرف سه ماه ابتدایی سال آینده از این ابزار‌ها رونمایی خواهد شد و دستور العمل این ابزار‌ها نوشته شده و موضوعات زیرساختی آن‌ها فراهم شده است.

 

محمدی در پاسخ به اینکه آیا قرار است اموال مازاد بانک‌ها از طریق بورس کالا عرضه شود، گفت: من دقیقا در جریان این خبر نیستم، اما از نظر ما این موضوع اشکالی ندارد و اگر کالا‌ها همگن باشد و هیئت پذیرش بورس کالا، آن‌ها را بپذیرد، می‌توانیم این کار را انجام دهیم.

 

کم کردن نقش شایعات در بازار سرمایه، مهم‌ترین فایده ابزار معاملات الگوریتمی

رئیس سازمان بورس در اختتامیه معاملات الگوریتمی ضمن تشکر از تمامی افرادی که در برگزاری این رویداد نقش داشته‌اند، گفت: فرهنگ‌سازی یکی از مهم‌ترین زمینه‌هایی است که بورس باید در آن فعالیت داشته باشد، از این رو برگزاری چنین رویداد‌هایی در فضای گسترده می‌تواند به این هدف مهم بازار سرمایه کمک کند.

 

محمدی ادامه داد: در این میان رسانه‌ها می‌توانند در اطلاع‌رسانی فعالیت‌های بورسی نقش موثرتری داشته باشند و بدون شک وظیفه رسانه‌ها برای اطلاع رسانی اهمیت بسیاری دارد و باید مورد تکریم اهالی بازار سرمایه قرار بگیرند.

 

وی با بیان اینکه معاملات الگوریتمی یکی از پایه‌های اصلی روش‌های معاملاتی نوین در دنیاست، گفت: مهم‌ترین ویژگی مثبت این روش را می‌توان آشنایی و ارتباط بیشتر نخبگان و دانشجویان کشور با بازار سرمایه دانست.

 

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه استراتژی‌های مختلفی در بازار سرمایه مانند تحلیل‌های بنیادی و تکنیکال وجود دارد، افزود: در روش معاملات الگوریتمی این امکان فراهم می‌شود که با ترکیب روش‌های سنتی، سرمایه‌گذاران به جواب‌های مثبت و خوبی برسند و در این میان یکی دیگر از فواید ابزار معاملاتی الگوریتمی در بورس کم کردن نقش شایعات در بازار سرمایه است که با این ابزار فرصت تقلید در معاملات کاهش پیدا کرده و به شفافیت و کارایی و تحلیلی شدن بازار سرمایه کمک می‌کند.

 

محمدی گفت: کشف قیمت دقیق و لحظه‌ای را می‌توان یک ویژگی مثبت معاملات الگوریتمی دانست و در این میان معاملات الگوریتمی برای نیل به این هدف تلاش بسیاری می‌کنند.

 

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان تصریح کرد: سازمان بورس در نظر دارد برگزاری این رویداد را در سال‌های آینده نیز ادامه دهد و امیدواریم این رویداد در مقاطع متفاوت برگزار شود تا بتوانیم هر سال در مرحله شاهد مسابقه فینالیست‌ها با یکدیگر باشیم.

 

/باشگاه خبرنگاران جوان 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.