نوسانات نرخ دلار امسال با بورس چه کرد؟

شاپور محمدی گفت: جو روانی ناشی از نوسانات نرخ ارز بر سودآوری و ارزش جایگزینی شرکت‌های بورسی اثرات مهمی داشت، اما سرمایه گذاران عوامل بنیادی در سودآوری سهم را در نظر داشته باشند.

عصر بانک؛طی ماه های گذشته با نوسانات شدید نرخ ارز و افزایش 3 برابری قیمت دلار منجر به رشد روزانه چند هزار واحدی در شاخص کل بورس شد. این رشد شاید درباره سهم های دلاری تعریف و مبنای اقتصادی داشته باشد اما نوسانات نرخ ارز رشد چشمگیر سایر سهم ها را نیز طی این روزها رقم زده است. اگرچه دولت در تلاش است تا با تقویت جایگاه بازار سرمایه نقدینگی را به سمت آن هدایت کند اما با وجود افزایش ریسک سرمایه گذاری بر ارز و طلا اما همچنان سفته بازی و چرخش نقدینگی در این بازارها نسبت به بازار سرمایه رشد بیشتری داشت.

 

تاثیر افزایش قیمت دلار بر ارزش سهام شرکت‌های بورسی

بیش از نیمی از شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه ایران به نوعی به صورت مستقیم با اقتصاد بین الملل و به خصوص قیمت کالاهای جهانی در ارتباط هستند و همچنین بسیاری از شرکت های دیگر بازار سرمایه ایران به صورت سرمایه گذاری و هلدینگی  (سهامدار شرکت‌های بورسی) فعالیت می کنند که می‌توان گفت به صورت غیر مستقیم با قیمت‌های جهانی محصولات در ارتباط هستند.این‌گونه شرکت‌ها به‌واسطه‌ی این‌که درآمد آن‌ها همبستگی بالایی با دلار دارد، با رشد قیمت دلار درآمد بیشتری کسب می کنند و واضحاً با افزایش درآمد شرکت‌ها قیمت سهام آن‌ها نیز افزایش می‌یابد.

 

طی یک سال اخیر نمودار شاخص کل، 30 شرکت برتر و 50 شرکت فعال تر در بورس اوراق بهادار همواره با رشد روبرو بوده‌اند. اما در مهرماه این رشد به بالاترین حد خود رسید.

 

شاپور محمدی معان وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس اوراق بهاداراز عوامل دیگری که بر رشد شاخص بورس موثر بودند نام برد.

محمدی با اشاره به اثرگذاری مستقیم نوسانات نرخ ارز در سودآوری برخی شرکت های بورسی گفت: در کنار نوسانات نرخ ارز اما چندین عامل مهم دیگر نیز در رشد شاخص های بورسی موثر بود. از جمله این شاخص ها می توان به جو روانی ناشی از رشد شاخص کل اشاره کرد.

وی افزود: البته باید گفت در کنار عوامل روانی، ورود نقدینگی جدید که نسبت به ایجاد ثبات در بازار سرمایه واکنش‌هایی نشان می دهد نیز تاثیر گذار بوده است. قطعا نقدینگی امسال به بورس ورود کرده است اما سودآوری شرکت ها به واسطه افزایش نرخ ارز بالاتر رفته و به دنبال آن ارزش جایگزینی شرکت ها نیز تغییر کرده است.

وی در ادامه از عوامل مهم دیگر به سودآوری شرکتها به دلیل رشد قیمت ارز و ارزش جایگزینی آنها اشاره کرد و گفت: با وجود سودآوری شرکت هایی که ارزش و درآمد آنها به دلار وابستگی دارد اما طبیعی است که ما مثل همیشه توصیه کنیم سرمایه گذاران همواره عوامل بنیادی شرکت‌ها را مد نظر قرار دهند.

معاون وزیر اقتصاد تاکید کرد: یکی دیگر از راه های مطمئن برای سرمایه گذاری در بورس تنوع بخشی در سبد سهام برای سرمایه گذاری است.

رئیس سازمان بورس در ادامه توصیه کرد: سرمایه گذاران برای حفظ دارایی خود در بورس بهتر است که خرید صندوق‌ها و یونیت‌های صندوق‌ها را به جای خرید مستقیم سهم در نظر بگیرند. غالبا افرادی که فرصت کمتری برای مطالعه دقیق برای سرمایه گذاری دارند بهتر است از این صندوق ها و یونیت های صندوق ها استفاده کنند.

محمدی در ادامه اظهار کرد: همیشه باید در نظر داشت که بورس ممکن است در مقاطعی از زمان تعدیلاتی هم داشته باشد. از این رو سرمایه گذاران باید افق سرمایه‌گذاری بلندمدت تری را در نظر بگیرند تا از این فرصت‌ها استفاده کند.

وی افزود: از حدود 590 شرکتی که در بورس، فرابورس، پذیرش شده‌ها و درج شده‌های بازار سرمایه هستند ممکن است تعدادی سودآور بوده و ممکن است تعدادی نیز در مقاطعی از زمان دچار تعدیل قیمت شوند به همین دلیل همواره مطالعه بر روند رشد قیمت و دارایی های واقعی شرکت ها می تواند سرمایه گذاری کم ریسک را به دنبال داشته باشد.

/خبرآنلاین

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.