لوایح FATF تصویب نشود، بانک‌های ما به مشکل جدی برمی‌خورند

یک کارشناس بانکی می‌گوید: اگر لوایح مرتبط با FATF تصویب نشود، شبکه بانکی ما در ارتباطات بین‌الملل خود به مشکل جدی برمی‌خورد و روابط ما با کشورهایی مانند روسیه و ترکیه نیز جوابگوی حجم نیازهای مملکت نیست.

عصر بانک؛محمدابراهیم مقدم، مدیرعامل سابق بانک تجارت با ابزار امیدواری از تصویب لوایح مرتبط با FATF می‌گوید: با این اقدام می‌توانیم از این مسیر استفاده کنیم تا فرصت فکر کردن و پیدا کردن راهی برای رفع این تحریم‌ها داشته باشیم. هنگامی که اقتصاد دنیا در اختیارشان است، یک جلسه مانند ورشو می‌گذارند و چنین جلسه‌ای حتی اگر موفق شود 50 درصد آن کشورها را مخالف ما کند، ما زیان می‌کنیم. هر کدام از ارتباط‌های ما که قطع شود، زیان می‌کنیم.

این کارشناس مسائل بانکی معتقد است در سطح بین‌الملل نسبت به ما اعتماد وجود دارد، اما جرئت فعالیت و همکاری ندارند، زیرا جلوی آن‌ها را می‌گیرند.

مدیرعامل اسبق بانک تجارت با ذکر خاطره‌ای از تحریم این بانک می‌گوید: سه سال پیش اتحادیه اروپا را در دادگاه لوکزامبورگ محکوم کردیم، زیرا بانک تجارت را تحریم کرده بود. حتی گفته شد هزینه‌های قضایی ما را نیز پرداخت کنند، زیرا تجارت یک بانک خصوصی بود و تنها اگر مدرکی داشتند مبنی بر اینکه ما بر خلاف مقررات عمل کرده‌ایم، می‌توانستند به آن استناد کنند. چنین مدرکی را نداشتند و ما توانستیم آن‌ها را محکوم کنیم. هنگامی که آن‌ها را محکوم کردیم، آن‌ها به‌خاطر ترسی که داشتند، مجدداً ما را تحریم کردند.

مقدم اظهار می‌کند: ارتباط مالی آن‌ها به‌گونه‌ای است که حساب می‌کنند اگر تحریم‌ها را نپذیرند، کشورشان چقدر زیان می‌کند؟ آن‌ها رابطه‌شان با ایران و سایر کشورها را حساب می‌کنند و در نهایت به نفع کشور خودشان عمل می‌کنند. حتی اگر ما را تحریم نکنند، حرکات موذیانه‌ای انجام می‌دهند تا کار ما انجام نشود. در آن زمان ما تحریم نبودیم، ولی هنگامی که می‌خواستیم کار کنیم، مشکلاتی پیش می‌آوردند. برای نمونه، دلار را تبدیل به یورو نمی‌کردند یا برعکس. همین الان نیز انگلستان اجازه نمی‌دهد ما با پوند و دلار کار کنیم.

وی در رابطه با لوایح مرتبط با FATF تصریح می‌کند: اگر این لوایح تصویب نشود، شبکه بانکی ما در ارتباطات بین‌الملل خود به مشکل جدی برمی‌خورد و رابطه‌های ما با کشورهایی مانند روسیه و ترکیه نیز جوابگوی حجم نیازهای مملکت نیست. زیرا کشور ما در حال رشد است و حجم نیاز کشور زیاد است و این کشورها نمی‌توانند ما را تأمین کنند. حتی در رابطه با برخی فعالیت‌های مرتبط با کشور خود نیز مشکل دارند. البته می‌توانیم روابط خود را گسترش دهیم، اما نیازهای صنعتی ما نمی‌تواند با این کشورها تأمین شود.

 

/ایرنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.