رونمایی از کتاب بانکداری باز

همزمان با برگزاری هشتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام­ های پرداخت از کتاب بانکداری باز رونمایی شد.

عصر بانک؛به گزارش روابط عمومی گروه فن­ آوران هوشمند بهسازان فردا، در هشتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام­ های پرداخت از گزارش پژوهشی کتاب بانکداری باز نوشته نجمه نوذر و الهه سلطانی ­امید، با حضور مرتضی ترک تبریزی، مدیر امور فناوری اطلاعات بانک ملت و علی حکیم جوادی مدیرعامل گروه بهسازان فردا رونمایی شد و به پیشگفتاری ارزشمند به قلم مرتضی ترک تبریزی به شرح ذیل مزین شد؛

 

" هوالحافظ

سمت و سو و نحوه مراوده و توقعات کسب ­وکار از بانک­ها به سمتی پیش می­ رود که حرکت بانک­ها به سمت بانکداری باز را جزء لاینفک از سلسله تغییرات در حال انجام در سیستم بانکی قرار می­دهد.

 

بانکداری باز و ارائه واسط برنامه­ نویسی نرم ­افزار (API) از اهم برنامه ­های پیش­روی بانک­هاست که به سرعت بایستی به ­پیش رفته و نتایج آن در اختیار قرار گیرد. کتاب حاضر که حاصل تلاش و بررسی­ های زیاد علمی و تجربی در این حوزه می­باشد، توانسته ­است با کمک استانداردهای این حوزه راه پرفراز و نشیب حرکت به سمت بانکداری باز را روشن و شفاف و تسریع بخشد. امید است که مورد نظر همه فعالان این عرصه قرار گیرد."

مرتضی ترک تبریزی
10/11/97  

 

این کتاب با تأکید بر نقش ویژه بانک­ها با سیاست­های اعتباری و مالی خود در راستای توسعه و بالندگی اقتصاد کشور به ظهور و رشد پرشتاب فناوریهای نوین در صنعت بانکداری در سال­های اخیر اشاره می­ کند. فشار و تهدیدات فناوری در برخی کسب ­وکارها به شکلی است که گاهی بقا آن­ها را به مخاطره می­اندازد؛ بانک­ها نیز از این مورد مستثنی نیستند. مدل­های کسب ­وکاری که درگذشته قابل تصور نبود به­ واسطه فناوری ایجاد شده و دیگر محصولات تکراری، مشخص ­کننده قواعد بازی نیستند. در آینده نزدیک این مشتریان هستند که نیازهای خود را مطرح می ­کنند و بانک­ها براساس آن به اینسان خدمت ارائه می­کنند. از این­رو نیاز است نقش بانک­ها، بازتعریف و روال ­های سنتی با توجه به ­کاربرد فناوری ­های نوین، بازمهندسی شوند. بانکی پیشرو خواهد بود که هوشمندانه از این فناوری ها به ­صورت فرصت استفاده کند و با بکارگیری آنها، خدمات متنوع و بهنگامی را برای مشتریان فراهم آورد.

 

مؤلف به بانکداری باز به­ عنوان یکی از فناوری ­های نوین مطرح روز در دنیا پرداخته و معتقد است به کمک این­ فناوری، سرویس­های بانکی از طریق واسط برنامه ­نویسی نرم ­افزار (API) در اختیار فراهم ­کنندگان سرویس­های مالی قرار می­گیرد. بدین ترتیب این اشخاص حقیقی و حقوقی قادر می­شوند که خدمات نوآورانه خود را ارائه دهند و در این راستا مشتریان  متقاضی این خدمات، برمشتریان بانک افزوده خواهند شد. لازم به ذکر است این فناوری در کشورهای اروپایی از سال 2018 بصورت اجباری، اجرایی شده و بقیه بانک­ های کشورها نیز در حل راه­ اندازی و استفاده از منافع آن هستند.

 

بنابراین به جهت اهمیت بانکداری باز و فقدان کتاب فارسی جامع در این  خصوص، پژوهش کیفی پیرامون آن انجام و نتایج آن در قالب کتاب برای استفاده مخاطبین گرامی تدوین شد. مخاطبیان این کتاب کارشناسان و کارشناسان ارشد و معماران فنی هستند که قصد آشنایی و پیاده­ سازی و راه­ اندازی این مهم را دارند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.