از صرفه‌جویی 12 میلیون دلاری با تولید داخلی تا پشتیبانی مولتی‌برند

شرکت توسن‌تکنو، به عنوان یکی از شرکت‌های پیشروی ارائه دهنده راهکارهای جامع در حوزه بانکداری دیجیتال و تحول شعب در بازار بانکداری و پرداخت ایران شناخته می‌شود که راه‌اندازی خط تولید کارتخوان‌های پرداخت و ماشین‌های بانکی مورد نیاز صنعت فین‌تک کشور، یکی از اهداف کلیدی توسن‌تکنو بوده که این شرکت به آن دست یافته است و حالا این شرکت توانمندی خود را به ارائه زنجیره سرویس و پشتیبانی ماشین‌های بانکی و پرداخت، ارتقا داده است.

عصر بانک؛شرکت توسن تکنو که در سال‌های گذشته به عنوان تأمین‌کننده سخت‌افزارهای بانکی با همکاری شرکت‌های معتبر خارجی شناخته می‌شد، در راستای سیاست‌های کلی کشور، به سمت‌ تولید در داخل پیش رفته و تولید دستگاه‌های کارت‌خوان و ATM Recycler و سایر سخت‌افزارهای حوزه بانکداری و پرداخت و نیز حوزه پرداخت خُرد و فروشگاهی را با رویکرد انتقال تکنولوژی در دستور کار خود قرار داده است. در همین راستا نشست خبری با حضور محمد مظاهری، مدیرعامل، امید شاهرخی، مدیرتولید سخت‌افزار، امیرحسین باقری، معاون فروش و امور مشتریان،  بابک درخشان، معاون خدمت و تعدادی از رسانه‌های تخصصی در روز یکشنبه 30 دی‌ماه 1397 با هدف بررسی موضوع تمرکز بر تولید داخل در حوزه‌ی بانکداری و پرداخت و تولید محصولات مورد نیاز صنعت بانکداری و پرداخت در شرکت توسن‌تکنو برگزار شد.

 

 12 میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی 

در ابتدای این نشست خبری محمد مظاهری، مدیر عامل شرکت توسن‌تکنو گفت: شعار سال جاری توسن تکنو “تولیدی برای ایران” بوده که با توجه به شرایط اقتصادی کشور، شعار بسیار مناسبی است. ما بسیار خوشحالیم که در شروع برجام توانسته‌ایم از فضای پیش آمده حسن استفاده را ببریم و با انتقال تجربه شرکای خارجی، شکلی از تولید را به داخل ایران بیاوریم.

 

وی افزود: نام توسن‌تکنو از دو بخش توسن و تکنو تشکیل شده که قسمت دوم برگرفته از تکنولوژی یا فن‌آوری است و ما را بر آن می‌دارد که ماموریت خود را در کاربردی کردن فن‌آوری‌های نو برای توسعه‌ جامعه‌ دیجیتال تعریف کنیم. در نتیجه سعی می‌کنیم در قسمت تولید نیز نگاه نو‌آورانه‌ای در انتخاب محصولات داشته باشیم. ما با توجه به شرایط اقتصادی کشور و نرخ ارز بر آن شدیم که گامی در جهت جلوگیری از خروج ارز و وابستگی کامل به بازار خارج برداریم. هدف ما این است که 12 میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی داشته باشم و از خروج مستقیم ارز بابت واردات جلوگیری کنیم و آنرا به پیمانکاران و شرکای خود در زنجیره‌ تامین پرداخت بکنیم و امیدواریم در سال 2019 که تمرکز اصلی ما بر تولید خواهد بود، به این میزان پیش‌بینی شده دست یابیم.

 

مظاهری درباره‌ دستاوردهای تولید توسن تکنو اظهار کرد: وقتی ما تجربه‌ کشورهایی مثل چین و کره را بررسی می‌کنیم میبینیم که  از ابتدا صاحب محصول نبوده‌اند و کارشان را تحت لیسانس آغاز کردند و با R&D به توسعه فنی و مهندسی‌ تولیدات‌شان پرداختند و  سپس صاحب دانش تولید شدند. با توجه به این سیاست، ما نیز بر تولید داخل تمرکز کردیم و معتقدیم که باید از این الگو تبعیت شود و بدین ترتیب در توسن‌تکنو به شکلی از انتقال دانش فنی دست یافتیم. در شروع تولید در سال 2018، هدف توسن‌تکنو کاهش بهای تمام شده یا قیمت محصول نبوده اما در سال 2019 این انتظار را داریم که با توجه به نوساناتی که برای ارز ایجاد شده است، قیمت محصولاتی که در داخل تولید می‌شود را کاهش دهیم و قیمت‌های رقابتی‌تری را به مشتریان پیشنهاد دهیم.

 

وی خاطر نشان کرد: یکی از قابلیت‌های سایت تولیدی توسن تکنو این است که بعضی از محصولات تولیدی، قابلیت شخصی سازی دارند و بنا بر درخواست مشتری می‌توان محصولات را از بابت رنگ، بدنه یا بعضی اشکال که به دلخواه آنهاست، به تولید رساند. موضوعی که شدیداً به آن معتقدیم این است که تولید باید اقتصادی باشد و ما باید به سمت بازاری حرکت کنیم و تولیدی را انجام دهیم که واقعا نو‌آورانه باشد که نیاز بازار را رفع کند. ما باید بتوانیم با واردات رقابت کنیم که قسمتی از آن به ما و قسمتی دیگر به فضای کلی سیاست تجاری کشور برمی‌گردد.

 

مدیرعامل توسن تکنو در ادامه گفت: در حوزه‌ی پرداخت تمرکزمان را به سمت کارتخوان‌های هوشمند برده‌ایم و در حوزه‌هایی مثل فروشگاه، هدفمان را بر صندوق‌های هوشمند فروشگاهی معطوف کرده‌ایم و معتقدم نوع راه‌حل‌هایی که برای پلتفرم‌های هوشمند و اندروید وجود دارد، باعث می‌شود به فضای دیجیتال بهتر متصل شویم. در حوزه‌ی بانکداری به طور مشخص، محصول  ATM Recycler را هدف قرار دادیم و تولید را با ATM معمولی شروع نکردیم زیرا هم به دنبال نوآوری هستیم و هم یکی از دغدغه‌های بانک‌های ایرانی در مورد محصولی مثل ATM Recycler ، گرانی آن بوده است که با تولید داخلی سعی در کاهش قیمت تمام شده این محصول داریم. البته Cash Automation  جزء تکنولوژی‌هایی است که برای توسعه‌ بانکداری دیجیتال ضروری است و اگرچه سهم پول نقد در چرخه در کشور پایین آمده و در حقیقت میزان آن به 10 درصد پرداخت الکترونیکی رسیده ولی اگر همین عدد سالانه، توسط بانک‌ها مدیریت شود، کمک بزرگی را به بحث تحول شعبه خواهد کرد.

 

وی در مورد توانایی تولید توسن تکنو افزود: توسن تکنو تنها شرکتی است که 400 دستگاه ATM Recycler در سال گذشته تولید کرد و خوشبختانه موفق شدیم عمق تولید 58 درصد را در خصوص این محصول از وزارت صنعت دریافت کنیم که این افتخاری برای شبکه‌ بانکی است. در حوزه‌ کارتخوان نیز عمق تولید داخل 34 درصد را در حال حاضر کسب کردیم که امیدواریم بتوانیم در سال 2019 آنرا بالاتر ببریم. سایت تولید ما در شهرک صنعتی کاسپین واقع در استان قزوین با فضای 8000 متر مربع است و در حال حاضر ظرفیت اشتغال مستقیم و غیر مستقیم 100 نفر را با حجم تولیدی فعلی محقق کرده‌ایم. ظرفیت تولید اسمی توسن تکنو 1500 دستگاه ATM Recycler است و در حوزه‌ کارتخوان نیز اگر در زنجیره‌ تامین با مسئله‌ای مواجه نشویم، معادل 240 هزار کارتخوان در سال ظرفیت تولید داریم. تا امروز خواستار هیچ امتیاز خاصی از دولت نبوده‌ایم و امیدواریم که سیاست‌های اقتصادی کشور به سمت حمایت از تولید داخل برود زیرا معتقدم که انتقال پول به شرکای تجاری داخلی بهتر از شرکت‌های خارجی است.

محصولات تولیدی با کیفیت و تقویت زنجیره تأمین

مظاهری در پایان خطاب به مشتریان گفت: مشتریان ما، محصولات تولیدی با کیفیتی را از توسن تکنو دریافت خواهند کرد و در مورد نگرانی‌شان درباره‌ زنجیره‌ تامین به آنها اطمینان خواهیم داد و امیدواریم که شیرینی تولید داخلی را به مشتریان‌مان بچشانیم و بتوانیم زنجیره‌ تامین داخلی را تقویت کنیم. ما همچنین قصد داریم به تحقیق و توسعه و توسعه امور فنی و مهندسی بپردازیم و به دنبال شرکایی هستیم تا قسمتی از زنجیره‌ تامین را به آنها محول کنیم و امیدواریم که این حرکت در کشور شکل بگیرد.

 

برنامه‌های آتی توسن تکنو

در ادامه‌ نشست خبری، امید شاهرخی، مدیر تولید سخت‌افزار گفت: ما سعی کردیم در سایت تولیدی از نیروهای جوان استفاده کنیم به‌طوری که تقریباً میانگین سنی همکاران، زیر 30 سال و حدود 80 درصد از آنها دارای مدرک تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد هستند. در خصوص آمار تولید، از اردیبهشت ماه سال جاری که فعالیت‌های خود را در سایت کاسپین آغاز کردیم تا به امروز، حدود 40 هزار دستگاه POS  و در قسمت ماشین‌های بانکی هم تقریبا 400 دستگاه را تولید کردیم. در ابتدا این تعداد POS به صورت مونتاژ، تولید شده‌اند و از ابتدای سال شمسی آینده با توجه به برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده و قالب‌هایی که در حال آماده سازی آن هستیم، تولید POS را به سمت داخلی سازی می‌بریم تا به هدف عمق ساخت داخل بالای 50 درصد برسیم.

 

شاهرخی در خصوص کیفیت محصولات گفت: از ابتدا ما بر روی موضوع تضمین کیفیت تمرکز کردیم و سعی داریم همراه با انتقال دانش فنی در حوزه‌ محصول، فرایندها را هم به خوبی انتقال دهیم و می‌توانیم با افتخار بگوییم که توانسته‌ایم فرآیندهای کنترل ورودی مواد،کنترل کیفیت در هنگام تولید و کنترل کیفیت محصول نهایی را بر اساس استاندارد شرکای‌مان داشته باشیم. در همین راستا ما بازخوردهای مثبتی از سوی شرکای خارجی و مشتریانی که برای بازدید به سایت میآیند دریافت می‌کنیم. در واقع نگاه ما به کیفیت به‌صورت سیستمی است و از نظر ما کیفیت انتهایی ندارد، ازاین رو هر روز درصدد بهبود آن هستیم.

 

وی درباره برنامه‌ آتی شرکت عنوان کرد: ما برای آینده توسن تکنو، تنوع محصول را در دستور کار خود قرار داده‌ایم و در سال شمسی آینده، بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، علاوه بر خط تولید POSهای موبایلی، تولید POSهای هوشمند و POSهای اندرویدی را هم شروع کنیم.

 

آمارهای جالب از دستگاه ATM Recycler

در ادامه این نشست خبری امیرحسین باقری، معاون فروش و امور مشتریان در رابطه با حوزه‌ فروش اظهار داشت: شرکت توسن تکنو یک شرکت ارائه دهنده‌ راهکار یا همان Solution Provider است.  ما ترکیبی از سخت‌افزار و نرم‌افزار را برای بانک‌ و حتی حوزه‌ پرداخت ارائه کرده‌ایم و بخاطر سابقه‌ مبتنی بر دانشی که از توسن به ارث برده‌ایم، عموما سعی کرده‌ایم که شریک اصلی بانک‌های کشور باشیم و در مسیر توسعه‌ بانکداری دیجیتال حرکت کنیم و در حال حاضر میتوان با افتخار گفت که ما به‌عنوان پیشرو و رهبر ارائه‌کننده راهکارهای یکپارچه‌ بانکداری دیجیتال در این حوزه مشغول به فعالیت هستیم. ما توانسته‌ایم کانال‌های مختلفی را تولید کنیم مانند کانال مبتنی برسرویس‌های شعبه‌ای که می‌تواند شامل VTM باشد، کانال مبتنی بر  سرویس‌های مجازی نیز بر بستر موبایل است و همه‌ی آنها مبتنی بر بانکداری تصویری هستند و همچنین بحث امروز ما در مورد کانال مبتنی بر Cash اسـت و ما حدود 800 دستگاه ATM Recycler عملیاتی در بانک‌های مختلف داریم.

 

وی تصریح کرد: طبق آمار جهانی که در سال 2016 توسط RBR گزارش شده است، از سال 2015 تا سال 2021 تقریبا 67 درصد دستگاه‌های ATM در دنیا از نوع Recycler خواهند بود. همچنین گزارش BIS در سال 2016 پیش‌بینی کرده که در سال‌های آتی در کشورهایی مثل برزیل و فرانسه تعداد تراکنش‌های واریز وجه و ‌Recycle  به شدت افزایش داشته که اینها همه ما را برآن داشت که در این حوزه گام برداریم. در حال حاضر طبق آمار بانک مرکزی شصت هزار دستگاه ATM در کشور وجود دارد و این تعداد دستگاه، در سال عددی حدود 150 هزار میلیارد تومان پول را به مردم تحویل می‌دهد و بر همین اساس بانک‌ها باید در سال حدود 25 تا 30 میلیون تومان به منظور هزینه‌های عملیاتی هر ATM بپردازند که این میزان بنا به نوع بانک و تیراژ آن متغیر است، زیرا بانکهای بزرگ کشور ممکن است در هفته چندین بار پول‌گذاری کنند و بانک‌های کوچکتر با تعداد شعب کمتر ممکن است به دفعات کمتری این عملیات را انجام دهند.

معاون فروش و امور مشتریان در ادامه افزود: استفاده از دستگاه‌های Recycler ، پولگذاری و CIT را به 30 درصد می‌رساند به‌طوری که در یکی از بانک‌های بزرگ کشور، ما شاهد بودیم که بالای 85 درصد از این دستگاه‌ها اصلا نیاز به پرستاری نداشت و پول درون دستگاه، Recycle می‌شود که این آمار بسیار جالبی است. البته ما با 800 دستگاهی که در کشور ارائه کردیم، تنها توانسته‌ایم 2.900 میلیارد تومان از این 150.000 میلیارد تومان پول را Recycle و جمع‌آوری کنیم. یعنی تازه به آمار 2 درصد در سال در کشورمان رسیده‌ایم.

 

باقری خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه عمر ATMهای بانکها بالا است، منطقی نیست که بانکها دوباره بر روی ATM سرمایه‌گذاری کنند. بنابراین اگر به تجربه‌ مشتری توجه کنیم، لذتی که مشتری بانکهای دارای دستگاه Recycler می‌برند از هر چیزی ارزشمندتر است.

وی در ادامه با اشاره به کارت هوشمند ملی افزود: ما اولین شرکتی هستیم که در VTM، کارت هوشمند ملی را بصورت کاملا واقعی استفاده کردیم. در واقع در حال حاضر فرآیندی را طی می‌کنیم که حتی اگر مشتری کارت بانکی‌ را به‌همراه نداشته باشد، با کارت هوشمند ملی‌ بتواند از روی تجهیزات بانکی سرویس بگیرد. درواقع احراز هویت در بانکها مهمترین مسئله‌ای است که در شعب وجود دارد و بیشترین کار شعبه احراز هویت می‌باشد که انجام آن در خارج از شعبه کار آسانی نخواهد یود و هم بانک مرکزی و هم قوانین بانکها بر آن تاکید بسیاری دارند. خوشبختانه ما توانسته‌ایم در این مسیر گام‌های خوبی را برداریم و به زودی خبرهای خوبی را در این حوزه خواهیم داشت و مردم می‌توانند با یک کارت هوشمند ملی سرویس‌های بانکی را دریافت کنند.

 

کسب 30درصدی بازار پشتیبانی محصولات بانکی و پرداخت

در پایان بابک درخشان، معاون خدمت شرکت توسن تکنو گفت: در خصوص پشتیبانی خدمات پس از فروش با اتکا به دانش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری که از ابتدا در این شرکت ریشه داشته و همچنین با به بکاربردن تجربیات شرکای داخلی و خارجی توانسته‌ایم به دستاوردهای خوبی برسیم. ما به پشتوانه‌ دانشی که در حال حاضر در شرکت توسن تکنو نهادینه شده و با پیش‎‌بینی‌های بازار خدمات پس از فروش، توانسته‌ایم در کنار این تجربه و دانش، تأمین قطعه نیز انجام دهیم و  ما میتوانیم در حوزه‌ی پشتیبانی فروش با افتخار ادعا کنیم که تنها پشتیبان مولتی برند ماشین‌های بانکی در ایران هستیم و از آنجایی که زیرساخت مناسبی داریم، می‌توانیم هر برندی را پشتیبانی ‌کنیم. از این رو در حال حاضر بیش از 5 برند بانکی شناخته شده‌ را پشتیبانی می‌کنیم که برند خودمان نیز به آن اضافه می‌گردد. ما باید همچنان در حال بهبود مستمر کیفیت باشیم و به همین منظور در چندسال اخیر زیرساخت‌ها و برنامه‌های پشتیبانی را به حدی رساندیم که قابلیت پشتیبانی هر برند دیگری را داریم و این نیازمند دانش وتجربه‌ زیادی‌ است که به مرور زمان ایجاد شده است.

 

وی افزود: از برنامه‌‌های سالیانه ما آموزش مداوم کارشناسان فنی و غیرفنی است که کارشناسان ما طی این برنامه‌ها آموزش‌های جدیدی را دریافت می‌کنند و آنرا به برندهای جدید منتقل می‌کنند. در مسیر خدمات پشتیبانی، افزایش نقاط سرویس‌‌ها از عوامل کلیدی است که موجب بالاتر رفتن سرعت عمل می‌شود و نکته مهم دیگر، تامین قطعات داخلی است. همچنین برنامه‌ دیگر ما این است که از ظرفیت تولید داخلی در جهت پشتیبانی استفاده می‌کنیم. جدا از این برنامه ما در صدد تولید طیف وسیعی از محصولات هستیم تا بتوانیم در صورت نیاز، قطعات را بهبود دهیم، کیفیت را ارتقاء دهیم و جنس مواد اولیه‌ای که وارد می‌کنیم را با کیفیت بسیار بالاتر از قطعات چینی تولید کنیم. اینها همه در جهت بهبود کیفیت سرویس است. در نهایت تمام سعی ما بر این است که تجربه‌‌ای خوشایند را برای جامعه‌ی ایده‌آل فراهم کنیم. در این راستا امیدواریم که سهم حدود 30 درصد از بازار پشتیبانی، در اختیار توسن‌تکنو قرار بگیرد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.