بانکداری باز در خدمت مشتری و تقویت کسب و کارهای کوچک و متوسط

دانیال خدابخش-مدیرمسئول عصربانک و پژوهشگر بانکی

به گزارش گروه تحقیق و ترجمه عصر بانک؛" نبرد تجربه‌ی مشتری آغاز شده است و همه برنده‎ی این مبارزه‌اند."  

 

بانکداری باز، APIها و به اشتراک گذاری داده‌های بانک، در سال 2018 رونق گرفت.

 

قدرت بانکداری باز در این حد است که حتی در بازارهایی مانند آمریکا که هیچگونه الزامات نظارتی برای بانک‌ها در مورد علنی کردن داده‌هایشان وجود ندارد، جاذبه‌هایی را بدست آورده است. با اینحال این روند خالی از پیچیدگی و مشکلات نیست. همانطور که در سال 2018، مسایل جدیدی درباره اعتماد به بانکداری باز، آگاهی شرکتها از معنی آن و اینکه چگونه بانک‌ها امنیت داده‌ها را هنگام جابجایی آنها بین سیستم‌ها مدیریت می‌کنند، مطرح شد. 

 

بهرحال خدمات مالی به کار خود در میان این موانع ادامه می‌دهد، اندره مک‌فارلن، مدیرعامل Accenture’s Payments Practice و رییس گروه بانکداری باز در Accentur، درباره چیزهایی که انتظار دارند پیشگامان بانکداری باز به اکوسیستم بانکداری کسب وکارهای کوچک در سال 2019 ارایه دهند، با PYMENTS سخن گفت. با وجوداینکه او روندهای موثر کمی را برای سال جدید پیش‌بینی می‌کند، اما خاطرنشان کرد که همه¬ی آنها یک مسئله مشترک دارند که آن خدمت مشتری است. آنچه که او گفته را در ادامه می‌خوانیم:

 

با دیجیتالی شدن پرداخت‌ها مشتریان کسب و کارهای کوچک بانک‎ها خواهان تجربه‎ی مشتری بهتر هستند و همه¬ی روندهای عالی در صنعت پرداخت، تجربه‌ی مشتری را به عنوان موثرترین عامل پرداخت در نظر می‎گیرند.

 

در بیش از 13 سال گذشته، 300 فین‌تک جدید در بازارهای خدمات مالی اصلی بوجود آمده است. از بین آنها 60 درصد شرکت‌های پرداخت مجاز مثل: Stripe، Square، Klama و Revolut هستند. در نتیجه‌ی رقابت و تقاضا در بازار، پرداخت‌های فوری، نامحسوس و رایگان را بزودی ممکن خواهد کرد. تجربه‌ی درخشان مشتری، برای کسب و کارهای کوچک، به عنوان کلیدی برای بدست آوردن و حفظ مشتری خواهد بود.

 

در حال حاضر، بانکها برای ارایه‌ی تجربیات معنی‌دار به مشتری و کسب رضایت آنها، داده‌ی انحصاری دارند و در بررسی جهانی اخیر که بر روی مشتریان کسب و کارهای کوچک و شرکت‌های بزرگ در بانکداری باز صورت گرفت، 68 درصد از افراد مورد بررسی از بانک‌هایشان انتظار داشتند که اکوسیستم بانکداری باز را به آنها ارایه دهند. این اعتماد از سوی همه‌ی مشتریان خُرد که بیش از نیمی از آنها از نسل هزاره‌ی سوم(نسلY ) و نسل Z هستند، جریان دارد. بدین ترتیب  آنها خواهان به اشتراک‌گذاری حساب بانکی آنلاین‌شان با طرف سوم هستند.  

 

اینک عصر بانکداری باز است و ما شاهد دو حرکت مجزا در کشورهای مختلف جهان هستیم.  اولین حرکت ، در راستای قوانین رگولاتوری بانکداری باز یا داده باز به همراه الزامات جدول زمانی است که این حرکت قوانین داده‌های باز در اروپا، اصلاحات CMA در انگلستان، قوانین فین‌تک در مکزیک و داده‌های باز در استرالیا را نیز شامل می‌شود. از طرف دیگر، ما شاهدیم که بازارها و بانک‌ها پیش از رگولاتوری در حرکتند،  که در آغاز محصولات وخدمات جدید نوآورانه را به مشتریان ارایه می‌دادند و اینک در حال توسعه به سمت کسب و کار کوچک و فضای مشتری تجاری هستند ( برای مثال کشور سنگاپور و فضای بازار بوجود آمده توسط DBS و UOB ).  

 

در این مسیر ارائه دهندگان خدمات پرداخت ملزم به اتخاذ نظریه عرضه و تقاضا خواهند بود، یعنی این که بدانند مشتریان خواهان چه چیزی هستند و به چه چیزی نیازمندند.  

 

همچنین کسب و کارهای کوچک، همانند همتایان بزرگتر خود که بخش خزانه‌داری شخصی ندارند. بنابراین این موضوع برای آنها اهمیت دارد که به جریان نقدی و وضعیت نقدینگی‌شان  به عنوان قابلیتی که بانکداری باز می‌تواند فراهم کند، دسترسی به موقع داشته باشند.

 

به گزارش عصربانک، راه حل‌های صحیح بانکداری باز می‌تواند به کسب و کارهای کوچک و متوسط دید سازماندهی شده‌ای از حساب‌هایشان در تمام بانک‌های مختلف ارایه دهد که از نظر درک بهتر کسب و کار و مدیریت جریان نقدینگی مزایای واقعی زیادی دارد. به این ترتیب کسب و کارهای کوچک و متوسط خواهان راه حل‌هایی برای یکپارچه سازی و ساده‌کردن کسب و کارهای پرزحمت و فرآیندهای اجرایی نظیر حسابداری، دفترداری، پرداخت‌ها، مالیات و مدیریت صندوق پول هستند. حدود 25 درصد از کسب و کارهای مورد بررسی در مطالعات اخیر ما پرداخت‌ها و حدود 21 درصد مدیریت صندوق را به عنوان حوزه‌هایی از کسب و کار که می‌بایستی در شراکت با بانکهایشان بیشتر پیشرفت کنند، نام بردند و همچنین برخی خواهان پرداخت حق بیمه‌ی ارزانتر برای کسب سود بیشتر هستند.
 

منبع: Accenture

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.