درگاه IPG و Q-Pay پرداخت الکترونیک سداد در طرح نوآفرین وزارت ارتباطات

مراسم بازدید امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان فناوری اطلاعات و هیات همراه از شرکت پرداخت الکترونیک سداد و امضا تفاهم‌نامه مشترک همکاری در راستای ارائه درگاه پرداخت اینترنتی در سامانه نوآفرین، روز سه شنبه مورخ 8 بهمن ماه درشرکت پرداخت الکترونیک سداد با حضور رسانه‌ها برگزار شد.
سعید روشنی، مشاور سیاست گذاری سازمان فناوری اطلاعات و مجری پروژه نوآفرینی در ابتدای این رویداد با بیان اینکه طرح نوآفرین ابتدا با هدف حمایت از کسب و کارهای نوپا به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، ارائه شد، گفت: «بعد از تلاش‌هایی که داشتیم توانستیم  این طرح را در هیات وزیران به منظور حمایت از شرکت‌هایی نوپا تصویب کنیم. در این آیین‌نامه ‌که اردیبهشت‌ماه سال جاری  تصویب و ابلاغ شد به شرکت‌هایی که عمر کمتر از سه سال، حداکثر سرمایه ثبتی آنان 250 میلیون تومان و  درآمدی کمتر  از‌ 500 میلیون تومان در سال را به ثبت رسانده باشند؛ شرکت نوپا اطلاق می‌شود. آیین‌نامه طرح نوآفرین 11 بند دارد و از اکوسیستم استارت‌آپی حمایت می‌کند.»

پایگاه داده اکوسیستم استارت‌آپی

او ادامه داد: «ماده 11 این آیین‌نامه مربوط به ایجاد سامانه‌ای برای گردآوری اطلاعات شرکت‌های نوپاست. قصد داشتیم علاوه بر گردآوری اطلاعات، پایگاه داده‌ای از اکوسیستم استارت‌آپی ایران بسازیم. بر اساس تعریف این آیین‌نامه طرح نوآفرین، اطلاعات تیم‌های نوپا، شتابدهنده‌ها، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، فضاهای کار اشتراکی و به گونه‌ای هر نوع موجودیتی که در فضای اکوسیستمی فعالیت می‌کنند را ذخیره می‌کند. مهم‌ترین حمایتی که بر اساس این آیین‌نامه از استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های نوپا می‌شود مربوط به معافیت مالیاتی و بیمه‌ای است.»

مشاور سیاست‌گذاری سازمان فناوری اطلاعات، با اشاره به اینکه با طراحی اکوسیستم نوآفرین تلاش شده، درگاه جامعی در راستای ارائه خدمات دولت به اکوسیستم استارت‌آپی ایجاد شود، افزود: «در این اکوسیستم تنها شرکت‌های نوپا اهمیت ندارند و تمام مدیریت‌های قرار گرفته در اکوسیستم نوآفرین پوشش داده می‌شوند. برای ایجاد این اکوسیستم با سازمان فناوری اطلاعات  و وزارت ارتباطات همکاری داشتیم. در حال حاضر شش خدمت از سازمان‌های دولتی توسط این سامانه ارائه می‌شود؛ سازمان فناوری اطلاعات ایران، قوه قضائیه، صندوق نوآوری و شکوفایی، شرکت ملی پست، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از جمله این سازمان‌ها هستند.»

او ادامه داد: «از حدود شش ماه پیش با رونمایی از این سامانه هزارو 486 تیم نوپا، هزار و 871 شرکت نوپا و  283 شرکت بزرگ و  92 سرمایه‌گذار در آن ثبت نام کرده‌اند.»

سهولت اخذ درگاه پرداخت الکترونیکی

روشنی ادامه داد: « عد از ثبت درخواست برای  اخذ درگاه پرداخت الکترونیکی،  ابتدا وضعیت نماد اعتماد الکترونیک شرکت‌ها بررسی می‌شود، در صورت داشتن ای‌نماد درخواست را به شرکت پرداخت الکترونیک سداد ارسال می‌کنیم، سپس کد رهگیری برای شرکت‌ها  ارسال می‌شود که این کد مستقیما از سامانه سداد به طور کامل قابل پیگیری خواهد بود. در نهایت بعد از سپری کردن این مراحل برای شرکت‌ها مجوز درگاه پرداخت الکترونیکی صادر خواهد شد.»

روشنی در پایان خاطر نشان کرد: « امروز بزرگترین پایگاه داده استارت‌آپی ایران را به صورت منظم و منسجم ایجاد کردیم. تلاش می‌کنیم تا پایان امسال امکانی را ایجاد کنیم تا همه سیاست‌گذاران خصوصی و دولتی با دسترسی به این دیتا‌ها پژوهش‌های خود را انجام دهند. پلتفرمی را نیز برای سرمایه‌گذاری ایجاد کردیم که پایان امسال ارائه خواهیم کرد. همچنین قصد داریم خدمات دولتی را از طریق اتصال به سامانه‌هایی همچون سرباز ماهر، نماد اعتماد الکترونیکی و سامانه مختلف شهرداری تهران تا پایان سال جاری ارائه دهیم. در نهایت امیدواریم کیف پول نوآفرین را با همکاری شرکت پرداخت الکترونیک سداد راه‌اندازی کنیم.»

سداد به دنبال توسعه بازار کیف پول

در ادامه این رویداد محمدمهدی صادق‌، مدیر عامل پرداخت الکترونیک سداد نیز به بیان فعالیت‌های این شرکت در راستای حمایت از استارت‌آپ‌ها، کسب و کارهای نوپا و توسعه  بازار کیف پول پرداخت و در این رابطه توضیح داد: «قصد داریم با اپلیکیشن ایوا مشکلات حوزه پرداخت آنلاین کسب وکارهای خرد را حل کنیم. با اجباری شدن استفاده از رمز پویا انجام تراکنش‌های آنلاین محدود شده است، در این راستا تلاش می‌کنیم با راه‌حل‌های صحیح تراکنش‌های پرداخت الکترونیکی را تسهیل کنیم و یکی از اهداف اصلی ما در این راستا بازارهای مربوط به خدمات عمومی  و خدمات شهری همچون پرداخت‌های پارکینگ‌ها و تسهیل تراکنش‌های مربوط به حوزه حمل و نقل عمومی است.»

اقتصاد پلتفرمی

امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطارت و فناروری اطلاعات در ادامه با بیان اینکه اقتصاد پلتفرمی بسیاری از مفاهیم  متدوال عرضه و تقاضا را درگرگون می‌کند، گفت: «بازارهایی که مبتنی بر جورسازی هستند تفاوت‌های جدی با بازارهای که مبتنی بر نگاه‌های عرضه و تقاضا هستند، دارند. ما وارد عصری شده‌ایم که محصولات، ویژگی خاص خود را دارند. در واقع جای عرضه و تقاضا تغییر کرده است. در اقتصاد مبتنی بر جورسازی دارایی‌های اصلی خود مشتریان هستند و امکان مبادله بین مشتریان به همین خاطر است. در واقع این نوع نگاه بازیگران جدیدی را به وجود می‌آورد.»

به گفته او در راه رفتن به سمت اقتصاد پلتفرمی شرکت‌هایی که با بانک‌ها فعالیت می‌کنند از جمله پرداخت الکترونیک سداد اهمیت بسیاری دارند؛ زیرا مشتریان زیادی دارند که به طور سنتی خدماتی را  از آنها دریافت می‌کردند، همچنین می‌توانند پلتفرم‌های مبادله را ایجاد کنند.

چرا طرح نوآفرین؟

او ضمن تاکید بر  اینکه مجموعه‌ای از فعالیت‌ها را برای رشد بخش اقتصاد نوآور باید انجام داد که  نقطه شروع آن، تسهیل ورود بازیگران جدید به اقتصاد است، گفت: «شرکت پرداخت الکترونیک سداد در نگاه سنتی، تسهیل کننده خدمات بانک‌ها بود اما در نگاه مدرن‌تر باید بتواند تبدیل به بازیگری مجزا در حوزه پرداخت شود. بنابراین سداد باید توجه به مفاهیم برآمده از مدل‌های نوآورانه این امکان را به وجود بیاورد که خدمات متنوع از امکان تراکنش بهره‌مند شوند؛ این بزرگترین تغییری است که اتفاق خواهد افتاد.»

او در پایان با اشاره به اینکه راه‌اندازی درگاه پرداخت اینترنتی، یکی از زیربخش‌های بند 11 طرح نوآفرین است بیان داشت: «در سامانه نوآفرین بعد از بررسی ای نماد، کسب‌وکارها می‌توانند درخواست خود را برای اخذ درگاه پرداخت الکترونیک ثبت کنند.» او همچنین از مزیت‌هایی که پرداخت الکترونیک سداد با شرکت در این طرح برای کسب و کارها ایجاد کرده است نیز یاد کرد.

در ادامه مراسم، تفاهم‌نامه مشترک همکاری بین ناظمی، معاون وزیر ارتباطات و محمدمهدی صادق، مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سداد در راستای ارائه درگاه پرداخت اینترنتی در سامانه نوآفرین، امضا شد و ناظمی از قسمت‌های مختلف شرکت دیدن کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.