چرا زرپرداز شرکت پویا محصول نوآور ایرانی شناخته شد

در رویداد جشنواره ملی نوآوری محصول برتر ایرانی ، که پنجشنبه در دانشگاه صنعتی شریف و با حضور مدیران ارشد 22 شرکت نوآور، از جمله شرکت پویا به عنوان یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های فعال در حوزه فناوری اطلاعات بانکی برگزار شد، فرصتی پیش آمده تا با مدیران ارشد این شرکت گفت‌وگو کنیم.

در ابتدا با مدیرعامل شرکت پویا صحبت کردیم.

از سپهری در رابطه با دلیل حضور شرکت پویا در جشنواره ملی نوآوری محصول برتر ایرانی سوال کردیم، او پاسخ داد: «فراخوانی برای شرکت در این جشنواره منتشر نمی‌شود؛ در واقع کمیته ارزیابی جشنواره ملی نوآوری با دریافت اطلاعات از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و همچنین اطلاعات بازار، محصولات برتر را انتخاب می‌کند. هدف این جشنواره شناسایی محصولات جدید نوآورانه است.  از میان حدود 600 محصول اولیه زرپرداز توانست در میان 22 محصول برگزیده نهایی این جشنواره قرار بگیرد.»

مدیر عامل شرکت پویا، در رابطه با ماهیت زرپرداز توضیح داد: « این دستگاه به فروش سکه طلا می‌پردازد و این قابلیت را دارد تا در تمامی مراکز خرید نصب و به ارائه سرویس بپردازد. در واقع زرپرداز سهولت فرایند خرید را برای مشتریان به ارمغان می‌آورد. کاربران می‌توانند با تمامی کارت‌های شتابی خود از طریق این دستگاه اقدام به خرید سکه کنند و از اصل بودن آن نیز مطمعن باشند. »

برنامه آتی شرکت پویا

سپهری در پایان با تاکید بر اینکه شرکت پویا در طول 37 سال فعالیت خود همواره به ارائه محصولات نوآورانه بسیاری پرداخته است، افزود: «در حال حاضر قصد داریم بر روی چند محصول نوآورانه جدید سرمایه‌گذاری کنیم. همچنین تعدادی ایده برای پیاده‌سازی در سطح ملی داریم که امیدوارم از همه جنبه ها در اجرای این پروژه ها سرافراز بیرون بیاییم.»

سرویس‌های آتی زرپرداز

در ادامه با اردلان یوسفی، مدیر توسعه زرپرداز گفت‌وگو کردیم: او حدود 20 سال است که در شرکت پویا مشغول به کار است. یوسفی، از دستگاه زرپرداز به عنوان یک محصول نوآورانه‌ نام برد و اظهار کرد: «زرپرداز هیچ گونه رقیب مشابه‌ای در ایران ندارد و با توجه به نیاز مشتریان طراحی شده است. تا قبل از ارائه زرپرداز خلاء چنین محصولی در بازار کاملا حس می‌شد. بررسی‌ها  نشان داده که کاربران زرپرداز رضایت بالایی از خدمات آن دارند.»

او با بیان اینکه 20 دستگاه زرپرداز در مراکز خرید نصب شده است، اظهار کرد: «در حال حاضر امکان  خرید انواع مسکوکات به صورت پلمپ شده از طریق این دستگاه فراهم شده است. در آینده امکان ارائه خدمات دیگری همانند فروش شمش‌هایی که با استاندارد و تاییدیه صنف طلا و جواهر تولید می‌شود را به سرویس‌های زرپرداز اضافه خواهیم کرد.»

قابلیت‌های دستگاه زرپرداز

بعد از یوسفی به سراغ شهره میرصانع رفتیم. شهره میرصانع، مدیر تحقیق و توسعه شرکت پویا با اشاره به اینکه  پویا به دلیل ارائه محصولات نوآورانه به عنوان سازمان دانش بنیان در سطح کشور شناخته شده است، افزود: «در جشنواره ملی نوآوری محصول برتر ایرانی دستگاه زرپرداز از میان حدود 600 محصول ایرانی برگزیده شد و توانست جایزه این جشنواره را دریافت کرد.»

مدیر تحقیق و توسعه شرکت پویا، با بیان اینکه دستگاه زر‌پرداز قمیت لحظه‌ای سکه را اعلام می‌کند، ادامه داد: «زر‌پرداز امکان فروش چهار نوع سکه را فراهم کرده است. این سکه‌ها یک گرمی، ربع، نیم و‌ تمام بهار آزادی هستند.»

میرصانع در خصوص چگونگی عملکرد این دستگاه توضیح داد: «پس از اینکه مشتری درخواست خود برای دریافت سکه را ثبت کرد قیمت نهایی آن اعلام‌‌ می‌شود سپس با تایید خریدار مبلغ پرداختی آن از کارت بانکی شخص کسر و در نهایت سکه و رسید خرید به مشتری تحویل داده می‌شود.»

او در ادامه به تشریح برنامه‌های شرکت پویا در راستای توسعه بازار دستگاه زر‌پرداز پرداخت: «در حال حاضر این دستگاه در برخی از مراکز خرید نصب و راه‌اندازی شده است. با توجه به بازخوردهای اولیه کاربران مطمعن هستیم که زر‌پرداز با استقبال خوبی مواجه می‌شود.»

ظاهر زرپرداز با دستگاه‌های دیگر کاملا متفاوت است. مدیر تحقیق و توسعه شرکت پویا، ضمن بیان این مطلب افزود: «متخصصین شرکت پویا این دستگاه را طراحی کرده‌اند. در حال حاضر زرپرداز به بلوغ خود رسیده است اما به زودی با اجرای برنامه‌های توسعه بازار نقاط نصب این دستگاه را در سطح کشور افزایش خواهیم داد.»

میرصانع در پایان خاطر نشان کرد: «امکان استعلام قیمت و صدور مجوز فروش سکه در زرپرداز از طریق اتصال به یک سیستم نرم‌افزار مرکزی فراهم شده است. در واقع پس از ثبت درخواست خرید سکه در همان لحظه پیامی به مرکز ارسال می‌شود سپس قیمت لحظه‌ای آن به مشتری اعلام و مبلغ پرداختی از حساب کاربر کسر می‌شود.»

 

جای خالی محصولات خلاق در بازارهای B2B

در ادامه این رویداد، پنلی با عنوان «راهکارهای توسعه و نوآوری محصولات در شرکت‌های بزرگ» برگزار شد که مسعود مرتضوی، موسس شرکت پویا به عنوان یکی از اعضای این پنل به این موضوع پرداخت که چگونه می‌توان با موفقیت محصولات تولیدی بر مبنای خلاقیت را در بازارهای B2B عرضه کرد.

موسس شرکت پویا، به این سوال که چگونه می‌توان محصولات نوآورانه خلق کرد، اینگونه پاسخ داد: «عرضه محصول در بازار ایران بسیار حساس است. در سال‌های اخیر محصولاتی که در بازارهای B2C  عرضه شدند موفقیت‌های زیادی  کسب کردند؛ زیرا عمده فعالیت در این بازار به حقانیت محصول برمی‌گردد. در واقع افراد جامعه در تشخیص محصولات خلاق و کارآمد اشتباه نمی‌‌کنند.»

 

مرتضوی با اشاره به اینکه بازار B2B بر چند محور استوار است، ادامه داد: «این بازار بخش عمده اقتصاد کشور را در برگرفته است که روابط و رقابت با بنگاه‌های دولتی از جمله محورهای تشکیل دهنده آن است و همین امر شرایط برای موفقیت محصولات در این بازار را به شدت سخت کرده است.»

تلاش‌‌ برای خلق محصولات نوآوری که در بازار به فروش نمی‌رسد بی‌فایده است، او ضمن بیان این نکته افزود: «اگر زنجیره فروش شرکتی ادامه پیدا نکند، تحقیق و توسعه و خلق محصولات نوآورانه نیز به مرور از  در دستور کار آن مجموعه خارج خواهد شد. این مساله در رابطه با شرکت‌های خصوصی که تامین هزینه‌هایشان از طریق فروش محصولاتشان است صدق می‌کند.»

او در ادامه هشدار داد که نباید بدون آگاهی از شرایط، وارد بازارهای B2B شد و از عوامل برگزار کننده جشنواره ملی درخواست کرد که به بررسی این موضوع بپردازند که چگونه می‌توان شرایط ورود محصولات خلاقانه  را به بازار‌های B2B با توجه به نحوه عملکرد این دستگاه های عمدتا دولتی تسهیل کرد.

موسس شرکت پویا در انتها دو جریان فکری را برای خلق نوآوری خطرناک دانست و بیان کرد: «عده‌ای فکر می‌کنند در ایران نمی‌توانیم کاری انجام دهیم و عده‌ای دیگر سعی‌دارند بگویند همه کارها را باید خودمان انجام دهیم که این هر دو برای پیشبرد اهداف یک جامعه علمی / صنعتی پویا بسیار خطرناک است. نباید فراموش کرد که خلاقیت باید بر مبنای واقعیت اجتماعی شکل بگیرد.»

بعد از این پنل،  در مراسم اختتامیه به خاطر محصول نوآورانه زرپرداز به سعید سپهری، مدیرعامل پویا لوح زرین نوآوری و تقدیرنامه تقدیم شد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.