کی‌لاگرها چه اطلاعاتی را سرقت می‌کنند؟

کی‌لاگر نوعی بدافزار است که می‌تواند هر چیزی را که با کی‌بورد تایپ می‌کنید، ضبط یا رکورد کند؛ این بدافزار هم می تواند به صورت یک سخت افزار کوچک به گوشی وصل شود، هم می تواند یک نرم افزار باشد که مخفیانه روی سیستم تان نصب شده باشد. اما چطور!

خیلی از شما برای گوشی یا لپ تاپ تان رمز ورود تعریف نمیکنید و قطعا هم پیش آمده که برای مدتی هر چند کوتاه از سیستم تان دور شده‌اید، هکرها در این مواقع به راحتی  میتوانند بدون این‌که شما متوجه شوید، کی‌لاگر را روی دستگاه‌تان نصب کنند.

علی اصغر زارعی ، مدرس دانشگاه  درباره روش‌های رایج دیگر، اظهار کرد: دانلود اپ از منابع غیر رسمی یکی دیگر از روشهاست؛ در این حالت اپ به ظاهر مشکلی ندارد ولی در کنار نصب آن، کی‌لاگر‌ها هم روی سیستمتان نصب می شوند. در حقیقت بهترین و آسان ترین راه نفوذ کی‌لاگر از طریق نصب نرم افزارهای مخرب است، پس برای جلوگیری از وقوع این حالت، اپ ها را از منابع رسمی دانلود کنید.

این بدافزارها چه اطلاعاتی را میتوانند از ما سرقت کنند؟

او ادامه داد: هر چیزی که شما با کی‌بوردتان تایپ کنید، مثل نام کاربری و رمزعبور حساب هایتان، چت و ایمیل ها، شماره کارت های اعتباری، آدرس محل سکونت و همینطور اپلیکیشن یا فایلهایی که استفاده میکنید و حتی اسکرین شاتهایی که میگیرید. همه و همه این‌ها در اختیار هکرها و افراد ناشناس قرار می‌گیرد.

راه شناسایی کی‌لاگر

وی درباره اینکه از کجا باید متوجه شویم  کی‌لاگر روی سیستممان نصب شده یا خیر؟ توضیح داد: اولین کار Task Manager را باز کنید و نگاه کنید که آیا برنامه مشکوکی فعال هست یا خیر، یعنی برنامهای که شما نصب یا اجرا نکردید ولی در لیست است یا برنامهای که شما اجرایش نکردهاید ولی در حال اجراست.

این کارشناس توضیح داد: فایروالها هم معمولا دادههایی که از طریق اینترنت وارد سیستم شما یا خارج میشوند را کنترل می کنند. پس به لاگهای فایروالتان هم سر بزنید و مشاهده کنید که مورد مشکوکی هست یا خیر. حتما این موارد را چک کنید چون این بدافزارها اطلاعات شما را از طریق اینترنت، به مقصد مشخصی ارسال میکند.

ببینید: 49 اپلیکیشن اندرویدی به بدافزار آلوده‌اند!

زارعی در پاسخ به اینکه چطور می‌شود جلوی ورود “کی لاگر” را به سیستم گرفت، گفت: حتما از یک آنتی ویروس قوی و مناسب استفاده کنید و مطمئن شوید که امن و به روز باشد و فایروال سیستم تان را به روزرسانی کنید و از صحت و سلامت کار کردن آن مطمئن شوید. سیستمتان را به دست افراد غریبه ندهید یا حتی برای مدت کوتاه، بیتوجه آن را در جایی رها نکنید. حتما برای ورود به سیستم رمزعبور، تاچ آی دی یا فیس آی دی تعریف کنید که در این صورت هیچ شخصی به جز خودتان امکان دسترسی به سیستم و نصب بد افزار روی آن را نداشته باشد. در آخر، حسابی حواستان به بدافزارها باشد چون که روز به روز بیشتر می شوند.

/ ایسنا

.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.