دلیل ریزش قیمت‌ها در بورس چیست؟

 بورس هفته جاری را بر خلاف هفته‌های گذشته با چراغ قرمز آغاز کرد و به حرکت خود ادامه داد. به طوریکه شاخص کل این بازار امروز بیش از 14 هزار واحد ریخت. این درحالی است که نگاه اجمالی به حرکت این بازار در ایران در حداقل یک ماه گذشته حاکی از آن است که همواره و به جز سه – چهار روز حرکت بازار بر مدار صعود بوده است.

دلیل سقوط شاخص کل بورس

در این راستا، فردین آقا بزرگی، تحلیلگر بازار سرمایه، درباره دلیل سقوط شاخص کل توضیح داد: مهم ترین و اصلی ترین ریزش امروز شاخص کل بازار سرمایه، کاهش قیمت جهانی نفت است که بی سابقه‌ترین کاهش را در طول 20 سال گذشته داشته است. قیمت نفت ظرف یک هفته گذشته بالغ بر 20 درصد افت و در فاصله یک روز 10 درصد افت را تجربه کرد.

وی با اشاره به شیوع کرونا در جهان گفت: اما به طور کلی طی دو هفته گذشته بورس های جهانی به دلیل اپیدمی شدن کرونا که مقدمه ای برای افت تقاضا در سطح جهان و اخلال در رشد اقتصادی چین به عنوان کشوری که تاثیر زیادی در تقضای خرید چه در عرصه نفت و فروارده نفتی دارد ریزش داشتند. اما بورس ایران به واسطه تک بعدی بودن و صرفا ورود نقدینگی به بازار روند معکوسی را پی گرفته بود.

این تحلیلگر بازار سرمایه با تاکید بر اینکه ریزش امروز ربطی به کرونا نداشت و مستقیما از قیمت نفت تاثیر گرفته است، اظهار کرد: اما به طور کلی بازار سرمایه ایران درحال تطبیق پیدا کردن با روند کاهشی بازارهای مالی است. چشم انداز وضعیت اقتصادی دنیا با توجه به بحران کرونا و در کنار آن اختلاف نظر بین عربستان و روسیه به عنوان دو کشور پرقدرت روی همه کشورها می گذارد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر برای بودجه سال آینده 100 هزار میلیارد تومان کسری پیش بینی شده بود که کاهش قیمت جهانی نفت روی بودجه و کسری بودجه هم تاثیرگذار خواهد بود.

/ ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.