آینده‌ تراکنش‌ها؛ پرداخت‌های بدون تماس

با توجه به شیوع ویروس کرونا و خطرات استفاده از پول نقد، استفاده از پرداخت‌های بدون تماس مثل پرداخت با QRکد و خدمات بانکداری غیرحضوری در حال افزایش است.

به گزارش گروه تحقیق و ترجمه عصربانک؛ در سال‌های اخیر روش‌های پرداخت به میزان قابل توجهی متحول شدند. پیش از وجود اسکناس و سکه، عصر تهاتر بود. سیستم پولی 600 سال پیش از میلاد مسیح وجود نداشت و اولین ارز پولی در لیدیا (Lydia) جایی که امروزه ترکیه خوانده می‌شود ایجاد شد. تا آن زمان، مردم خریدهایشان را با اقلام، سکه‌ها و هر چیزی که می‌توانستند انجام می‌دادند. پس از مدتی، مردم کشف کردند که این روش برای انجام معاملات کارایی ندارد.

هشتصد سال پیش از میلاد مسیح، چین شروع به استفاده از اسکناس‌های کاغذی کرد و بعد از آن اروپا هم از این روش پیروی کرد. در قرن بیستم، اولین کارت اعتباری معرفی شد و تا به حال یکی از محبوب‌ترین روش‌های پرداخت باقی مانده است. همچنین گسترش اینترنت تاثیر بسیار زیادی در جهان داشت. با کمک وب جهانی، تجارت الکترونیک گسترش پیدا کرد و امکان انجام تراکنش به صورت آنلاین ایجاد شد. پرداخت‌های الکترونیک و پرداخت‌های موبایلی رواج یافتند و پول نقد و سکه کمتر استفاده شدند.

حالا چند سالی می‌شود که مردم با تماس کارت‌ یا موبایلشان روی یک ماشین یا QRکد، تراکنش انجام می‌دهند. این تراکنش‌ها با کمک RFID یا NFC و به صورت دیجیتالی انجام می‌شود و شما را از دردسر حمل کیف پولتان راحت می‌کند.

پرداخت‌های بدون تماس امن هستند

ممکن است برای برخی از افراد عدم الزام در ورود پین توسط کاربر خطرناک به نظر برسد. با این حال، پرداخت‌های بدون تماس واقعا امن هستند. معمولا در فیلم‌ها نشان داده می‌شود که هکرها اطلاعات را از یک کارت سرقت می‌کنند، اما در واقعیت چنین اتفاقی نادر و سخت است، چون کارت‌های بانکی در کشورهای پیشرفته دنیا دارای تراشه‌های EMV هستند و تکمیل یک تراکنش شامل چندین مرحله رمزگذاری است‌.

امروزه ما اپلیکیشن‌های پرداخت با قابلیت کیف پول دیجیتالی را در تلفن‌های همراه هوشمندمان در اختیار داریم.‌ این اپلیکیشن‌ها علاوه بر قابلیت پرداخت با NFC و اسکن QRکد برای پرداخت‌های خُرد روزمره، دارای قابلیت‌های احتیاطی برای حفاظت از  تراکنش کاربران هستند تا تجربه‌ امنی برای پرداخت‌های بدون تماس کاربران ایجاد کنند.

کرونا استفاده از پرداخت‌های بدون تماس را افزایش داد

اخیرا نیز با توجه به شیوع ویروس کرونا و خطرات استفاده از پول نقد و کارت‌های بانکی، استفاده از پرداخت‌های بدون تماس مثل پرداخت با QRکد و خدمات بانکداری غیرحضوری در حال افزایش است. این رشد دلایل متفاوتی دارد که از جمله مهمترین دلایل می‌توان به سلامت، سرعت و دسترسی راحت به خدمات پرداخت اشاره کرد.

همچنین مشتریان آن را دوست دارند. چون استفاده از این روش‌ها نیازی به منتظر ماندن یا امضای فرم‌های کاغذی ندارند و در وقتشان صرفه‌جویی می‌شود. این صرفه‌جویی در زمان باعث رضایت مشتریان می‌شود. استفاده از پرداخت بدون تماس مخصوصا برای فروشگاه‌های فیزیکی مناسب است که معمولا مشتریان را زمان زیادی در صف منتظر نگه می‌دارند.

بهینه‌سازی روش‌های پرداخت بدون تماس از طریق برنامه‌های وفاداری

به علاوه کسب‌وکارها با ایجاد برنامه‌های وفاداری شروع به بهینه‌سازی روش‌های پرداخت بدون تماس کرده‌اند. آن‌ها مشتریان را تشویق می‌کنند که با استفاده از برنامه‌های وفاداری خرید انجام دهند و از منافع و مزیت‌های آن بهره‌مند شوند. نمونه‌های موفق در این زمینه استارباکس (Starbucks)، لیون اپ (Liven App)، و آمازون پرایم (Amazon Prime) هستند. اگر کاربران لیون از این اپلیکیشن برای پرداخت‌های‌شان استفاده کنند، به ‌آن‌ها در برخی رستوران‌های مشخص تخفیف ارائه می‌شود.

به طور کلی، پرداخت‌های بدون تماس موجب راحتی کاربران می‌شوند و محدود به کارت‌های پلاستیکی نیستند‌. پرداخت‌های بدون تماس در حال رشد هستند و در انواع و روش‌های مختلف در دسترس کاربران قرار دارد.

علاوه بر خرید، مردم در حال استفاده از روش‌های پرداخت غیرنقدی برای پرداخت‌های روزانه‌شان مانند حمل‌ونقل عمومی هستند. این روش‌ها به دلیل راحتی استفاده هر روز محبوب‌تر می‌شوند. در نهایت پرداخت‌های بدون تماس نسبت به دیگر روش‌ها، روش کاراتری برای پرداخت هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.