خلاق‌ترین شرکت‌های جهان را بشناسید

 در تازه‌ترین لیست از خلاق‌ترین شرکت‌های جهان نام شرکت‌های تکنولوژی و استارت‌آپی بیشتر به چشم می‌خورد. مجله FastCompany در تازه‌ترین شماره خود براساس شاخص‌های متعدد از جمله نحوه تبلیغات گرفته تا فضای کاری و همچنین عملکرد، خلاق‌ترین شرکت‌های جهان را انتخاب کرده است. این شاخص‌ها باعث شده که در این لیست عمدتا شاهد شرکت‌هایی باشیم که برای بسیاری از مردم کمتر شناخته شده یا حتی ناشناخته‌اند.

در ادامه برخی از خلاق‌ترین شرکت‌های جهان این لیست را معرفی می‌کنیم.

اسنپ (SNAP)

شرکت اسنپ (صاحب اپلیکیشن اسنپ‌چت) به‌عنوان نوآورترین شرکت جهان انتخاب شده است، انتخابی که در مقابل غول‌هایی چون اپل، مایکروسافت، گوگل و فیس‌بوک می‌تواند انتخابی جنجالی به حساب بیاید. درحالی‌که غول‌های تکنولوژی امیدوارند که در طول یک دهه به جریان اصلی واقعیت افزوده تبدیل شوند، اسنپ همین حالا هم نرم‌افزارش با این تکنولوژی کار می‌کند. به‌طور متوسط، روزانه بیش از 75 درصد از 218 میلیون کاربراسنپ‌چت با «عینک‌های» AR خود از این برنامه استفاده می‌کنند.

ایوان اشپیگل مدیرعامل 29 ساله این شرکت روزهای سختی را تا رسیدن به اوضاع مطلوب امروز پشت‌سر گذاشته است. اشپیگل در سال 2016 پیشنهاد 3 میلیارد دلاری فروش به فیس‌بوک را نادیده گرفت و این به یکی از جنجالی‌ترین تصمیمات او تبدیل شد. در سال 2018 شرکت بعد از تغییراتی در دیزاین اپلیکیشن‌ اسنپ‌چت با موج تحریم کاربرانش مواجه شد اما بعدا اشپیگل با تغییراتی که هم در نحوه مدیریتش و هم در مدیرانش به‌وجود آورد، توانسته یک شرکت خلاق و تا اینجا بسیار موفق در واقعیت مجازی ایجاد کند.

SNAP

مایکروسافت

یکی از شناخته‌شده‌ترین و باثبات‌ترین شرکت‌های تکنولوژی جهان تلاش بسیاری برای حفظ جریان خلاقیت و نوآوری انجام داده است. مایکروسافت به‌خصوص طی سال‌های اخیر با مدیریت ساتیا نادلا توانسته به روزهای اوج خود بازگردد. مایکروسافت هزینه هنگفتی روی بحث نوآوری و تحقیق و توسعه درباره تکنولوژی‌های جدید و محصولات آینده انجام داده که از جمله آنها پلت‌فرم TEAM است که یک پلت‌فرم ارتباطی و کاری است که حالا مورد توجه انبوهی از شرکت‌ها در جهان است.

خلاق‌ترین شرکت‌های جهان را بشناسید

تسلا

«شرکت تسلا قول عرضه 360 هزار خودروی الکتریکی را در سال 2019 به طرفداران برند خود داده بود و در عمل توانست این عدد را به 367500 دستگاه برساند؛ این رقم یعنی دوبرابر میزان فروش تسلا به نسبت دو سال قبل‌تر از آن. تسلا در سه ماه پایانی 2019، موفق به ثبت رکوردی جدید برای فروش خودروهای الکتریکی شد و توانست سود قابل‌توجهی را نیز از این طریق به‌دست آورد. سال گذشته، این شرکت کارخانه جدیدی را برای تولید خودروهای خود در کشور چین راه‌اندازی کرد و راه را برای ورود خود به بزرگ‌ترین بازار خودروهای الکتریکی جهان، بیش از پیش هموار کند.»تسلا تحت مدیریت ایلان ماسک از روزهای بحرانی خود فاصله گرفته و به یکی از موفق‌ترین شرکت‌های جهان تبدیل شده است.

خلاق‌ترین شرکت‌های جهان را بشناسید

Big Hit Entertainment

این شرکت به‌خاطر حرکت‌های نوآورانه و خلاقانه در صنعت موسیقی در لیست خلاقانه‌ترین شرکت‌ها قرار گرفته است. این شرکت به کمک اپلیکیشن Weverse Shop، که قبلا Weply نام داشت، محصولات منحصربه‌فرد مرتبط با گروه‌های موسیقی را عرضه می‌کند.

هکروان

هکروان یکی از خلاق‌ترین شرکت‌های جهان است و حالا به یک بازار بزرگ هکرهای کلاه سفید تبدیل شده است. این شرکت برای رفع مشکلات امنیتی شرکت‌ها هکرها را به‌کار می‌گیرد و سپس به آنها پاداش می‌دهد.  «شرکت بانک هلدینگ Capital One در جولای 2019 متوجه رسوخ امنیتی در داده‌های خود شد و مشخص شد که اطلاعات کارت‌های اعتباری و اپلیکیشن‌های مربوط به بیش از 100 میلیون کاربر این شرکت در معرض خطر قرار گرفته است.

این رسوخ امنیتی را یک هکر کشف کرده بود، البته یک هکر کلاه سفید که عضوی از تیم HackerOne بود، هکروان حالا به آژانس‌های تجاری و دولتی دسترسی داشته و شبکه‌ای متشکل از 600 هزار هکر دارد. وظیفه این هکرها این است که سیستم‌های موجود در ساختار ارگان‌ها را آزمایش کرده و رسوخ امنیتی آنها را پیدا کنند و در ازای این کار، مبالغی به‌عنوان حق‌الزحمه دریافت کنند، حق‌الزحمه‌هایی که بعضا می‌تواند هکرها را میلیونر کند.»

HackerOne Company

شاپیفای

شاید نام و آوازه شاپیفای به گوشتان خورده باشد؛ استارت‌آپی که در سال 2004 توسط توبیاس کوکته راه‌اندازی شد و به بستری برای فروشگاه‌ها و افرادی که قصد فروش محصولات خود را داشتند، تبدیل شد. درواقع، شاپیفای اگرچه نتوانست به هدف اولیه خود یعنی فروش آنلاین مستقیم محصولات دست یابد، اما توانست به لطف بازطراحی استراتژی خود، مجموعه‌ای از ابزارها و گزینه‌ها را در اختیار مشتریانی قرار دهد که قصد راه‌اندازی یک فروشگاه آنلاین را بدون نیاز به استخدان برنامه‌نویسان خبره دارند و همین مساله شاپیفای را در جهان به یکی از نوآورترین شرکت‌ها تبدیل کرده است. شاپیفای حالا به صدها هزارشغل کوچک کمک می‌کند تا خدمات و محصولاتشان را آنلاین عرضه کنند.

خلاق‌ترین شرکت‌های جهان را بشناسید

Beyond Meat

شرکت بیاند میت از جمله شرکت‌هایی است که روی جایگزینان گوشت کار می‌کند و طی سال‌های اخیر محصولات آن بسیار با استقبال روبه‌رو شده است.  با افزایش میزان علاقه به گوشت‌های گیاهی، شرکت بیاند میت (Beyond Meat) نیز حسابی در این حوزه پیشتاز شده و مناطق تحت‌پوشش خود را به 77 هزار منطقه در 65 کشور مختلف افزایش داده است. ابتکار و خلاقیت این شرکت باعث شد که به سرعت با رشد و سوددهی روبه‌رو شود و امسال، در لیست 50 شرکت نوآور وب‌سایت فست کمپانی قرار گیرد.»

Meesho

چهاردهمین شرکت نوآور جهان؛ میشو، پلت‌فرمی با هدف درآمدزایی برای خانه‌نشین‌ها در هند است. «اگرچه هند کشوری است با بیش از 450 میلیون کاربر اینترنت اما تجارت الکترونیک در این سرزمین تقریبا نوپاست و ارائه خدمات لجستیکی بسیار دشوار است. با این حال، استارت‌آپ میشو (Meesho) از دل ایالت بنگلور هند قد علم کرده و توانسته بیش از 2 میلیون نفر را در این کشور به مغازه‌داران دیجیتالی تبدیل کند. به لطف این امکان، میشو اکنون خود را در جمع نوآورترین شرکت‌های جهان می‌بیند.

Meesho Company

 Luckin Coffee

استفاده از داده‌ها حالا به یک مزیت عمده برای کسب‌وکارها تبدیل شده است؛ همین موضوع شرکت لاکین کافه در چین را به چنان قدرتی رسانده که بتواند به امپراتوری استارباکس در چین پایان دهد. «تنها ظرف دو سال و نیم پس از شروع به‌کار لاکین‌کافی (Luckin Coffee)، این استارت‌آپ توانست خود را به بزرگ‌ترین فروشگاه زنجیره‌ای عرضه قهوه در چین تبدیل کند و جایگاه استارباکس را که بیش از دو دهه در این عرصه فرمانروایی می‌کرد، تصاحب کند.

زمانی که لاکین‌کافی کار خود را آغاز کرد، در کافی‌شاپ‌های خود تنها از طراحی غیررسمی ‌و صمیمی‌ برای فضای داخلی خود بهره گرفت. همچنین مشتریان را به نصب اپلیکیشن Luckin ترغیب می‌کرد تا صورت‌حساب خود را به‌صورت دیجیتالی پرداخت کنند. البته برای آنهایی که این کار را انجام دهند، یک فنجان قهوه رایگان نیز به‌عنوان جایزه ارائه می‌شود.»

 Luckin Coffee

/ دنیای اقتصاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.