درگاه پرداخت اینترنتی یا IPG چیست؟

قبل از سال 1996 میلادی چیزی به نام IPG وجود نداشت.مبدع این شیوه پرداخت موسس Authorize.Net بود.

خرید اینترنتی دیگر جزئی از فعالیت های هرروزه بسیاری از ما شده است. خرید کتاب از فروشگاه های اینترنتی، تهیه بلیط سینما، کنسرت و مسافرت یا خرید لوزام خانگی از استارت آپ ها، سفارش غذا یا پرداخت شهریه کلاس احتمالاً بخشی معمول از خریدهای اینترنتی شماست. به هرحال، این روزها به نحوی با خرید اینترنتی سروکار دارید و احتمالاً می دانید که بخش عمده این خریدها از طریق درگاه پرداخت اینترنتی صورت می گیرد.

آیا می دانید درگاه پرداخت اینترنتی یا IPG چیست؟

«درگاه پرداخت اینترنتی» معادل فارسی عبارت Internet Payment Gateway است. درگاه پرداخت یک سرویس ارائه خدمات پرداخت برای کسب وکارهاست که در بستر اینترنت عمل می کند و پرداخت و دریافت وجه را از طریق اینترنت میسر می کند. معمولاً این سرویس را بانک ها یا شرکت های ارائه دهنده خدمات پرداخت الکترونیکی ارائه می دهند. یک طرف این درگاه پذیرنده ای (حقیقی یا حقوقی) است که درگاه به حساب بانکی او مرتبط است و مبالغ پرداخت شده به حساب وی واریز می شود و طرف دیگر درگاه مشتریانی هستند که در ازای محصولات یا خدماتی که طرف دیگر ارائه می کند وجهی پرداخت می کنند. حتماً حین خرید از طریق درگاه متوجه شده اید که برای انجام این پرداخت ها باید مشخصات کارت بانکی خود را در صفحه پرداخت درگاه وارد کنید، مشخصاتی شامل:

  •    شماره 16رقمی روی کارت
  •   رمز دوم یا همان رمز خرید اینترنتی ( از بهمن ماه در تراکنش‌های بالای صد هزار تومان، رمز دوم پویا جایگزین رمز دوم ثابت شده است)
  •   سی وی وی2 (CVV2)
  •   تاریخ اعتبار کارت شامل ماه و سال
  •    یک کد امنیتی که ارائه کنندگان درگاه های پرداخت ارائه می کنند

 درگاه پرداخت از کی بوجود آمد؟

با این که کارکردن با درگاه های پرداخت اینترنتی امروزه خیلی رایج است، ولی باید بدانیم قبل از سال 1996 میلادی چیزی به نام درگاه پرداخت اینترنتی وجود نداشت. از قرار معلوم مبدع این شیوه پرداخت جف نولز موسس Authorize.Net بود. خیلی نگذشت که این شیوه پرداخت فراگیر شد و بالاخره پای این شیوه پرداخت به ایران هم رسید. در ایران درگاه های پرداخت اینترنتی پس از تاسیس شاپرک در سال 1390پاگرفتند. حالا دیگر ارائه درگاه پرداخت یکی از خدمات اصلی هر بانک و موسسه مالی است که خدمات پرداخت الکترونیک ارائه می‌دهد.

 

/پرداخت الکترونیک سداد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.