بررسی انواع کارت بلیت مترو و شرایط دریافت آنها

در چند سال اخیر کارت بلیت مترو از یک کارت کاغذی معمولی به یک کارت مدت‌دار تبدیل شده که می توان به صورت اختصاصی برای هر فرد آنها را صادر کرد. ما هم در شرکت سامانه‌های هوشمند اطلاعاتی توسن البرز تحت عنوان برند ایزی‌پی به عنوان یک گروه تخصصی در زمینه انجام خدمات شهری هوشمند تصمیم گرفتیم که تمامی امکانات مربوط به کارت بلیت مترو را در قالب اپلیکیشن ایزی‌پی و همچنین وب سایت خود ارائه دهیم تا امکان استفاده از خدمات خود را آسان‌‏تر و قابل دسترس همه هموطنان در سیستم‌‏های حمل‌ونقل عمومی فراهم کنیم.

در ادامه، انواع کارت بلیت مترو و نحوه دریافت هرکدام از آنها را بررسی خواهیم کرد.

بلیت تک سفره مترو و بی‌آرتی

بلیت‌های تک سفره مترو در واقع جایگزین همان بلیت‏‌های مقوایی قدیمی هستند که قبل از به وجود آمدن کارت‏ بلیت‌‏های شارژی مورد استفاده قرار می‏‌گرفتند. این بلیت‏‌ها قابل تهیه از دستگاه‎های شارژ خودکار و یا باجه‌‏های مترو است که با استفاده از آن‏ها می‎توان تنها هزینه یک سفر با مترو را پرداخت کرد. علاوه بر این یک راه آسان‏تر نیز وجود دارد آن هم استفاده از اپ ایزی‌پی است؛ در این اپلیکیشن کافی است به قسمت “بلیت تک سفره” مراجعه کرده و  با کلیک روی گزینه پرداخت بلیت را خریداری کرد. پس از خرید بلیت، با قرار دادن QR کد نمایش داده شده بر روی گیت می‎توان به راحتی عبور کرد.

کارت بلیت مترو

ناگفته نماند با توجه به اینکه بلیت تک سفره بی آرتی نیز اخیراً ارائه شده در آینده نزدیک نیز امکان خرید این بلیت از طریق اپ ایزی‌پی امکان‏پذیر خواهد بود.

کارت بلیت های اعتباری

بعد از معرفی کارت‌های اعتباری به مرور زمان شرایط استفاده از آنها در حوزه های مختلف مانند حوزه‌های بانکی و حوزه‌های پرداخت الکترونیک فراهم شد. این کارت‌ها در حال حاضر مهمترین ابزار برای پرداخت خرد در حوزه حمل‌ونقل عمومی محسوب می‏‌شوند.

شایان ذکر است که در حال حاضر تمامی کارت بلیت‏‌های اعتباری توسط برند ایزی‌پی تامین می‎شوند. مجموعه ایزی‌پی امکاناتی نظیر صدور کارت بلیت‌‏های اختصاصی و عکس‎دار مانند کارت‎های منزلت،اقشار خاص ویژه جانبازان بالای 25درصد و معلولین، دانشجویی و دانش‎آموزی را فراهم کرده است.

برای خرید کارت بلیت ابتدا در سایت register.eticket.tehran.ir ثبت نام نمایید و مدارک درخواستی را جهت تهیه هر کارت بر روی سایت قرار دهید بعد از تایید مدارک توسط کارشناسان کارت بلیت صادر خواهد شد نقص یا تایید مدارک از طریق پیامک به اطلاع شما خواهد رسید.

استفاده از کارت بلیت مترو با چه امتیازاتی همراه است؟

در هنگام استفاده از یک کارت بلیت مترو در حقیقت یک کارت مشابه با کارت بانکی در اختیار هر فرد قرار ‏می‎گیرد که می توان از آن برای پرداخت های خرد استفاده کرد. امروزه برخی از موسسات مالی و بانک‎ها امکان استفاده از کارت بانکی را به عنوان چنین سیستمی فراهم آورده‌‏اند تا بلیت‌های اعتباری نقش بیشتر و مهمتری در حوزه پرداخت خرد و حمل‌ونقل عمومی داشته باشند. از مزایای کارت بلیت مترو می‎توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرعت بالا در پرداخت هزینه مترو و جلوگیری از ایجاد صف در قسمت ورود و خروج
  • امکان شارژ کارت بلیت با دستگاه‎های شارژ خودکار و همینطور اپلیکیشن ایزی پی
  • در نظر گرفتن خدمات ویژه برای جانبازان، دانشجویان سربازان افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی و برخی افراد خاص
  • امنیت بالا در استفاده از سیستم های حمل‌ونقل عمومی
  • امکان در نظر گرفتن تخفیف برای افراد مختلف با وجود کارت بلیت مترو مخصوص
  • دو منظوره بودن کارت‎ها و امکان استفاده از آنها در اتوبوس‎های سطح شهر، بی‏ار‏تی و مترو

شرایط دریافت کارت بلیت مترو

برای دریافت کارت بلیت مترو کافی است به یکی از باجه های فروش بلیت مترو یا اتوبوس بی‌آرتی در سطح شهر تهران مراجعه کرد. در این باجه ها علاوه بر فروش بلیت‌های تک سفره و شارژ کارت بلیت، امکان خرید کارت بلیت جدید نیز فراهم شده است. برای خرید کارت بلیت مترو نیازی به ارائه مدارک خاصی نیست، زیرا روی کارت بلیت‌های معمولی هیچگونه مشخصات فردی ثبت نمی‌شود و محدودیتی برای استفاده افراد مختلف از آن ها وجود ندارد.  در حال حاضر کارت بلیت های معمولی و کارت های ایزی بلیت که آن را با نام کارت بلیت دسته کلیدی نیز می‌شناسند پر استفاده‌ترین و محبوب‌ترین کارت بلیت‌های مترو هستند.

کارت بلیت مترو کارت بلیت دسته کلیدی

در کنار این کارت‌های معمولی، کارت‌های تخفیف داری نیز وجود دارند که برای اغشار خاص همچون سالمندان، جانبازان، معلولین، دانشجویان و دانش آموزان طراحی شده اند. این کارت ها فقط برای افرادی که دارای شرایط مشخص شده باشند صادر خواهد شد و فقط خود این افراد می‌توانند از کارت اغشار خاص استفاده کنند.

شهروندان برای دریافت کارت اغشار خاص باید از قبل در سامانه بلیت الکترونیک شهرداری تهران با مراجعه به ادرس register.eticket.tehran.ir ثبت نام کنند. سپس با ارائه مدارک مدنظر و پرداخت هزینه اولیه، کارت بلیت صادر شده را از طریق پست یا مراجعه به ایستگاه مترو تعیین شده دریافت نمایند.

دریافت کارت مترو

نقش ما در گروه ایزی‌‌پی چیست؟

تلاش ما در گروه ایزی‌پی ارائه خدمات متفاوت در حوزه پرداخت الکترونیک و ارائه خدمات هوشمند است. در حقیقت پلتفرم ما به عنوان یکی از سریعترین و آسانترین پلتفرم‌ها در زمینه شارژ آنلاین کارت بلیت مترو و اتوبوس و همچنین خرید بلیت‎های تک سفره است تا هموطنان عزیز در سریعترین زمان ممکن اقدامات اولیه را برای حمل‌ونقل عمومی خود انجام دهند.

در واقع افراد با استفاده از پلتفرم هوشمند ایزی پی و اپلیکیشن ایزی‌پی به راحتی می توانند پرداخت های الکترونیکی خود را انجام داده و به جای استفاده از پول نقد و کارت بانکی، خدمات شهری را به صورت الکترونیک و با کمک کارت‌های هوشمند انجام دهند. با ایزی پی می توان به راحتی کارت بلیت مترو را شارژ کرد. همچنین با استفاده از سرویس خرید بلیت تک سفره، دیگر نیازی به بلیت‌های کاغذی نیست و این موضوع می تواند به حفاظت از محیط زیست نیز کمک کند.

ناگفته نماند که در کنار تمامی سرویس های نام برده شده می‌توان با استفاده از ایزی‌پی، از خدمات شهری دیگر همچون پرداخت بدهی عوارض بزرگراهی و طرح ترافیک تهران (طرح ترافیک و طرح کنترل آلودگی هوا) نیز بهره‌مند شد. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر می‎توان از طریق شماره تلفن 43617-021 یا ثبت درخواست در سایت ایزی پی با کارشناسان مربوطه ارتباط برقرار کرد.

3 نظرات
  1. ناشناس می گوید

    قیمتش چنده؟

  2. ایدا می گوید

    سلام اگه موجودی بگیریم یا اینکه مصلا باهاش جایی بریم برای صاحب کارت پیام میاد؟

    1. پدرام می گوید

      خیر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.