کمپین «با همیم» پرداخت وام بدون کارمزد را کلید زد

 اعطای وام بدون کارمزد به افراد «روزمزد» توسط کمپین «با همیم» از امروز آغاز شد. در این کمپین مبالغی توسط حمایت‌کنندگان جمع‌آوری شده و در قالب وام بدون بهره اعطا می‌شود و پس از بازپرداخت، وام‌ها به حساب حمایت‌کنندگان بازگردانده می‌شود.

«علی اصلان شهلا» مدیر سایت مهربانه جزییات پرداخت وام به افراد کارمزد را تشریح کرد.

آغاز پرداخت این تسهیلات با 25 نفر شروع شد، این 25 نفر چطور شناسایی شدند؟

شناسایی درست وام‌گیرندگان از روز اول از دغدغه‌های بزرگ و اصلی ما بوده است. باید افرادی را شناسایی می‌کردیم که هم درآمد آن‌ها به دلیل شیوع کرونا کاهش یافته و هم مبلغ وام در زندگی آنها معنی‌دار باشد.
در حال حاضر بهترین و مطمئن‌ترین راهی که در اختیار داریم، همکاری با پلتفرم‌های خدماتی است که با افراد روزمزد ارتباط دارند. این پلتفرم‌ها می‌توانند به ما افرادی را معرفی کنند که سطح درآمد پایینی دارند و به طور خاص درآمد آنها پس از شیوع کرونا در اسفند ماه، با افت قابل توجهی روبرو شده است. این اطلاعات از سوی هیات امنای ناظر بر طرح بررسی شده و پس از تایید، پروسه دریافت وام انجام می‌گیرد.  نخستین گروه وام‌گیرندگان 25 نفر هستند که امروز وام این افراد پرداخت شد. این گروه از سوی «مامان‌پز» طی همین فرایند به ما معرفی شدند.

بقیه وام‌ها چه وقت به افراد پرداخت می‌شود؟

امیدواریم همه وام‌ها نهایتا تا پایان فروردین ماه پرداخت شود.

سقف بودجه‌ای که در سایت مهربانانه درج شده است خیلی بیشتر از چیزی است که تا الان جمع شده، امیدوارید با توجه به وضعیت کسب و کارها به اون مبلغ ١٠٠میلیارد تومان برسید؟

این سقف بودجه آرزوی ماست و لزوما به این معنی نیست که به این هدف برسیم. با این حال مذاکراتی با برخی کسب و کارها انجام شده و فکر می‌کنیم طی چند روز آینده جهش قابل توجهی در مبالغ خواهیم داشت.

مشارکت کسب و کارها در این طرح به چه صورت بود؟

خوشبختانه با وجود مشکلات اقتصادی که کسب و کارها دارند، استقبال خوبی از این طرح دارند و به تدریج اسامی هرکدام اعلام می‌شود. نه تنها اسامی مشارکت کنندگان، که هدف مهربانه از روز اول، شفافیت بوده و در هر مرحله از انجام کار، گزارش آن روی سایت و در صفحه پروژه انجام می‌گیرد. فکر میکنم پس از پانزدهم فروردین ماه بتوانیم اسامی کسب و کارهای مختلف مشارکت کننده در طرح را پس از قطعی شدن اعلام کنیم.

تاکنون گروه عظام مبلغ 300 میلیون تومان به  این پروژه کمک کرده‌اند. استارتاپ «مامان‌پز» نیز همراهی خوبی برای این که بتوانیم پرداخت وام‌ها را در سریع‌ترین زمان ممکن داشته باشیم انجام داده است. دو شرکت اسنپ و تپسی هم در حال طی کردن مراحل نهایی کار برای همکاری با کمپین هستند. دوستان دیگری هم آمادگی خود را برای مشارکت اعلام کرده‌اند.

همچنین دو بانک رسالت و پست‌بانک نیز مذاکرات بسیار خوبی با ما داشتند و اعلام آمادگی کردند برای تسهیل اعطای وام و همراهی با این طرح که به زودی قرارداد با این دو بانک هم نهایی خواهد شد.  امیدواریم با همراهی مردم و کسب و کارها، بتوانیم در کنار هم از این شرایط سخت عبور کرده و باری از روی دوش خانواده‌هایی که از نظر اقتصادی آسیب زیادی دیده‌اند برداریم. ضمن این که صحبت هایی با «اسنپ» و «تپسی» انجام شده است تا آن‌ها نیز مبلغی را جمعا برای اعطای وام به رانندگان خودرو و پیک موتوری‌های خود پرداخت کنند.

 «مهربانانه» چیست؟

 «مهربانانه» یک پلتفرم تامین مالی جمعی است که به جمع‌آوری حمایت‌های مالی برای پروژه‌های نیکوکاری، مسوولیت اجتماعی و توانمندسازی می‌پردازد و امکان تحقق آن‌ها را فراهم می‌کند. پس از شیوع ویروس کرونا و مشکلاتی که برای کسب و کارها ایجاد شد، این پلتفرم تصمیم به جمع آوری کمک و اعطای آن به افراد روزمزد گرفت.

با این هدف کمپین «کنار همیم» شکل گرفت. در این کمپین مبالغ جمع‌آوری شده در قالب وام بدون بهره اعطا شده و پس از بازپرداخت، وام‌ها به حساب حمایت‌کنندگان بازگردانده می‌شود. در نتیجه حمایت حامی، در اصل عواید حاصل از خواب پول بوده و اصل پول وی برگشت داده می‌شود.

گام اول در این طرح با همکاری با کسب‌وکارهای پلتفرمی دارای کاربران خدمت‌دهنده (نظیر پلتفرم‌های خدمات منزل، ناوگان اینترنتی و…) برداشته شد. هر چند این گروه از کسب و کارها نیز در این ایام دچار مشکلات فراوانی شدند و در برخی از آن‌ها تعدیل نیرو کلید خورد. اما با وجود تمام مشکلات کسب و کارها در راستای مسوولیت اجتماعی خودشان با پیوستن به این کمپین سعی کردند تا جایی که می‌توانند قدمی برای در کنار هم بودن بردارند.

بر اساس آخرین به روزرسانی در سایت مهربانانه، تا الان بیش از 500میلیون تومان پول جمع شده تا به دست افرادی برسد که به این مبلغ نیاز دارند. هر چند هدفی که این پلتفرم برای انجام این قدم در نظر گرفته 100میلیارد تومان است، اما با مبلغی که تا الان جمع شده نیز می تواند اقداماتی انجام داد. 28 روز تا پایان این پروژه زمان باقی مانده و در این مدت 230 نفر با مبالغی که جمع آن 510 میلیون تومان شده است، از آن حمایت کرده‌اند.

جامعه هدف کمپین «کنار همیم»

این پروژه با هدف اعطای وام قرض‌الحسنه ضروری شب عید به کارگران روزمزدی است که درآمد آنها در آستانه نوروز، به شدت کاهش یافته و نیاز فوری مالی دارند، تعریف شده و مبالغ اهدایی پس از بازرپرداخت وام‌ها به حساب خیرین بازگردانده می‌شود.

جامعه هدف کمپین «کنار همیم» افرادی هستند که حقوق ماهیانه ندارند و به دلیل شیوع ویروس کرونا، درآمدهای‌شان در اسفندماه به طور قابل توجهی کاهش یافته است؛ مانند کارگران بخش نظافت، ساختمانی، رانندگان تاکسی‌های اینترنتی.

افرادی که این وام را دریافت می‌کنند باید آن‌را ظرف مدت شش ماه و تا پایان مهرماه تسویه کنند. پرداخت وام نیز تا پایان فروردین ماه انجام می‌شود.

یکی از مهم‌ترین مسایلی که در این بین وجود دارد شناسایی درست افراد است. در کمپین مهربانانه این کار در گام نخست از طریق پلتفرم‌های آنلاین ارائه خدمات شناسایی افراد صورت می‌گردد و در صورت وجود منابع کافی، گروه‌های دیگر نیز شناسایی می‌شوند.

پس از شناسایی لیست اولویت‌بندی شده خدمات‌دهندگانی که دچار بیشترین افت درآمد بر اثر بحران اخیر شده‌اند، توسط پلتفرم‌ها، پرداخت وام قرض‌الحسنه توسط مهربانه، تا سقف منابع جذب شده به ترتیب اولویت تشخیصی توسط هیات امنای پروژه تخصیص داده می‌شود.

محمدباقر اثنی‌عشری رییس سازمان نظام صنفی‌ای کشور، امیر ناظمی معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان فناوری اطلاعات، سروش قاضی‌نوری مشاور رییس سازمان فناوری اطلاعات، جعفر محمدی به نمایندگی از هیات مدیره موسسه خیریه مهربانه،  نماینده حامیان با کمک‌های بیش از 300 میلیون تومان و همچنین اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها، هنرمندان و کنشگران اجتماعی اعضای اصلی هیات امنای این کمپین را تشکیل داده‌اند.

/ ایرنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.