پرداخت‌های الکترونیکی پس از شیوع کرونا چقدر کاهش پیدا کرد؟

تعداد تراکنش‌های شبکه پرداخت کشور (کارتخوان، موبایلی و اینترنتی) در اسفند 98 با شیوع کرونا کاهش پیدا کرد که علت اصلی آن را می‌توان در تعطیلی مشاغل و اصناف پر مشتری مانند رستوران‌ها، سینماها و … جستجو کرد.

بررسی جداول آماری شبکه الکترونیکی پرداخت کارت کشور نشان می‌دهد در اسفند ماه1398 تعداد دو میلیارد و 280 میلیون تراکنش به ارزش 328 هزار و 170 میلیارد تومان در شبکه پرداخت کارت کشور انجام شده که از نظر تعداد تراکنش نسبت به بهمن 1398 حدود 1.37 درصد (معادل 31 میلیون و 580 هزار و 762 تراکنش) کاهش یافته است.

ارزش تراکنش‌های شبکه پرداخت کشور در اسفند 98 نسبت به بهمن همان سال رشد 1.22 درصدی را ثبت کرده است. در بهمن 1398 تعداد دو میلیارد و 312 میلیون تراکنش به ارزش 324 هزار و 230 میلیارد تومان از طریق شبکه پرداخت انجام شده بود.

کاهش 1.37 درصدی تعداد تراکنش‌های شبکه پرداخت در حالی رخ داده که در اسفند 98 به دلیل شیوع کرونا، محدودیت‌هایی در استفاده از اسکناس و پول نقد ایجاد شده و همچنین تبلیغ گسترده‌ای برای استفاده از کارتخوان و سایر روش‌های پرداخت غیر حضوری انجام شد.

پیگیری‌ها نشان می‌دهد که علت تعداد تراکنش‌ها، تعطیل شدن برخی اصناف و مشاغل به علت شیوع کرونا در اسفندماه بوده است. به عنوان مثال، رستوران‌ها، فست فودها، سینماها و مراکز فرهنگی و … با استفاده از کارتخوان، بخش قابل توجهی از تراکنش‌ها را به خود اختصاص می‌دادند، اما پس از شیوع کرونا، میزان مراجعه و استفاده از این دسته از کالاها و خدمات به تدریج کاهش یافت و سپس متوقف شد.

البته با توجه به تشویق استفاده از خریدهای اینترنتی در هفته های اخیر، احتمالا میزان تراکنش های الکترونیکی به تدریج رو به افزایش گذاشته و روند صعودی بیابد.

 رشد 11 درصدی در کارنامه یکساله

اگرچه میزان تراکنش‌های شبکه پرداخت در اسفند 98 نسبت به ماه قبل خود کاهش داشته اما بررسی آمار یکساله نشان دهنده رشد قابل توجه در این بخش است. جداول آماری شبکه الکترونیکی پرداخت کارت کشور (شاپرک) نشان می‌دهد تعداد تراکنش‌های شبکه پرداخت در اسفند 98 نسبت به اسفند 97 رشد 2.8 درصدی داشته است.

مبلغ و ارزش تراکنش‌های شبکه پرداخت نیز در دوره مورد بررسی نشانده دهنده رشد 11.6 درصدی در کارنامه یکساله آن است. در اسفند 97 تعداد دو میلیارد و 218 میلیون تراکنش به ارزش 293 هزار و 922 میلیارد تومان در شبکه پرداخت الکترونیکی کشور انجام شده بود.

/ ایرنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.