کنترل ویروس کرونا پیش شرط نجات مشاغل است

رؤسای صندوق بین المللی پول و سازمان جهانی بهداشت با رد برخی اظهارات مبنی بر اینکه بین نجات جان مردم و نجات مشاغل یکی را باید انتخاب کرد اعلام کردند که کنترل ویروس کرونا پیش شرط نجات مشاغل است.

کریستالینا جورجیوا، رئیس صندوق بین المللی پول و تدروس ادهانوم رئیس سازمان جهانی بهداشت در مقاله مشترکی با رد برخی اظهارات مبنی بر اینکه بین نجات جان مردم و نجات مشاغل یکی را باید انتخاب کرد، نوشتند این چیزی جز یک مغلطه نیست.

یا جان انسان‌ها را نجات دهید یا معیشت آنها را

در ادامه این مقاله آمده است: در حالی دنیا مشغول به حل معضل بیماری کرونا است، کشورها یکی پس از دیگری مجبور شده‌اند که برای مهار این ویروس وارد عمل شوند و این به قیمت متوقف کردن فعالیت جامعه و اقتصاد خود تمام شده است.

در ظاهر یکی را باید انتخاب کرد؛ یا جان انسان‌ها را نجات دهید یا معیشت آنها را. اما این یک مغلطه و استدلال اشتباه است. مهار کرونا پیش شرط نجات مشاغل است.

این همان چیزی است که سازمان بهداشت جهانی (WHO) و صندوق بین المللی پول (IMF) را به این اندازه به یکدیگر نزدیک می کند. رسالت سازمان بهداشت جهانی محافظت از سلامتی مردم و مشاوره در مورد اولویت های بهداشتی است. صندوق بین المللی پول نیز برای محافظت از سلامت اقتصاد جهانی وجود دارد و در مورد اولویت های اقتصادی مشاوره می دهد، و همچنین به تأمین اعتبار کمک می کند.

تدروس و جورجیوا تأکید کردند: درخواست مشترک ما از سیاستگذاران، به ویژه در بازارهای نوظهور و اقتصادهای در حال توسعه، این است که متوجه باشند که حمایت از سلامت عمومی و بازگرداندن مردم به مشاغل خود، بدون یکدیگر ممکن نیست.

بر اساس این مقاله، 85 کشور تاکنون درپی شیوع کرونا درخواست دریافت کمک مالی فوری از صندوق بین‌المللی پول داده اند که در تاریخ 75 ساله این نهاد بی‌سابقه است.

افزایش کمک‌‌های صندوق بین‌المللی از 50 میلیارد دلار به یکصد میلیارد دلار 

صندوق بین‌المللی پول نیز به سهم خود قصد دارد ظرفیت فعلی کمک‌‌های فوری خود برای پاسخ به کرونا را از 50 میلیارد دلار به یکصد میلیارد دلار افزایش دهد. ظرفیت کامل این نهاد برای دادن وام یک تریلیون دلار است.

این در حالی است که جورجیوا در یک نشست مطبوعاتی بحران اقتصادی ناشی از کرونا را بی سابقه توصیف کرد و گفت: بیماری کرونا اقتصاد جهانی را به حالت ایست کامل در آورده است و جهان را به رکودی فرو برد که بحران مالی جهانی در یک دهه قبل بسیار بدتر خواهد شد.

اقتصاد جهانی به بن بست رسیده است

جورجیوا در این کنفرانس خبری ویدئویی همچنین برهه کنونی را “تاریک‌ترین ساعت برای بشریت” و تهدیدی بزرگ برای تمام جهان خواند.

وی از اقتصادهای پیشرفته دنیا خواست تا تمام تلاش خود را برای کمک به بازارهای نوظهور و کشورهای در حال توسعه به کار بگیرند تا از تأثیر مخرب اقتصادی و بهداشتی این بیماری همه گیر بر این کشورها جلوگیری شود.

جورجیوا همچنین گفت: این بحران مانند هیچ بحران دیگری نیست. ما شاهد هستیم که اقتصاد جهانی به بن بست رسیده است. ما اکنون در رکود هستیم. این رکود به مراتب بدتر از بحران مالی جهانی 2008-2009 است.

نسخه وحشتناکی که کرونا برای دنیا پیچید

/ تسنیم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.