ویروس کرونا؛ نشانه‌ای برای اتمام بانکداری سنتی/ دیجیتالیزه شدن؛ انتخاب یا اجبار؟

با ادامه‌دار شدن شرایط کرونایی کشور، مهمترین دغدغه بانک‌ها حفظ سلامتی کارکنان خود شده است به طوری که همزمان کیفیت ارائه خدمات به مردم حفظ شود. اهدافی که کاملا در تضاد با یکدیگر هستند و محقق شدن این دو مهم در این شرایط بدون تغییر در فرآیندهای ارائه خدمات بانکی امری نشدنی است. مسئله‌ای که در مصاحبه (ویدئو پایین) با آقای اینالوئی، معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین، تایید و ضرورت استفاده از راه‌حل جایگزین بیان شد.

اما در این شرایط بحرانی، بانک‌ها هنوز هم مجبورند برای ایجاد یک حساب بانکی یا انجام تراکنش‌های روزمره مشتریان خود، آن‌ها را به شعب فیزیکی خود فراخوانند. که این روند، مخصوصاً در حال حاضر، امری دشوار و خطرناکی است زیرا بسیاری از مردم اکنون در خانه قرنطینه هستند و با طرح فاصله‌گذاری اجتماعی متناقض است و از همه مهم‌تر جان بسیاری از مردم به‌ویژه کارکنان بانکی را در معرض خطر قرار می‌دهد.

این مسئله در بانک‌هایی مانند مونزو و رولوت که خدمات خود را به صورت کاملا غیرحضوری و آنلاین ارائه می‌کنند، حل شده است و این بانک‌ها عملکرد بسیار بهتری در تحقق هر دو هدف دارند؛ چه این اپیدمی کوتاه‌مدت باشد و چه بلندمدت.

تغییری که این بانک‌ها را نسبت به بانک‌های دیگر متمایز کرده است تحول دیجیتال احراز هویت است. احراز هویت دیجیتال این بانک‌ها را قادر ساخته است تا روند ارائه خدمت به مشتریان خود را یکپارچه کنند. این امر باعث می‌شود تا کاربران بتوانند حساب‌های کاربری جدیدی را به صورت غیرحضوری ایجاد کرده و از طریق تلفن‌های هوشمند و رایانه‌های خود هر روز هفته و به صورت 24 ساعته، تراکنش‌های خود را انجام دهند؛ بدون اینکه مجبور شوند حتی به یک شعبه فیزیکی مراجعه کنند.

احراز هویت دیجیتال، تغییری است که بانک‌ها همواره برای انتقال از بانکداری سنتی و الکترونیکی به بانکداری دیجیتال نیاز داشته‌اند و طی چند سال گذشته، استفاده از چنین زیرساختی در صدر لیست امور بانک‌ها بوده است. اما ویروس کرونا بروز این تحول دیجیتالی را بیش از پیش تسریع کرده است و بکارگیری احراز هویت دیجیتال را از امری اختیاری به تغییری اجباری تبدیل کرده است.

نقاط ضعف احراز هویت از طریق پیام کوتاه چیست؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.