آیا به حقوق کارمندان و کارگران مالیات تعلق می‌گیرد؟

بر اساس تصمیم هیئت وزیران، حقوق شاغلان دستگاه‌های اجرایی در سال 1399، 15 درصد نسبت به سال 1398 افزایش یافت بنابراین، حکم حقوقی آنان از 28 میلیون ریال کمتر نخواهد بود. بر این اساس مالیات حقوق کارگران در سال 99 چقدر خواهد بود و آیا اصلا امسال قرار است از فیش حقوقی آنها مالیات کسر شود؟

میانگین حقوق شاغلان در دستگاه‌های دولتی و کارگران

هم‌چنین، حداقل حقوق و مزایای مستمر شاغلان دستگاه‌های اجرایی مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری به استثنای مشمولان قانون نظام هماهنگی پرداخت کارکنان دولت در سال 1399 به میزان 17 میلیون و 974 هزار و 500 ریال و حداکثر حقوق و مزایای مستمر این قبیل کارکنان به میزان هفت برابر حداقل حقوق مذکور در این بند تعیین شده است.

بنابراین میانگین حقوق شاغلان در دستگاه‌های دولتی از 4 میلیون و 700 هزار تومان به 5 میلیون و 400 هزار تومان رسید. حقوق کارگران نیز با تصمیم اعضای شورای عالی کار 21 درصد افزایش پیدا کرد. بر این اساس، دستمزد پایه کارگران حداقلی بگیر در سال 1399 از یک میلیون و 516 هزار و ٨٨٢ تومان در سال گذشته به یک میلیون و 835 هزار و 427 تومان افزایش پیدا کرد.

علاوه بر این، به این گروه از کارگران حق بن کارگری به صورت نقدی به میزان 400 هزار تومان و حق مسکن به میزان 200 هزار تومان در هر ماه (به شرط تصویب در هیئت دولت) تعلق می‌گیرد. حق بن کارگری در سال گذشته 190 هزار تومان و حق مسکن نیز 100 هزار تومان بود.

همچنین برای کارگران دارای فرزند زیر 18 سال، به ازای هر فرزند 183 هزار و 542 تومان به عنوان حق اولاد پرداخت می‌شود. همه ردیف‌های مذکور به جز حق مسکن 200 هزار تومانی از فروردین ماه باید در فیش‌های حقوقی اعمال شود. افزایش حق مسکن تنها ردیف فیش حقوقی است که با وجود تصویب در شورای عالی کار باید به تصویب هیأت وزیران نیز برسد؛ بنابراین تا پیش از تصویب هیأت وزیران، حق مسکن در سال 99 به میزان 100 هزار تومان سال قبل اعمال می‌شود.

مالیات حقوق کارگران در سال 99؛ حقوق‌های زیر سه میلیون تومان معاف از مالیات 

براین مبنا حقوق یک کارگر بدون فرزند با حداقل دستمزد در یک ماه 30 روزه 2 میلیون و 335 هزار و 542 تومان خواهد بود. حقوق یک کارگر با یک فرزند با حداقل دستمزد در یک ماه 31 روزه، 2 میلیون و 580 هزار و 150 تومان خواهد بود. با توجه به افزایش حقوق‌های در نظر گرفته شده در سال جدید برای برخی افراد سوال پیش می‌آید که آیا از فیش حقوقی آن‌ها مالیات کسر می‌شود و یا نه؟

کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی درآمد‌های ماهانه تا 3 میلیون تومان را از پرداخت مالیات بر درآمد معاف کرد، همچنین 4 پله مالیاتی نیز برای مازاد درآمد کف تعیین کرده است.

نرخ مالیات بر درآمد کارکنان دولتی و غیردولتی اعم از حقوق، مزایای فوق‌العاده و کارانه مازاد بر درآمد تعیین شده (ماهانه 3 میلیون تومان) تا یک و نیم برابر مازاد مشمول مالیات 10 درصد تعیین شده است.

بنابر مالیات حقوق کارگران در سال 99 مازاد درآمد یک و نیم برابر تا دو و نیم برابر مشمول مالیات 15درصد، مازاد درآمد دو و نیم برابر تا چهار برابر آن مشمول مالیات 20 درصـد و همچنین مازاد درآمد چهار برابر مشمول مالیات 25درصد می‌شود.

کدام درآمدها از مالیات بر حقوق معاف هستند؟

/ باشگاه خبرنگاران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.