دسترسی کسب‌وکارهای آنلاین به داده‌های دولتی ممکن شد

کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیکی در قالب مصوبه‌ای با فراهم کردن دسترسی کسب‌وکارهای آنلاین به داده های دستگاه‌های دولتی از طریق سرویس API موافقت کرد.

امکان دسترسی کسب‌وکارهای آنلاین به داده‌های دولتی

به گزارش دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات، یازدهمین جلسه کارگروه تعامل‌پذیری دولت الکترونیک با حضور رئیس کارگروه و نمایندگان وزارت اقتصاد، وزارت ارتباطات، وزارت اطلاعات، قوه قضاییه، سازمان برنامه و بودجه، ستاد کل نیروهای مسلح، نیروی انتظامی، بانک مرکزی، وزارت کشور و سازمان امور اداری و استخدامی به صورت آنلاین برگزار شد.

در این جلسه رضا باقری، رئیس کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیک و دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات با اشاره به اقدامات در دست انجام برای تسهیل فعالیت کسب‌وکارهای حوزه فناوری اطلاعات با همکاری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: برای آنکه بتوانیم نیازمندی های کسب‌وکارها برای دسترسی به سرویس‌های دولت الکترونیک را فراهم کنیم، با همکاری ستاد توسعه دیجیتال معاونت علمی فراخوان گسترده ای منتشر کردیم و از کسب و کارها خواستیم تا نیازمندی های خود را برای دسترسی به API دستگاههای دولتی اعلام کنند.

وی ادامه داد: بر این اساس تاکنون یک سری از API های دستگاههای اجرایی شناسایی شده است؛ در اقدامی دیگر علاوه بر آنکه بخش خصوصی نیازمندی خود را اعلام می کند، از بخش دولتی هم خواستیم که در این زمینه پیشگام باشد و شرایط دسترسی به سرویس های دیجیتال دولتی را بخش خصوصی فراهم کند. به این ترتیب آنجا که تلاقی عرضه و تقاضای API صورت می گیرد امکان دریافت و دسترسی به سرویس های دولت الکترونیک به راحتی اتفاق می افتد.

دسترسی کسب‌وکارهای آنلاین به داده‌های دولتی و انتشار آن در قالب سامانه یکپارچه

بر این اساس در یازدهمین جلسه کارگروه تعامل‌پذیری دولت الکترونیک مصوب شد تا در مرحله اول داده‌های دستگاه‌های دولتی و اجرایی در ابتدا به پیشنهاد خود دستگاه‌های دولتی باز شود و پس از آن اگر بخش خصوصی نیاز به داده دیگری از دستگاه‌های دولتی داشت، اجازه دسترسی به آن API نیز صادر شود.

طبق این مصوبه کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیک، دسترسی به داده‌های دولت و انتشار آن در قالب سامانه یکپارچه data.gov.ir و همچنین وبگاه هر دستگاه صورت می‌گیرد.

در همین حال باقری اصل با اشاره به نشت اطلاعات شناسنامه ای 80 میلیون کاربر ایرانی از طریق سرورهای سازمان ثبت احوال و وزارت بهداشت در اواسط فروردین ماه امسال نیز از پیگیری این موضوع و تذکر و هشدار به دستگاههای خاطی در قالب نامه مکتوب خبر داد.

وی گفت: در فروردین ماه شاهد درز اطلاعاتی مربوط به سامانه های وزارت بهداشت و ثبت احوال بودیم که منجر به فروش میلیون ها اطلاعات کاربران شد. این آسیب پذیری ها با وجود اینکه از قبل آسیب شناسی شده بود، اما به دلیل عدم توجه دستگاهها، مشکلاتی را ایجاد کرد.

تشریح گزارش عملکرد سال 98 شورای اجرایی فناوری اطلاعات

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات ادامه داد: برای جلوگیری از اتفاقات مشابه و هشدار در خصوص این موضوعات، نامه ای به دستگاههای ذیربط ارسال شد؛ هم اکنون دستگاهها نسبت به این فعالیت‌ها هشیارتر شدند. از سوی دیگر به عنوان رئیس کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیک و دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات از دستگاهها خواستم که از زیرساخت‌ها و قابلیت‌های این کارگروه استفاده کنند تا مباحث شفاف تر شده و با ملاحظه بیشتر، شاهد حداقل اتفاقات از این دست شویم.

باقری اصل با تشریح گزارش عملکرد سال 98 شورای اجرایی فناوری اطلاعات نیز در این جلسه گفت: پس از ابلاغیه رئیس جمهور در خصوص شورای اجرایی فناوری اطلاعات در سال 98، نخستین جلسه با حضور رئیس جمهور و وزرا در بهمن ماه 98 برگزار و منتج به ابلاغیه شماره 13 شورای اجرایی فناوری اطلاعات به دستگاههای دولتی و حاکمیتی شد.

وی ادامه داد: با وجود بحران کرونا، کارگروه ویژه ستادی را برای پیگیری دستورات رئیس جمهور مربوط به سیزدهمین جلسه شورای اجرایی فناوری اطلاعات در راستای دولت الکترونیک برگزار کردیم.

ارائه سرویس شماره شبا بانک مرکزی

از دیگر مصوبات این جلسه ارائه سرویس شماره شبا بانک مرکزی برای سازمان امور مالیاتی جهت دریافت شماره شبای کلیه حساب‌های مودیان و درخواست سرویس استعلام صلاحیت بهداشتی فردی و محیطی برای تسهیل صدور مجوز کسب‌وکار از طریق اتصال به مرکز ملی تبادل اطلاعات بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.