ویروس کرونا چگونه بر اکوسیستم بانکی تأثیر خواهد گذاشت؟

مژده یوسفی، کارشناس توسعه کسب‌وکار شرکت سیمرغ تجارت؛ در این مقاله به بررسی چگونگی دگرگون شدن کل اکوسیستم اقتصادی، به دلیل درگیری بانک‌ها و مؤسسه‌های اعتباری سراسر جهان با تأثیرات کوید 19 و همچنین بررسی ضرورت ایجاد اصلاحات اساسی در بیزنس مدل هر کسب‌وکار بیش از هر زمان دیگری در موقعیت رقابتی پیش آمده، پرداخته می‌شود.

تأثیرات ویروس کرونا بر فین‌تک

بر اساس گزارش‌های PwC و CB insights، رشد شرکت‌های فین‌تک با ورود به سال 2020 کاهش پیدا نکرده است، زیرا سرمایه‌گذاری پر ریسک بر روی فین‌تک‌های خصوصی آمریکا در سال 2019 به میزان 18 میلیارد دلار بوده است که در مقایسه با میزان 13 میلیارد دلار در سال 2018 بسیار موفق بوده است. بیشتر این رشد در کسب‌وکارهایی متمرکز بوده که از داده و آنالیز و فناوری‌های پیشرفته برای ارائه تجربه کاربری بهتر به مصرف‌کننده، استفاده کرده‌اند.

از آنجایی که سازمان‌ها به دنبال همه‌گیر شدن خدمات مالی و گسترش اقتصاد دیجیتال هستند، شرکت‌های فین‌تکی نیز در کشورهای در حال توسعه و توسعه‌یافته در برابر مقررات نسبتاً منعطفی قرار می‌گیرند. بر اساس گزارش Ecosystem پنج روند کلیدی وجود دارد که بازار فین‌تک را در سال 2020 شکل می‌دهد که شامل موارد زیر است:

  1. سرمایه‌گذاری بیشتر در پلتفرم‌های مالی
  2. افزایش همکاری و سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارهای فین‌تکی توسط بانک‌های سنتی
  3. پذیرش آسیا به‌عنوان مرکز ثقل فین‌تک دنیا
  4. افزایش اهمیت داده‌های پیشرفته و استارت‌آپ‌های مرتبط با آنالیز داده
  5. ارائه اتوماسیون انطباق توسط شرکت‌های رگ‌تک

اما طی چند هفته گذشته ترند دیگری به وجود آمده است که بر سرمایه‌گذاری در شرکت‌های فین‌تک تأثیر می‌گذارد و در عین حال باعث توجه بیشتر به بانکداری دیجیتال نیز خواهد شد.

تأثیرات منفی ویروس کرونا بر فین‌تک

ویروس کرونا هم بازارهای مالی و هم رفتار مصرف‌کننده را به‌طور بی‌سابقه‌ای تحت تأثیر قرار داده است. در این مدت کوتاه ما شاهد تغییر جهت چشمگیر سرمایه‌گذاری‌ها به‌سوی سرمایه‌گذاری‌های کم ریسک‌تر بودیم که این امر می‌تواند بر سرمایه‌گذاری‌های پرریسک روی کسب‌وکارهای موجود و جدید فین‌تکی تأثیر منفی داشته باشد. این کاهش ناگهانی سرمایه‌گذاری بر روی بیزنس‌های خدمات مالی غیر سنتی، ممکن است باعث شود تا بسیاری از این کسب‌وکارها مجبور شوند با مؤسسه‌های بانکی سنتی آغاز به همکاری کنند. یا ممکن است بعضی از فین‌تک‌ها که در مراحل اولیه رشد قرار دارند مجبور شوند کسب‌وکار خود را تعطیل کنند.

همچنین مسئله دیگری که بر روی فین‌تک‌ها به‌ویژه در حوزه پرداخت تاثیر منفی می‌گذارد، کاهش تراکنش‌ها در تمام سطوح اقتصاد در سراسر جهان بوده است. این به این معنی است که مبالغ کمتری توسط فین‌تک‌های فعال حوزه پرداخت دریافت می‌گردد و این امر تأثیر زیادی بر سودآوری و ارزش‌گذاری کسب‌وکارهای پرداختی سنتی و کسب‌وکارهای فین‌تکی مانند Chime داشته است. کمبود سخت‌افزاری نیز می‌تواند بنگاه‌هایی مانند Square را که برای پشتیبانی فرآیند تراکنش‌ها به دستگاه‌های دیجیتال متکی هستند، تحت تأثیر قرار دهد.

 تأثیرات مثبت ویروس کرونا بر فین‌تک

از طرف دیگر، تقاضای مصرف‌کنندگان برای خدمات بانکی دیجیتال به میزان زیادی افزایش می‌یابد و بسیاری از مؤسسات مالی سنتی را مجبور می‌کنند تا فعالیت‌های خود را در زمینهٔ نوآوری دیجیتالی تسریع کنند. در نتیجه، بسیاری از بانک‌های صاحب‌نام و اتحادیه‌های اعتباری ممکن است برای ارائه راهکارهای بهتر بانکداری دیجیتال به بازار، در جستجوی کمک گرفتن از بنگاه‌های فین‌تکی باشند. این افزایش تقاضا برای راهکارهای دیجیتالی می‌تواند به‌عنوان گزینه جبرانی برای فین‌تک‌ها در زمان کاهش سرمایه‌گذاری‌ها محسوب شود.

علاوه موارد بالا که تأثیرات ویروس کرونا بر فین‌تک را تشریح کرد، تضعیف شدن شرایط اقتصادی ممکن است سازمان‌های دولتی و رگولاتورها را وادار کند تا گسترش راهکارهای فین‌تکی را تشویق کنند. به‌عنوان مثال کره جنوبی قصد دارد به‌منظور تلاش در راستای زنده نگه‌داشتن اقتصادش در دوران شیوع کرونا، مقررات سختگیرانه مربوط به فین‌تک و ده صنعت دیگر را به‌طور موقت در ماه مارس کاهش دهد. سازمان بهداشت جهانی نیز از انواع پرداخت‌های غیرتماسی حمایت می‌کند.

نهایتاً برای آن دسته از فین‌تک‌ها، رگ‌تک‌ها و شرکت‌های پیشرفته تحلیل داده‌ای که بتوانند از این طوفان ویروس کرونا به سلامت عبور کنند، فرصت‌های جذب بیشتری برای جذب سرمایه وجود خواهد داشت. بر اساس بسیاری از گزارش‌ها، بنگاه‌های سرمایه‌گذاری خصوصی و پرخطر پس از تثبیت بازار، پول قابل‌توجهی در اختیار خواهند داشت.

آخرین گسترش‌های فعالیت‌های فین‌تکی

قبل از شیوع ویروس کرونا و به‌تبع آن ایجاد وضعیت ناپایداری در بازار، چندین خرید کسب‌وکاری بزرگ (اکتساب) در اواخر سال 2019 و اوایل سال 2020 رخ داد و هم‌زمان که بازار خود را با شرایط جدید تطبیق می‌دهد، بسیاری از مالکیت‌ها، مشارکت‌ها و همکاری‌ها اتفاق خواهد افتاد که ممکن است به‌طور کامل اکوسیستم بانکی حال حاضری را که ما می‌شناسیم را تغییر دهد.

فعالیت‌های اخیر بر روی داده، آنالیزهای پیشرفته، پرداخت، وام و فرصت‌های سرمایه‌گذاری متمرکز است. این ادغام‌های کسب‌وکاری چشم‌انداز خوبی را در مورد روندهای موجود اکوسیستم گسترده بانکی، که هر بانک و مجری اتحادیه اعتباری باید از آن آگاه باشند فراهم می‌کند. مهم‌تر از همه می‌توان معاملات اخیر را به‌عنوان یک اساس برای بازنگری استراتژی‌های وضع‌شده قبل از شیوع ویروس کرونا، در نظر گرفت.

نمونه‌ای از ادغام‌های اخیر

 Fiserv + First Data

با توجه به اهمیت بالای داده و بینش اطلاعاتی به‌عنوان بخشی از اکوسیستم جدید بانکی، شرکت Fiserv در جولای 2019 کمپانی First Data را خریداری کرد. این خرید موقعیت Fiserv را در بازار به‌عنوان یک به‌عنوان یک شریک اطلاعاتی برای شرکت‌های سنتی و غیر سنتی دیگر تقویت کرد.

Apple + Goldman Sachs

این دو غول کسب‌وکاری در ماه اوت به‌طور مشترک، کارت اعتباری جدیدی را به بازار معرفی کردند. کارت اعتباری جدید اپلم با اپلیکیشن کیف پول دیجیتال آیفون کار می‌کند. این همکاری در سال 2020 با اعلام مشارکت با آمازون برای رفع نیازهای اعتباری کسب‌وکارهای کوچک که از بستر آمازون برای فروش استفاده می‌کنند، ادامه یافت.

PayPal + Honey

پی پال در ماه نوامبر، با خرید شرکت دستیار خرید Honey فعالیت خود را در تجارت الکترونیک گسترش داد. این خرید کسب‌وکاری نشان دهنده اهمیت ایجاد بستری برای ارائه خدمات مالی است که به بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی روزمره مصرف‌کنندگان تبدیل شده است.

Schwab + TD Ameritrade

خرید TD Ameritrade توسط کارگزاری بزرگ‌تر Schwab به‌عنوان اقدامی جهت کاهش هزینه‌ها صورت گرفته است تا به Schwab امکان کاهش کمیسیون‌ها را در پاسخ به افزایش رقابت توسط تأمین‌کنندگان را بدهد.

Visa + Plaid

در ژانویه شرکت Visa، موافقت کرد که استارت‌آپ Plaid را به قیمت 5.3 میلیارد دلار خریداری کند. شبکه داده Plaid به کاربران این امکان را می‌دهد تا حساب‌های بانکی سنتی خود را به‌طور ایمن به شرکت‌های فین‌تکی مانند Venmo، Robinhood، Acorns، Betterment و Chime متصل کنند.

Morgan Stanley + E-Trade

مورگان استنلی اعلام کرد که کارگزاری تخفیفی E * Trade Financial Corp را به مبلغ 13 میلیارد دلار خریده است که بزرگ‌ترین معامله انجام‌گرفته توسط یک بانک وال استریت از زمان بحران مالی است.

Ally + Cardworks

دسترسی به cardworks با افزودن یک پلتفرم کارت اعتباری مستقر، عملیات سرویس‌دهی و بازیابی همه‌جانبه (یا گسترده) و کسب‌وکار دسترسی به مرچنت در سطح کشور، محصولات ارائه‌شده توسط Ally را متنوع‌تر می‌کند.

LendingClub + Radius Bank

اولین نمونه خریدن یک بانک سنتی توسط یک فین‌تک، ادغام Radius Bank و فین‌تک LendingClub است که این ادغام، فین‌تک Lending Club را قادر می‌سازد تا سپرده‌های مشتریان را دریافت کند و یک منبع جدید (و کم‌هزینه) برای وام‌دهی به دست آورد.

Intuit + Credit Karma

در ماه فوریه، شرکت سازنده نرم‌افزارهای مالی Intuit شرکت Credit Karma را با 7.1 میلیارد دلار خریداری کرد. در گذشته بسیاری تبدیل شدن Credit karma به یک IPO را محتمل می‌دیدند.

Ant Financial + Klarna

شرکت Klarna که سهام‌دار کوچک صنعت پرداخت جهانی و ارائه‌دهنده راهکارهای خرید است، قصد دارد تا از طریق خرید کمپانی Ant Financial، راه‌حل‌های Klarna را به کاربران و مرچنت‌های فعال در اکوسیستم وسیع Alibaba ارائه دهد. Klarna از قبل موفق شده است تا راهکار ” الآن بخر بعداً پرداخت کن” را به مشتریان Aliexpress ارائه کند.

گمانه‌زنی در مورد فعالیت‌های آینده فین‌تک

با وجود شرایط فعلی بازار سهام، بسیاری بر این باورند که بازار فعلی برای فعالیت‌های گسترده‌تر فین‌تکی آماده است. برای مثال جیمی دیمون مدیرعامل شرکت JPMorgan طی سخنرانی خود در روز سرمایه‌گذار اعلام کرد که برای اکتساب شرکت‌های مختلف به‌طور سراسری استراتژی تهاجمی‌تری را دنبال خواهند کرد. با توجه به اکثر ادغام‌هایی که در اواخر سال 2019 و اوایل سال 2020 رخ داد، محتمل‌ترین شرکت‌های هدف برای خریداری شدن، آن دسته از سازمان‌های فین‌تکی خواهند بود که بزرگ و قابل‌گسترش هستند و دارای بستر قوی برای تحلیل داده باشند که می‌توانند درآمد ایجاد کرده و کارایی و تمایز دیجیتالی در بازار ارائه دهند.

برخی از معاملات احتمالی آینده

Stripe + Payment Firm: Stripe

اخیراً مبلغ 250 میلیون دلار سرمایه دریافت کرده است علاوه بر اینکه دو شرکت Visa و American Express نیز از سرمایه‌گذاران این فین‌تک هستند. مشابه PayPal، مشتریان Stripe با اپلیکیشن پرداخت خود را با اپلیکیشن‌های تلفن‌های هوشمند و وب‌سایت‌ها یکپارچه می‌کنند. Stripe همچنین یک پردازشگر پرداخت برای کمپانی Facebook Pay است.

Robinhood + Investment Firm or Traditional Bank

علیرغم اینکه Robinhood چالش‌های زمان‌بندی بسیار ضعیفی داشته است. (این اپلیکیشن در ابتدای رکود بازار، فعالیت خود را متوقف کرده بود.) همچنان به دلیل دارا بودن پایگاه مشتری بزرگ (10 میلیون مشتری) و پتانسیل بازار قوی، یک هدف بالقوه بسیار با ارزش برای سرمایه‌گذاری است.

MoneyLion + Traditional Bank

به گفته Business Insider، “در حالی که هدف قرار دادن مشتریان تخت فشار مالی توسط MoneyLion ایده منحصربه‌فردی نیست، اما توانایی ساختن پایگاه مشتری در یک مدل مبتنی بر اشتراک در فضایی که تا حدودی به یک فضای بدون هزینه در بین فین‌تک‌ها تبدیل شده است، تفاوت این شرکت را نشان می‌دهد.” با بیش از 5 میلیون مشتری، MoneyLion از دانش مشتری خود برای فروش متقابل و توسعه محصول استفاده می‌کند.

Chime + Traditional Bank

بسیاری افراد معتقدند که Chime ممکن است سعی کند در محدوده مقررات فعلی کار کند و یک بانک سنتی را مشابه آنچه که LendingClub با بانک Radius انجام داد، خریداری کند.

برندگان و بازندگان در دوره ویروس کرونا

رکودهای تجاری عجیب نیستند و اغلب به دلیل شرایط غیرمنتظره ایجاد می‌شوند. در طی این دوره‌های تغییر، برندگان و بازندگان را شرکت‌هایی تعیین می‌کنند که توانسته‌اند تغییرات سریع و سرنوشت‌سازی را در پاسخ به تغییرات محیط جدید، درون خود ایجاد کنند. این امر نه تنها در صنعت بانکی بلکه در همه صنایع صادق است. خطوط هوایی چگونه واکنش نشان می‌دهند؟ خرده‌فروشان و رستوران‌ها چطور؟ بازار مسکن و خدمات سرمایه‌گذاری چطور؟

در دوره رکود، درآمد و جریان نقدی می‌تواند بسیار سریع‌تر از هزینه‌ها کاهش یابد و این امر فشار زیادی بر حیات شرکت‌ها وارد می‌کند. در حالی که ممکن است اعتبار، ارزان‌تر از هر زمان دیگری باشد اما ایجاد اعتبار آسان نیست.

مهم‌ترین ویژگی سازمان‌های برنده در مواقع دشوار، توانایی رهبران آن برای حفظ آرامش و شفاف بودن است درحالی‌که که قاطعانه برای تغییر بیزنس مدل به‌سوی حفظ بقا تلاش می‌کند و انتظارات نادرست ایجاد نمی‌کند. از همه مهم‌تر، رهبر باید “در سازمان حضور داشته باشد”. کارمندان در مواقع بحران نیاز به دریافت راهنمایی از مافوق خود دارند.

هنگامی که بازار افت می‌کند، به تدریج، فرصت‌هایی برای سرمایه‌گذاران و سازمان‌هایی که به دنبال گسترش هستند ایجاد می‌شود. در حالی که هیچ‌کس نمی‌خواهد اعلام دقیقی در مورد زمان مناسب پرش به بازار یا ارزیابی مجدد قدرت بنگاه‌های اقتصادی انجام دهد، Motley Fool معتقد است که همان سازمان‌های پرداختی که بیشترین تأثیر را از افت بازار می‌گیرند، ممکن است بهترین گزینه سرمایه‌گذاری در زمان بهبودی بازار باشند. بنابراین پیشنهاد‌ آن‌ها برای سرمایه‌گذاری Visa، Mastercard، PayPal و Square و چندین شرکت دیگر است.

منبع: thefinancialbrand

بررسی روندهای فین‌تک در واپسین روزهای سال 98

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.